1 p 96028 8 slidertop2Більшість тендерів на будівництво доріг Львівщини протягом поточного року вигравали компанії “Онур” та “Автомагістраль-Південь”.
На порталі публічних закупівель Prozorro майже щодня з’являються нові тендери на будівництво доріг у Львівській області. Про це пише ІА Вежа.

При цьому прослідковується тенденція певної конкуренції між двома компаніями: «Онур конструкціон інтернешнл» та «Автомагістраль-Південь». Останнім часом саме ці компанії у більшості випадків виграють тендери на будівництво доріг в області.

Загалом з початку року компанії склали одна одній конкуренцію у 152 тендерах з будівництва доріг в Україні, 107 з яких стосувались будівництва доріг у Львівській області. Компанія «Онур конструкціон інтернешнл» стала переможцем у 60 тендерах, «Автомагістраль-Південь» – у 11. У решті тендерів ще не визначений переможець, виграла інша компанія або ж торги було відмінено. Фактично, більш ніж кожен другий тендер на будівництво доріг виборювала компанія «Онур».

Між іншим, протягом 2018 року загалом було оголошено 672 тендери, які передбачають будівництво доріг в межах Львівської області. Серед них 369 є вже завершеними, де виконують чи вже є виконаними ремонтні роботи. Відтак, у 20% тендерів, які на сьогодні вже є завершеними, перемогла одна з двох згаданих компаній. Водночас, з ТОВ “Онур конструкціон інтернешнл” було укладено договорів на 2,3 млрд грн, з ТОВ “Автомагістраль-Південь” – на 0,53 млрд грн.

У коментарі журналісту ІА «Вежа» Роман Кокотайло, т.в.о. директора департаменту дорожнього господарства, транспорту та зв’язку облдержадміністрації, пояснив, чому таку велику кількість тендерних замовлень реалізовують саме ці фірми. «Що компанія «Онур», що компанія «Автомагістраль-Південь» працюють не лише у Львівській області – вони працюють практично на всій території України. Потужності цих компаній на порядок вищі, ніж інших підприємств, які функціонують на території Львівської області або на території сусідніх областей», – зазначив він.

Варто наголосити, що згідно умов проведення тендеру, договір укладають з тією компанією, що запропонує найнижчу ціну виконання робіт. На питання, чи співставна вартість якості Роман Кокотайло зазначив, що всі будівельні роботи обов’язково проходять незалежний контроль. «По службі автомобільних доріг здійснюють трирівневу перевірку контролю якості виконаних робіт, яку контролює незалежний технічний нагляд, на який проводиться відкрита тендерна закупівля в системі Prozorro. Перевіряють лабораторією служби автомобільних доріг Львівської області, інженерами технічного нагляду, які працюють в службі автомобільних доріг і мають відповідні сертифікати, та ДНТЦ «Дор’якість» – незалежною структурою, яка спеціалізується на контролі якості виконання дорожньо-будівельних робіт».

При цьому, перевіривши дані на Prozorro, ми з’ясували: від початку року на момент виходу матеріалу оприлюднили лише 21 тендер з надання послуг нагляду за виконанням дорожньо-будівельних робіт, 3 з яких так і не відбулися у зв’язку з «недоопрацюванням умов тендерної документації».

На питання, чи конкурують компанії «Онур» та «Автомагістраль-Південь» між собою, Роман Кокотайло зазначив, що таке ймовірно могло бути. «Враховуючи те, як динамічно уряд інвестує кошти в дорожню галузь, щороку збільшується конкуренція між потужними компаніями. Нами прораховано, що середня кількість учасників у торгах на виконання ремонтних робіт на автомобільних дорогах місцевого значення складає 4,5 учасника, при цьому середня економія складає більше 7%».

Який чином ТОВ «Онур конструкціон інтернешнл» вдається встановлювати найнижчу ціну з поміж конкурентів ми вирішили запитати безпосередньо у його представників. Однак від серпня до моменту виходу матеріалу ми так і не отримали відповідь ні по телефону, ні у форматі відповіді на запит.

Разом з тим, компаніями задоволений і Олег Синютка, голова Львівської обласної державної адміністрації. «Таким великим компаніям, як “Онур” чи “Автомагістраль Південь” на Львівщині немає достатньої конкуренції. Тому, ймовірно, ці компанії виграють більшість тендерів. Їхня перевага над іншими компаніями – стабільні фінансові і технічні можливості», – вважає голова ЛОДА, передає Твоє Місто.

Що стосується діяльності самих компаній, на сьогодні вони навряд чи вирізняються бездоганною репутацією. Слід зазначити, що компанія «Онур конструкціон інтернешнл» є дочірнім підприємством турецького будівельно-підрядного транспортно-торгово-промисловового АТ «Онур Тааххют». Засновниками компанії є турецький “Онур” та Іхcан Ченінджевізи з Туреччини. Згідно даних інформаційно-аналітичної платформи Youcontrol, статутний капітал «Онуру» станом на сьогодні складає – 2 млн 165 тис 870,86 грн.

Крім того 0,2% активів належать львів’янину Олегу Фаріону, керівнику ще кількох підприємств у Львові. Серед яких і ще одна турецька компанія «ЕМТ ЕРІМТАН МЮШАВІРЛІК ТААХХЮТ ТІДЖАРЕТ А. Ш.», яка нібито займається будівництвом житлових і нежитлових будівель, хоча жодної ліцензії на проведення такої діяльності вона не має.

Звернемо увагу, що за останні 3 роки компанія виступала відповідачем у 6-ти судових справах, в основному через порушення умов договору надання будівельних послуг і як наслідок стягнення заборгованості.

Зокрема, 20 серпня Господарський суд міста Києва задовольнив позов дочірнього підприємства “Львівський облавтодор” Відкритого акціонерного товариства “Державна акціонерна компанія “Автомобільні дороги України” і постановив стягнення з дочірнього турецького підприємства суми у розмірі 118 тис 924 грн.

Раніше, у 2013 році у Львові виник скандал з “Онуром”. Прокуратура Львівської області здійснювала досудове розслідування за фактом розтрати бюджетних коштів під час проведення ремонтних робіт вулиць міста Львова. Як з’ясували, керівництво міста переплатило директору “Онуру” 315 тис грн. Відтак це спричинило наслідки у вигляді матеріальних збитків бюджету держави.

Загалом було відкрито п’ять кримінальних проваджень проти «Онур»: три із яких за фактом привласнення і розкрадання державних коштів шляхом зловживання службовим становищем, 1 через завищення вартості виконаних робіт на суму майже 2,8 млн грн та остання через співпрацю з фіктивною компанією (ТОВ «Торенія), а також через несплату податків.

Незважаючи на це, протягом 2017 року компанія «Онур конструкціон інтернешнл» отримала замовлень на будівництво доріг на суму 4,7 млрд грн.

Що стосується ТОВ «Автомагістраль-Південь», діяльність компанії тісно пов’язують з чинним мером Одеси Геннадієм Трухановим і російсько-британським бізнесменом Олександром Жуковим. За даними бізнес-пошукового ресурсу Youcontrol, «Автомагістраль-Південь» створено 2006 року і належить вона двом одеситам Валерію Короткову і Олегу Наливанному.

Згідно даних, розмір статутного капіталу підприємства складає 40 тис грн. Підприємство протягом багатьох років є фігурантом як господарських, так і кримінальних проваджень, хоча це не заважає йому продовжувати вигравати мільйонні тендери і займатися будівництвом та ремонтом доріг по всій Україні.

Зазначимо, під час ревізії «Київавтодору» у березні 2017 року (в тому числі перевірки розрахунків комунальної корпорації і компаній) у підприємства «Автомагістраль-Південь» було виявлено незаконну розтрату 11 мільйонів гривень і було відкрите кримінальне провадження за ст. 191 ч. 5 (Привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем в особливо великих розмірах). При чому жодного покарання станом на сьогодні компанія так і не отримала.

Варто також згадати ситуацію кінця 2017 року з яскраво вираженими махінаціями з вартістю послуг. В Києві планували відремонтувати частину бульвару Дружби народів, при цьому неодноразово переносився термін виконання робіт. Спочатку договір від 12 липня 2017 року між «Київавтодор» (замовником) та «Автомагістраль-Південь» передбачав, що ремонт бульвару буде завершено в грудні 2019 року і була прописана сума фінансування 169 млн грн. Договір передбачав завершення робіт до грудня 2019 р.

Однак вже 27 жовтня замовник і підрядник уклали додаткову угоду, в якій були визначені нові терміни виконання робіт: у грудні 2017 — аж на два роки раніше, ніж було заплановано. При цьому вартість залишилася колишньою — 169 мільйонів. А 27 грудня того ж року сторони підписали додаткову угоду №3 до договору — про завершення ремонтних робіт, вартість яких становила вже 147 млн грн.

Зазначимо також, у травні 2014 року під час перевірки компанії було виявлено 20 порушень законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці. У вересні 2016 року виявлено 16 порушень. В результаті робочим заборонили працювати без спеціального одягу і без засобів індивідуального захисту.

За даними Prozorro, ТОВ «Автомагістраль-Південь» за останні два роки виступало відповідачем у двох кримінальних справах та провело кілька операцій з офшорами. Сума отриманих замовлень протягом минулого року – 10,9 млрд грн.

Варто додати, що 5 жовтня на офіційній сторінці у FacebookтДепартаменту економічної політики Львівської ОДА оприлюднили інформацію про те, що Львівщина за 10 місяців 2018 року зекономила 1,2 млрд грн на процедурах в електронній системі закупівель “Prozorro”. «Найбільші суми контрактів укладено з ТОВ “Онур конструкціон інтернешнл” – 2,3 млрд грн, ТОВ “Автомагістраль-Південь” – 0,53 млрд грн», – йдеться в повідомленні.