polska politsiya 730x375У Польщі, яка входить до складу Євросоюзу, де з великою увагою ставляться до захисту особистих прав громадян, почали діяти нові правила, що стосуються певних принципів роботи дорожньої поліції. Про це повідомляє сайт Автолюбитель.

Правда, на цей раз все виглядає так, ніби місцеве законодавство змінилося не зовсім на користь свобод громадян. Швидше, навпаки – розширені повноваження поліцейських. Втім, давайте розглянемо, що ж такого змінилося в польських правилах, що вже слід знати українським водіям.

Починаючи з 7 листопада польські патрульні не зобов’язані вибирати тільки дозволені місця для зупинки автомобілів, щоб там паркувати службове авто з увімкненими «мигалками», як це зараз прийнято в Україні. З вказаної дати поліції дозволено розміщувати патрульні машини там, де офіцери вважатимуть за доцільне, аби тільки такий спосіб розміщення ТЗ не створював небезпеки для дорожнього руху.

На додачу польським поліцейським дозволили здійснювати контроль за трафіком на «цивільних», тобто не обладнаних відповідною символікою та проблисковими маячками автомобілях. Місцеве видання Moto.pl вже назвало ці зміни «Поліція буде вискакувати з кущів». Здається, щось знайоме, чи не так?

Відхопити «мандат», як називають штраф поляки, тепер можна і за те, що водій не дотримується вказівок поліцейського, після зупинки не тримає руки на кермі або вийшов з машини без запрошення від патрульного. Тому бажання посперечатися, вести себе зухвало або вийти з машини обійдеться мінімум в 500 злотих (близько 3200 грн). Таке рішення місцева влада ухвалила, щоб поліцейські уникали зайвих дискусій з окремими водіями.

Руки на кермо по-українськи
Варто відзначити, Україна також намагалася слідувати у цьому напрямку. В кінці 2017 року у Верховній Раді VIII скликання був зареєстрований законопроект, який пропонував зробити більш жорсткими правила спілкування з патрульними водіїв і пасажирів автомобілів. За версією авторів цього документа, українські автомобілісти після зупинки на вимогу поліцейського теж повинні були тримати руки на кермі й не залишати авто без запрошення. Те саме стосувалося і пасажирів: сидіти тихо й не робити різких рухів.

На щастя, ініціатива отримала порцію жорсткої критики від фахівців в сфері дорожньої безпеки та транспортного права, і проект так і не був винесений на голосування.

Але повернемося до нововведень у польському законодавстві: тепер при кожній зупинці автомобіля поліцією буде фіксуватися пробіг, який показує одометр. Ці дані відразу будуть вноситися до центральної бази даних. Тому водіям доведеться надати патрульним доступ до панелі приладів, щоб ті змогли побачити лічильник кілометражу.

Нагадаємо, що в разі виявлення «скрученого» пробігу, завдяки вжитим весною 2019 року змінам до польського законодавства, порушника чекає покарання від штрафу еквівалентного 21 тисячі гривень до справжнього тюремного ув’язнення на термін від 3 місяців до 5 років.

У нових польських правилах є виключення, коли фіксація пробігу не є обов’язковою, наприклад, під час проведення тотальних перевірок на предмет вживання водіями алкоголю в рамках акції «Тверезий ранок». Щоб не затримувати рух, патрульні не займатимуться одометрами, а лише перевірятимуть водіїв «на вихлоп». Разом з цим поліції під час проведення таких заходів дозволяється не представлятися водієві, якщо той не попросить про це.

Тому українським водіям, які мають намір їхати до Польщі на авто, слід пам’ятати, що зухвала поведінка та відмова виконувати вказівки поліцейського може сильно вдарити по гаманцю. Також не варто залишати авто без окремого запрошення.

Норми, які почнуть діяти в Польщі вже через місяць, здаються досить жорсткими, тим більше, що Європа останнім часом дотримувалася принципів терпимості, толерантності та захисту прав насамперед громадян. Однак, очевидно й інше: якщо б не було б передумов для таких нововведень, то навряд чи б вони і з’явилися.