1 0 Untit 79led collageКоронавірус б'є не тільки здоров'я, але і бізнес. В умовах карантину у Львові майже усі заклади закриті і це великий виклик для малих та середній підприємців.

Форпост поспілкувався із представниками львівського бізнесу. І як говорить одна з наших співрозмовниць, великий бізнес стане середнім, середній - малим, а малий просто зникне.

У Майстерні мила не впевнені, чи зможуть довго протриматись у таких умовах та нарікають на спекулянтів:

"З якими проблемами стикнулись з початку карантину? Перше -  це доступ до нашої Майстерні, яка зараз зачинена. Для нових клієнтів, котрі ніколи не пробували нашу косметику - відчути її аромат – на жаль, в онлайн режим є неможливим. Логістика - це, мабуть, найважливіша проблема. Наше виробництво потребує рук, а враховуючи, що громадський транспорт не працює, доводиться самостійно організувати транспорт для майстрів. Також це стосується доставки сировини. Спекулянти-перекупщики, які намагаються «озолотитись за 1 день» перепродуючи такі необхідні зараз товари особистої гігієни по «завищених цінах», користуючись панікою і безладом на ринку. Це нас обурює і вбиває віру в людей та створює величезний прошарок інформаційного сміття у мережах.

А найбільше – це збільшення кількості вкрай знервованих та емоційно перенапружених клієнтів, люди дуже нервують через те, що відбувається, і це відображається на всьому. Наш відділ роботи з клієнтами такого ще не бачив. Є клієнти, які вимагають супер оперативної роботи (щоб їм передзвонили протягом хвилин чи годин). Вони не розуміють, що в даних реаліях це неможливо. Є такі, які порушують алгоритм замовлення (не побачили смс, оплатили, але не дали підтвердження).

Як функціонує виробництво зараз? Ми завжди дбали про санітарні норми та дотримувались правил особистої гігієни та безпеки виробництва мила і косметики ручної роботи. На даний момент ввели підсилені заходи безпеки (дистанція між працівниками, рукавиці, маски, антисептики). Це, звичайно, дуже сповільнює робочі процеси, та все ж дозволяє підтримувати роботу, щоб не відправляти людей «за свій рахунок», виживати в умовах карантину. Проте, чи довго ще зможемо так працювати – невідомо. Робота планується буквально зранку на один день, бо постійно змінюються умови. Поки не буде серйозних змін ціни на ринку сировини, ми тримаємо «людські ціни», але ціни на все для нас потихеньку «повзуть догори», тому доведеться і нам, відповідно, піднімати ціну на наш продукт, а це погано. 

На нашу думку, владі слід звернути увагу на підприємців, котрим зараз неможливо працювати, і котрі вже «відправили» своїх працівників за власний рахунок у відпустку. Цим підприємцям слід надати фінансовий інструмент, який би міг допомогти у мінімізації їх втрат, адже більшість малого бізнесу це якраз і є середній клас. Зараз вони без підтримки. Також слід подумати про оподаткування, бо відмінили лише ЄСВ, цього не достатньо, щоб ми протримались. Провести бесіди з орендодавцями, які б мали знизити орендну плату на період карантину".

Відома мережа піцерій та ресторанів "Челентано" намагається оптимізовувати свій бізнес, однак це б'є не тільки по прибутках, але і по працівниках закладу:

"Бізнес повністю заморожений. Взагалі ресторанний бізнес працює виключно за рахунок гостей, а оскільки ресторани закриті - доходу нема. Ми перепрофілювали 2 заклади у Львові під режим доставки, плануємо додати ще 2. Але це насправді навіть не приносить доходу, це просто зменшення наших втрат, і дозволяє працевлаштувати хоча б декілька людей. Коли закінчиться карантин, єдине на що можемо розраховувати -це те, що попит буде, але ми орієнтуємося лише на половину того, що було раніше. Відповідно до цього й плануватимемо наші видатки. В принципі, зараз маємо всі оновлені штатні розклади під зменшення попиту і будемо коригувати кількість людей в штаті, який буде в той період", - коментує Володимир Гнатюк, директор мережі.

Анастасія Рибак, львівська підприємиця та волонтерка:

"У мене 3 різних незалежних один від одного бізнеси: сувенірна крамниця в центрі міста, танцювальна школа і оренда помешкань на час відпустки, тобто подобова оренда. Я ствоювала їх навмисне протилежними, щоб вразі такого поняття як "міжсезон" один з них перекривав інший. Такий був стратегічний план. Натомість під час карантину нічого з моїх улюблених бізнесів не працює і немає змоги функціонувати. Ніяк. До того ж,  я маю найманих працівників і якось мушу їм виплачувати заробітню плату, щоб вони могли прогодувати свої сім'ї. Те, що озвучив Садовий, що нібито має допомогти бізнесу - не праацює, а саме:

-звільнення від туристичного збору. А у нас є туристи? Усі броні зняті до кінця травня.

- оренда комунальних приміщень. Ніхто не орендує, окрім ГО, нічого в міста. Може ще "Правда" чи хтось з "Локалю". Решта має платити оренду по повній.

- зовнішня реклама, тобто "спотикачі". Хто їх побачить? Туристів всеодно немає.

По суті, виходить ніяка допомога. Навіть не смішно, а дещо принижує нас як підприємців".

Також вдалось поспілкуватись із працівником закладу типу "coffe to go". З певних обставин, імені працівника та назву закладу просили не називати.

"Найпершою і найбільшою проблемою є оренда, яку на час карантину ніхто не відміняв. Адже приміщення простоює, а грошей не приносить. Доводиться домовлятись з орендодавцем на рахунок розтермінування або частокового зменшення суми оренди. Інше питання - запас товару, який завжди є під час роботи закладу. На жаль, не все можна покласти в морозильну камеру, і частина товару неодмінно викидається. Це також викликає певні збитки. Загалом, ситуація дуже важка, як для власників закладу, так і для працівників. Зрозуміло, що на час карантину зарплату працівникам не виплачують. За що?".