1 87582 12З Днем Захисника України, з Великоднем, Днем Незалежності, Днем прапора, з Новим роком та Різдвом Христовим – міський голова Львова Андрій Садовий не шкодує слів на привітання. Тим більше, якщо за ці слова платить не він особисто, а міський бюджет. Коштом бюджету ви читали, слухали та бачили добрі справи депутатів мерії. Або ж побачили дрон-зйомку вулиць під час громадських слухань. Усе це у Львівській міській раді називають «висвітленням діяльності». І витратили на це майже мільйон з бюджету минулого року.

Гроші виділяють в рамках «Програми висвітлення діяльності міської ради, її виконавчих органів, посадових осіб та депутатів у засобах масової інформації у 2017-2020 роках». Минулого року ця сума становила 898 тис. грн. Розподіляли кошти два структурні підрозділи міської ради: управління «Секретаріат ради», яке висвітлювало діяльність депутатів, та департамент «Адміністрація міського голови», що відповідав за міського голову та чиновників.

Порівняно з Львівською обласною радою, висвітлення діяльності якої наша редакція аналізувала в тексті «Говорить і показує Ганущин», в міськраді в загальному витрачали гроші більш контрольовано. Публікували важливі оголошення, інтерв’ю, звіти партій, статті про громадський бюджет тощо. Хоча і тут не бракувало малоінформативного флуду, як от привітань зі святами.

При цьому лише Секретаріат ради точно знає, за що і коли платив редакціям, а от в Адміністрації міського голови практично взагалі (!) не мають інформації, за що вони платили медіа.

Найбільше грошей від міськради отримали ТРК-Львів та Львівське обласне радіо (тепер – суспільне UA:Львів) – 313,6 тис. грн. Ще 140,5 тис. грн отримала газета «Високий замок», а радіо «Львівська хвиля» дісталося 101,8 тис. грн.

Іншим редакціям заплатили менше. Радіо «Незалежність», «Галичина», «Західна столиця», «Радіо Skovoroda» та «Регіон-Інформ Україна» загалом отримали 115 тис. грн. Телеканалам «НТА» та «Першому західному» на двох дісталося 39,6 тис. грн. Сайтам «Львівська газета. Вісник міста», «Твоє місто», «Гал-Інфо», «032.ua», «Медіастар», «Варіанти» та «Вголос» заплатили 142,7 тис. грн.  І ще 45 тис. грн отримала газета «Львівська пошта».

1 mediaFinal1 1024x760

Вміли сказати – не вміли порахувати

Департамент «Адміністрація міського голови», який відповідає за висвітлення роботи міського голови та виконавчої гілки міськради, згідно з даними E-data, витратив на це у 2017-му 476 тис. грн.

До кінця невідомо, на що саме пішли ці кошти, оскільки повних звітів та оплачених матеріалів в мерії не зберігають, а транзакції проводять просто за «виготовлення та трансляцію програм», «інформаційне повідомлення» та «публікацію матеріалів», вказуючи лише де-не-де деталі матеріалів.

А тому в «Адміністрації міського голови» самі не знають, за що платили. Така практика тепер дозволяє їм уникнути незручних запитань щодо змісту оплачених матеріалів, а нам взагалі сумніватися, що такі матеріали побачили світ.

Відтак редакції «НГ. Львів» не вдалось проаналізувати, наприклад, публікації газети «Високий замок», яка отримала 75 тис. грн. У Адміністрації нам надали частину матеріалів, але вони не впевнені, чи це всі оплачені тексти. В самій ж газеті нам повідомили, що такого списку не мають.

Така ж ситуація з сайтом «Гал-Інфо», якому Адміністрація заплатила 10 тис. грн. У редакції ж нам пояснили, що «ведення переліку опублікованих матеріалів згідно договору не передбачене».

Відомо, що сайт «Твоє місто» отримав 7,5 тис. грн за зйомку, трансляцію та монтаж подій Lviv Startup Days. Але не знаємо, за що міськрада заплатила «Твоєму місту» ще 17,5 тис. грн. Нам надали лише один оплачений матеріал − «Упродовж півроку французи допомагатимуть Львову вирішити проблему зі сміттям».

Співпраця «Адміністрації міського голови» та редакцій львівських ЗМІ будується в більшості випадків на довірі – працівники міськради не збирають списків оплачених матеріалів, відтак не знають, за що точно вони віддають гроші. А йдеться ж про майже півмільйона гривень з бюджету на рік.

«Ми не зберігаємо всіх лінків чи публікації. Ми замовили публікацію, оплатили, вона вийшла друком − і окей. Навіщо нам нагромаджувати тут папери? Не все підшиваємо в архіви, тому не все можемо дати», − пояснила Христина Процак, керівник прес-служби мерії.

Водночас деякі медійники кажуть, що навіть перепрацьовували. Як розповіла директор «Радіо Skovoroda» Ганна Оліярник, згідно з угодою, планові ефіри повинні були тривати півгодини-годину, а насправді вони тривали довше.

«Якщо приходила людина або ми були на виїзній події, то розмовляли з нею і 40 хв, і годину, і навіть більше. Хоча вартість однієї години у нас коштувала 1,2 тис. грн, та ми відробляли на більшу суму. Цього ми не рахували і нікому такий рахунок не виставляли. Так вирішили зекономити місцевий бюджет та зробити свій внесок в інформаційне поле міста», − пояснила Оліярник.

Врятувати імідж за 100 тисяч   

На висвітлення діяльності міського голови Львова Андрія Садового з бюджету пішло щонайменше 116 тис. грн, тобто ¼ всього бюджету Адміністрації. З тих матеріалів, що доступні для аналізу, можна заробити висновок, що найбільше коштів витратили на найбільш болючу для міського голови тему – будівництво сміттєпереробного заводу.

Наприклад, «Львівська газета» опублікувала два інтерв’ю з мером з тематично однаковими заголовками: Андрій Садовий: «Ми збудуємо сучасний сміттєпереробний завод» та  «Це буде високотехнологічне екологічно чисте підприємство, приклад для всієї України», – А. Садовий про новий сміттєпереробний завод. Обидва інтерв’ю коштували по 2 тис. грн.

Ще одне інтерв’ю, де тема сміття була винесена в заголовок, вийшло на сайті «Гал-Інфо»: «Андрій Садовий: меморандум не працює, і ми маємо великі проблеми».

Минулого року мер взяв участь в 38 програмах «Про Львів з міським головою» на Львівському радіо за 95 тис. грн, де розмовляв на різні теми.

Участь Садового в трьох програмах циклу «Місто для людей» на радіо «Незалежність» коштувала міському бюджету 8 тис. грн. В цих ефірах мер розповідав про розвиток Львова у 2017 році, вирішення господарських питань, бюджет розвитку та відповідав на запитання слухачів.

Радіо «Незалежність», згідно з документами, надавало мерії суттєву знижку – 70% через «соціальну спрямованість» програм. Тому ще три ефіри з Садовим в програмах «Україна вчора і сьогодні», «Знайти себе» та «Підсумок важливого» обійшлись бюджету лише в 6,4 тис. грн.

Привіт від Садового 

На розміщення в медіа привітань від міського голови Адміністрація витратила 14,4 тис. грн, не враховуючи газету «Високий замок».

В друкованих медіа – це часто однакові «блочні» привітання. Протягом 2017 року міська рада розмістила по три однакові привітання Андрія Садового в газетах «Високий замок» та «Львівська пошта»: з Днем Захисника України, з Великоднем та з Днем Незалежності.  У газеті «Львівська пошта» ці привітання коштували 2,4 тис. грн.

2 46351748 576441889442773 3186447399522402304 n
Привітання Садового з Днем Незалежності в газеті «Львівська пошта»

А от одне привітання мера з Днем Незалежності на сайті «Львівської газети» обійшлося у 2 тис. грн.

Не набагато дорожчим виявилось привітання мера з Великоднем, яке транслювалось на каналі НТА, – 3 тис. грн. За ці кошти воно тричі вийшло в ефір каналу протягом 16-17 квітня. А за два покази привітання з Днем Прапора та Днем Незалежності канал отримав з бюджету 1,6 тис. грн.

Ще 5,4 тис. грн департамент заплатив телеканалові за три звернення Садового: про інфраструктурні проекти, про бюджет розвитку міста та про вшанування жертв Голодомору.

За бюджетні кошти львів’яни дізнавались не лише про діяльність мера, але й про діяльність інших чиновників. Наприклад, Лілії Онищенко-Швець, Олега Берези та Зоряни Довганик.

Також «Адміністрація міського голови» платила за піар депутатів, зокрема Івана Рудницького та Остапа Доскіча від «БПП» й представниці «Української галицької партії» Юлії Гвоздович. Також заплатили за коментар одного з 26 радників міського голови Ярослава Грибальського для агенції «Медіастар» у матеріалі «У Львові розповіли, як планують облаштовувати культурний простір для людей з особливими потребами».

Сума, яку було витрачено на чиновників, депутатів та радника – невідома, оскільки, нагадаємо, в мерії не зберігають ці дані.

Як і в області, так і в місті розміщували в медіа вже готові матеріали, написані працівниками прес-служби. Зокрема, Адміністрація заплатила щонайменше за три однакові матеріали під різними заголовками в газетах «Львівська пошта» та «Високий замок». Наприклад, одна з таких статей «Як змінився Львів у 2017 році», що вийшла на двох шпальтах. В газеті «Львівська пошта» цей матеріал коштував 10,8 тис. грн і вийшов під рубрикою «офіційно».

 «Є частина матеріалів, які ми подаємо редакціям, якщо вважаємо, що інформація є суспільно резонансною і потребує медійного підсилення. Буває, що журналісти самі звертаються з якимись соціально важливими темами», – пояснила Христина Процак, керівник прес-служби мерії.

Інколи пропонують розмістити за гроші і матеріали інших видань. До прикладу, на сайті 032.ua було повторно розміщено інтерв’ю з Юрієм Шухевичем, яке спочатку вийшло на сайті Zaxid.net, бенефіціарним власником якого є дружина міського голови.

Христина Процак пояснила це так: «В той період ця тема була важливою, її широко обговорювали в суспільстві. Тому ми вирішили, що це інтерв’ю потрібно передрукувати».

Це ж інтерв’ю передрукував і сайт «Гал-інфо», хоча ми не маємо інформації, чи їм платили за це з бюджету.

Секретаріат ради: «Щоби люди знали»

Протилежна ситуація з «Секретаріатом ради», структурою мерії, яка відповідає за діяльність міських депутатів. Згідно з даними порталу E-data, за минулий рік «Секретаріат ради» на висвітлення діяльності витратив 422 тис. грн. При цьому тут чітко знають, коли і за що платили.

Гроші витратили на розміщення 113 матеріалів, в яких фігурували депутати та чиновники, оголошення та тексти про впровадження міськради.

Як і під час аналізу піару Львівської обласної ради, у випадку Львівської міської ради постає те саме питання – для чого платять медіа. Начальник управління «Секретаріат ради» Юрій Лукашевський вважає, що завдяки програмі висвітлення діяльності міська рада допомагає мешканцям.

«Ми висвітлюємо діяльність для того, щоб люди знали про роботу міської ради, знали про те, як впливати на ухвалення рішень міськради. Це не піар на кшталт «ми щось зробили, ми такі класні, давайте ми похвалимося». А радше поширення інформації про ті інструменти, які можуть люди самі використовувати, щоб робити своє життя в місті комфортнішим», − переконаний Юрій Лукашевський.

«Секретаріат ради» справді витратив значну частину коштів на інформативні статті та інструкції про громадський бюджет, тексти про рішення, що були ухвалені радою та виконкомом, інформацію про е-петиції чи статут міста. Однак оплачували також і матеріали на кшталт «У Львові планують змінити маршрут автобуса №29», що інші медіа подавали безоплатно.

У Секретаріаті кажуть, що не мають чіткої формули, як формувати теми для висвітлення, – депутати самі визначають, що їм цікаво донести через медіа. Начальник управління «Секретаріат ради» Юрій Лукашевський запевнив, що «Секретаріат ради» не подає готових матеріалів редакціям, бо «це не правильно».

«Ми розуміємо тонку межу між замовними статтями, тобто джинсою і між самим висвітленням. Тому не наказуємо ЗМІ: висвітліть цю інформацію і нічого більше. Пропонуємо ту чи іншу тему, і редакція пише про неї, якщо вважає цікавою. Або ж медіа саме пропонує матеріал», − зазначив Лукашевський.

ТОП-5 медійних депутатів

Виглядає на те, що депутати не лише визначають про що писати, але й де саме писати. Проаналізувавши їхню появу у ЗМІ, ми помітили, що депутати мають улюблені медіа або ж навпаки − медіа мають улюблених депутатів.

3 mediaFinal2

Наприклад, в більшості оплачених Секретаріатом новин на сайті «Варіанти», коментатором був депутат від «Громадянської позиції» Юрій Кужелюк. І саме на цьому сайті вийшло його інтерв’ю «Юрій Кужелюк: У Львові ще є вулиці без твердого покриття та каналізації» за 1,6 тис. грн.

Кужелюк, згідно з нашими підрахунками, очолив рейтинг депутатів, які найчастіше фігурують в оплачених матеріалах. Наприклад, брав участь в двох програмах «Місто для людей» та одному ефірі «Україна вчора і сьогодні» на радіо «Незалежність» за 10,6 тис. грн (зі знижкою -70% за соціальну спрямованість). А також неодноразово коментував події для радіо «Львівська хвиля», що коштувало бюджету 15,4 тис. грн.

Часто партнером Кужелюка під час виступів в ЗМІ був його однопартієць, депутат Роман Іванців. Разом вони з’явилися в трьох програмах «Вечір у Львові» на ТРК-Львів за 15,6 тис. грн – у двох ефірах депутати обговорювали сміттєву проблему Львова. Цю ж проблему вони коментували в двох публікаціях на сайті «Варіанти» (по 800 грн) та в новинах радіо «Львівська хвиля» (2,4 тис. грн).

Другою за цитованістю виявилась депутатка від БПП Уляна Пак. Зокрема, вона коментувала матеріали про забудову скверу на вул. О. Кульчицької в газеті «Високий замок» (2,5 тис. грн), на сайті «Гал-Інфо» (500 грн) та на телеканалі НТА в програмі «Правда: Наживо» (4,8 тис. грн).

Уляна Пак також фігурувала в публікації газети «Львівська пошта «Яке воно – місто дружнє до дітей» за 4,5 тис. грн і коментувала матеріал та брала участь в ефірі на цю тему на сайті «Твоє місто», що разом коштувало 2,7 тис. грн.

За участь депутатки в програмах радіо «Незалежність», міськрада заплатила 3,9 тис. грн. В ефірі Пак розповідала про впровадження соціальних програм.

Депутатка ділилась місцем в ефірі із однопартійцями. З Петром Адамиком вона звітувала про роботу фракції БПП на телеканалі НТА, що коштувало 4,8 тис. грн, а з Іваном Рудницьким – брала участь в програмі «Вечір у Львові» на ТРК-Львів за 5,6 тис. грн.

Третє місце посів сам начальник управління «Секретаріат ради» Юрій Лукашевський. Зазвичай він фігурував в матеріалах не один, а з депутатами або чиновниками міськради.

Він був єдиним коментатором з міської ради лише в трьох матеріалах: публікація «Ваше питання відхилили на сесії? Переконайте депутатів змінити рішення» в газеті «Високий замок» за 2,5 тис. грн; в новинах на радіо «Львівська хвиля», що коштувало 6 тис. грн; та в тексті «Як мешканцям провести громадські слухання. Покрокова інструкція» на сайті «Львівська газета» за 600 грн.

З депутатами міськради Юрій Лукашевський також брав участь в трьох дискусійних зустрічах від сайту «Твоє місто». Це проект, де обговорюють актуальні проблеми Львова. Його можна подивитися на youtube-каналі сайту, крім того, журналісти публікують репортажі з обговорення. Наприклад, під час зустрічей дискутували про збереження культурної спадщини та громадський бюджет, шукали компроміси між владою та громадою тощо.

За три дискусії, в яких брав учать Лукашевський, Секретаріат ради заплатив сайту «Твоє місто» 8,2 тис. грн. Ще 6,1 тис. грн портал отримав за репортажі з цих подій.

Четверте місце у нашому рейтингу «проплачених» депутатів розділили депутат від партії УКРОП Ігор Телішевський та представниця «Української галицької партії» Юлія Гвоздович.

При цьому Телішевський фігурував в матеріалах лише двох медіа – сайту «Гал-Інфо» та газети «Високий замок». Але на «Гал-Інфо» депутат був героєм майже половини (43%) оплачених матеріалів. Він коментував транспортну проблему, тарифи на сміття, створення ОСББ, маркування російських товарів та боротьбу партії з «Львівгазом». Це обійшлося міській раді у 3,1 тис. грн.

Ось деякі з оплачених публікацій:

Транспортний колапс у Львові – намагання вчергове підняти тарифи,

Львівський УКРОП виграв справу проти «Львівгазу»,

Ігор Телішевський: Створення ОСББ – вимога сучасності.

А от газета «Високий замок» опублікувала чотири статті з Телішевським за 22,4 тис. грн. У них депутат з однопартійцями звітувався перед виборцями, коментував встановлення лічильників та сміттєву проблему.

Депутатка Юлія Гвоздович, попри своє четверте місце в рейтингу, нечасто фігурувала в матеріалах одна. Зазвичай Юлію Гвоздович згадували в матеріалах разом з іншими депутатами міськради, зокрема з Уляною Пак. Часто вона фігурувала в матеріалах про жінок та дітей. Наприклад, Жінки-депутатки виступили проти насильства у Львівській міській раді і Яке воно – місто дружнє до дітей.

П’яте місце серед найпопулярніших обранців міськради посів депутат партії «Громадський рух «Народний контроль» Валерій Веремчук. Депутат брав участь в програмі «Вечір у Львові» на ТРК-Львів за 5,6 тис. грн та в новинах на радіо «Львівська хвиля» за 6 тис. грн.

Він також дав два інтерв’ю газеті «Високий замок», які вийшли під заголовками «Валерій Веремчук: «Комунальте АПТ-1 для бюджету Львова – як чорна діра» та «Валерій Веремчук: «Фракція «Народний контроль» закінчує рік із знаком «плюс». Про це свідчать наші досягнення». Ці публікації коштували міськраді 9 тис. грн.

Сайт «Вголос» за 240 грн висвітлив його проект щодо щорічного аудиту комунальних підприємств. А сайт «Твоє місто» взяв коментар до новини про дитячі садочки та в репортажі з дискусії про трамваї Львова.

Веремчук також брав участь в дискусійній зустрічі «Твого міста» щодо трамвайної проблеми Львова за 2,5 тис. грн та ще в двох дискусіях цієї редакції разом з Юрієм Лукашевським та іншими депутатами.

Майже без «Самопомочі»

Заплатив Секретаріат і за виступи інших депутатів, але виявилось, що не за всіх. З 64 міських обранців ніколи не користувались бюджетними коштами для власного піару 18 депутатів.

Це – Ігор Вань, Назар Палідович та Ірина Сердюк з партії «Громадянська позиція»; Андрій Карбовник, Андріян Гутник, Тарас Гупало, Володимир Гринишин і Дмитро Чунис з партії «Свобода»; Тарас Ворко і Анна Мармуляк з партії «Народний контроль»; Роман Федишин, Олег Василишин, Тарас Кльофа, Максим Коляда, Володимир Крицак, Юрій Мельник та Ігор Стояновський з партії «Самопоміч»; та Ігор Дякович з партії «Українська галицька партія». А от депутата Ігоря Зінкевича з партії «УКРОП» медіа згадували лише раз. Начальник «Секретаріату» Юрій Лукашевський припустив, що «Зінкевичу «вистачає «Варти» (мова йде про групу у Facebook, координатором якої є Зінкевич, та створений в подальшому однойменний сайт Varta1 – ред.).

Попри те, що партія «Самопоміч» є найбільш чисельною в міській раді, її депутати дуже рідко фігурували в матеріалах оплачених з бюджету.

Спікером від «Самопомочі» був Андрій Шевців. Він сам брав участь в двох ефірах ТРК-Львів за 13,6 тис. грн і ще в одній програмі разом із колегою по партії Вікторією Довжик за 6 тис. грн. З Шевцівим газета «Високий замок» записала інтерв’ю «Андрій Шевців: «Наш принцип простий – “дати вудку”, щоб людина сама могла дати собі раду» за 5,5 тис. грн.

У «Секретаріаті ради» пояснили, що не визначають, роботу яких депутатів висвітлювати, а яких – ні. Це роблять самі ж обранці.

«Немає чіткого правила, який каже: кожен депутат має співпрацювати з медіа. Партії самі вирішують це питання, адже комусь подобається спілкуватися з журналістами, комусь – ні», − зазначив Юрій Лукашевський.

20 тисяч для «пожвавлення»

Окрім реклами депутатів, «Секретаріат ради» так само як «Адміністрація міського голови» купував в медіа оголошення. Наприклад, газеті «Високий замок» заплатили 5,8 тис. грн за вісім оголошень, кожне з яких коштувало 375-1925 грн. Ще 7,2 тис. грн отримала газета «Львівська пошта» за 13 оголошень, ціна яких коливалася від 250 до 2,4 тис. грн.

Також міськарада замовила 18 дрон-зйомок вулиць Львова у сайту «Варіанти», кожна з яких коштувала 1,2 тис. грн. Загалом ці відео обійшлися у 21,6 тис. грн. Начальниця відділу висвітлення роботи ради управління «Секретаріат ради» Ярослава Вовк пояснила, що дрон-зйомку замовляють для пожвавлення громадських слухань.

«Ми замовляємо дрон-зйомку тоді, коли проводимо громадські слухання щодо детальних планів або зонування територій. Такі відео пожвавлюють ці зустрічі, адже мешканцям тоді не потрібно дивитися лише на креслення. Вони можуть побачити усі деталі, відчути себе в тому місці, яке журналісти відзняли з висоти пташиного польоту», − каже Вовк.

За розміщення п’яти текстів про досягнення міської ради без коментарів депутатів сайт «Львівська газета» отримав 3 тис. грн. Йдеться про такі матеріали як Громадські організації Львова отримають більше 2 млн грн від міської ради на проектиЧотирьом бійцям АТО місто надасть кошти на ремонт житлаГромадський бюджет Львова: три історії успіху тощо.

А сайт «Твоє місто» отримав 3,2 тис. грн за трансляцію громадського обговорення щодо обрання нового директора Львівської опери та за репортаж з цієї події.

За рекламні ролики «День вишиванки» та «Медичні містечка» зі згадкою партії «Самопоміч» радіо «Галичина» взяло 4,3 тис. грн, а радіо «Львівська хвиля» за ці ж трансляції – 10,8 тис. грн.

Час від часу Секретаріат ради ділився бюджетом, тому в оплачених матеріалах фігурували й міські службовці чи громадські представники. Як-от головний архітектор міста Юліан Чаплінський. Начальник Секретаріату ради зазначив, що така практика можлива.

P.S. Медіаексперти переконані, що практика оплати за матеріали в ЗМІ є беззмістовною, адже, і Львівська міська рада, і Львівська обласна рада створюють інформаційні приводи, які місцеві медіа зацікавлені висвітлювати без грошей. Проте, ні чиновники, ні депутати не готові від цього відмовитись.

P.S.S. Як повідомляє Форпост, ця стаття викликала чимале обурення серед депутатів. Юлія Гвоздович (Українська Галицька партія) назвала статтю необ′єктивною. У соціальній мережі Фейсбук між авторами статті та депутаткою виникла суперечка, до якої активно долучився і Олег Онисько, чоловік працівниці Наших Грошей та головний редактор видання ZAXID.NET.

Джерело: Наші Гроші. Львів

загрузка...