zinkevych1Система знижок і бонусів, які надає «Яндекс.Таксі» і ціни за перевезення економічно не обґрунтовані. Крім того, зважаючи, що сервіс є російським, а автомобілі орендовані, невідомо, хто і яку нестиме відповідальність за ДТП чи невчасно надану послугу. Таку думку ІА Дивись.info висловив депутат Львівської міської ради, громадський активіст і координатор «Варти-1» Ігор Зінкевич.

– Чому поява «Яндекс.Таксі» викликала таку неоднозначну реакцію у місті?

– Першим на появу «Яндекс.Таксі» відреагував депутат Львівської міської ради Петро Адамик, який зробив запит до міського голови. Я натомість зустрівся із профспілками таксі і ми говорили про якість послуг і «Яндекс.Таксі» і інших сервісів. Однозначно треба підвищувати якість, надавати якісні перевезення. Крім того, після спілкування з програмістами, технарями, економістами, в мене виникло дуже багато запитань саме щодо «Яндексу». З одного боку, з появою сервісу начебто все добре складається для споживача. Ми чуємо, що «Яндекс» доплачує (йдеться про систему бонусів – ред.)пасажирам, водіям. Відтак виникає перше логічне запитання, а з яких коштів відбувається ця доплата. Чи не закладена тут якась шахрайська схема, яку в подальшому можна використати так, як було це на Одещині.  Коли в Одесі з’явилося «Яндекс.Таксі», воно деякий час пропрацювало, а згодом водіям просто не виплатили зарплату. Чи не є частиною якоїсь фінансової піраміди?

– Що саме було зроблено з появою іноземного сервісу у Львові?

– Профспілки Львівщини таксі і «Варта-1» спільно скерували офіційні листи у Львівську міську раду, зокрема в управління захисту прав споживачів, а також до Служби безпеки України з вимогою розібратися, що насправді відбувається, що це за організація, просимо повноцінно її перевірити. Бо йдеться про те, що це російська компанія. Тому не зрозуміло, яку вона нестиме відповідальність у разі екстраординарної ситуації, з ким судитися. Наприклад, чи нестиме відповідальність компанія чи водій у разі потрапляння автомобіля у дорожньо-транспортну пригоду, якщо, не дай Боже, постраждали пасажири. Є ще низка незрозумілих моментів, у які треба внести ясність. Власне відповідь на наше звернення дозволить зрозуміти, якою є насправді ситуація.

– «Яндекс.Таксі» пропонує не тільки низькі ціни, а й надає хороші автомобілі…

– По-перше, всі дуже розкішні, гарні і дорогущі автомобілі, які їздять по місту, не є львівськими. Крім того, ми трохи пошукали і з’ясували, що ці авто навіть не належать «Яндекс.Таксі», а є орендованими. Вже всі бачили, коли машина «Яндекс.Таксі» потрапила у ДТП на Богдана Хмельницького, з неї швиденько насамперед зняли наклейки з логотипом. Звісно, з одного боку це антиреклама для сервісу, але тут є інший дуже важливий момент. Якщо ці машини орендовані в якійсь компанії, то у договорах оренди компанія завжди прописує такий пункт, що використання автомобіля як таксі тягне за собою величезний штраф аж до конфіскації машини до закінчення терміну оренду. Є дуже багато критерій і нюансів. Фірми, які надають такого високого класу автомобілі, не дозволяють використовувати транспортний засіб як таксі. Тому виникає запитання чи законне використання цих автомобілів, чи знають про це компанії, які надали авто в оренду.

– Що не так з ціною «Яндекс.Таксі»?

– Глобальна річ у тому, що всі говорять про хорошу низьку ціну. Звісно, що кожна корпорація, яка заходить на ринок, займається демпінгом. Але у ціновій політиці чи то «Яндекса», чи сервісу «Uber» взагалі нема логіки. Тут взагалі незакладена амортизація автомобіля, а через півроку експлуатації, вона чимала. Знову ж таки не зрозуміло, звідки беруться бонуси. Це питання найцікавіше.

– Що саме ви пропонуєте?

– Моя пропозиція дуже проста. В офіційному листі до Львівської міської ради прошу розібратися у ситуації, щоб вони звернулися до Антимонопольного комітету та СБУ і з’ясували, чи нема тут якихось шахрайських дій. До прикладу, клієнт платить гроші, а з бонусів вони йому повертаються назад. А водій таксі отримує бонус наприкінці місяця. Чи не може зрештою статися така ситуація, що через таку кількість бонусів, водіям нічим буде платити зарплату, як це було в Одесі. Бо якщо 100 таксі – це одна сума, а якщо 1000 – то можна уявити, про яку суму йдеться. Тобто тут дуже цікава ситуація і треба розбиратися. Водночас як один із засновників профспілок хочу звернути увагу, що ми повинні створити своє якісне таксі. Бо досі ми багато чули про недбалість львівських перевезень, суперечки тощо. Нехай це не буде 4,50 гривень за кілометр, нехай ця ціна буде економічно обґрунтованою. Але має бути якість, розвиток сервісу. Насамперед таксі має бути якісне і законне. Такі сервіси як «Яндекс», «Uber» вони займуть свою нішу на ринку, адже багато людей зважають насамперед на ціну, а не на безпеку, не кажучи вже про те, кому це таксі належить – Росії, Україні чи навіть Америці. Такі люди будуть завжди. Тому нам треба думати про своє місцеве якісне таксі. Думаю, у нас є ті, хто може добре працювати на ринку  і при цьому платити податки.

Оксана ДУДАР, Дивись.інфо