800x888Звернення до Президента України, Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України щодо недопущення передачі в концесію державних лісогосподарських підприємств ухвалили депутати Львівської обласної ради у четвер, 13 липня, під час позачергової сесії.

«Відповідно до статті 1 Лісового кодексу України, ліси України є її національним багатством і за своїм призначенням виконують переважно водоохоронні, захисні, санітарно-гігієнічні, оздоровчі, рекреаційні, естетичні, виховні, інші функції та є джерелом для задоволення потреб суспільства в лісових ресурсах і перебувають під охороною держави.

Львівська область відноситься до найбільш лісистих регіонів України, ліси займають 31,8% її території.

Загальна площа земель лісового фонду становить 694,4 тис. га, з яких вкрита лісовою рослинністю 628,7 тис. га.

Державним лісогосподарським підприємствам Львівського обласного управління лісового та мисливського господарства надано в постійне користування ліси загальною площею 478,0 га або 68,8% від їх загальної площі.

Про важливу екологічну роль лісів області свідчить те, що у лісах державних лісогосподарських підприємств Львівського обласного управління лісового та мисливського господарства  виділено 101 територію природно-заповідного фонду загальною площею 89,8 тис. га.  Серед них – національні природні парки «Сколівські Бескиди» та «Північне Поділля», 4 регіональні ландшафтні парки, 27 заказників, 20 пам’яток природи, 1 дендрологічний парк, 2 парки-пам’ятки садово-паркового мистецтва, 45 заповідних урочищ.

На частку заповідного фонду припадає  18,8% лісів Львівського ОУЛМГ, що становить 57% від загальної площі природно-заповідного фонду області.

Щорічно обсяги лісовідновлення становлять близько 3000 га. Для реалізації завдань з масштабного лісовідновлення та потреб лісорозведення створено відповідну виробничу базу. З метою забезпечення підприємств управління високоякісним лісовим насінням, утворення його 5-8 річного запасу, у структурі Львівського ОУЛМГ створене спеціалізоване державне підприємство «Львівський лісовий селекційно-насіннєвий центр» – єдина установа в Україні, яка забезпечена сучасним технологічним устаткуванням для переробки і зберігання лісового насіння.

На підприємствах лісового господарства функціонують 40 постійних розсадників, тепличні господарства, де вирощують щорічно близько 15 млн шт. стандартного садивного матеріалу.

Прийняття загальноєвропейських програм збереження лісових генетичних ресурсів дало поштовх до розробки стратегії із збереження лісових генетичних ресурсів. У державному лісовому фонді Львівського ОУЛМГ  виділені лісові генетичні ресурси на загальній площі 4873 тис. га, з яких ведеться заготівля насіння з покращеними селекційно-генетичними властивостями.

Підприємства Львівського обласного управління лісового та мисливського господарства за результатами проведення основного сертифікаційного аудиту отримали сертифікат FSC (Лісової опікунської ради) відповідального ведення лісового господарства на наступний 5-річний цикл з 23.01.2017 року до 22.01.2022 року, чим засвідчено високий рівень ведення лісового господарства та ощадливого ставлення до охорони навколишнього природного середовища, а також соціального забезпечення працівників на підприємствах.

         Разом з тим, ліси відіграють важливу економічну роль, адже державні лісогосподарські підприємства є основою розвитку лісового вектора області, який за останні роки демонструє стабільне зростання та забезпечує працевлаштування більш ніж 14 тис. працівників.

Підприємства Львівського обласного управління лісового та мисливського господарства роблять вагомий внесок у державну скарбницю, зокрема до державного бюджету щорічно сплачується біля 125,0 млн грн податків, Єдиного соціального внеску – 52,0 млн грн.

Також, діяльність державних лісогосподарських підприємств слугує суттєвим підґрунтям для зміцнення територіальних громад, адже до місцевого бюджету сплачується понад 65,0 млн грн.

Про важливу соціальну роль лісів свідчить те, що підприємства лісової галузі, як правило, розташовані в сільській місцевості та селищах і є основними роботодавцями та бюджетоутворюючими суб’єктами в регіонах з низьким рівнем розвитку промисловості. В умовах децентралізації влади концесія в лісовому господарстві буде негативно сприйнята як населенням, так і радами різних рівнів.

Лісове господарство має 100-річний цикл виробництва та охоплює весь комплекс питань з охорони, захисту, відтворення та раціонального використання лісів.

Щорічно на ведення лісового господарства державні лісогосподарські підприємства інвестують близько 550,0 млн грн, не отримуючи з державного бюджету жодної копійки.

Жоден із суб’єктів приватної форми господарювання не зможе забезпечити таких господарсько-фінансових показників та вкладення відповідних інвестицій у розвиток лісогосподарського виробництва.

Таким чином, лісова галузь сьогодні має більше стратегічне значення для держави ніж будь-коли. Це пов’язано зі збільшенням негативної дії глобального потепління, рекреаційного навантаження, техногенного забруднення на ліси, життєздатність створюваних лісових культур, поширення осередків шкідливих комах і хвороб, які мають масовий характер.

Потрібно зазначити, що жодна країна Європи з розвиненою економікою на разі не використовує концесійну модель управління. Зокрема, негативним є досвід Болгарії, яка на першій стадії реформування використовувала концесійну модель управління. Ця модель довела свою неефективність в умовах Європи та призвела до значного погіршення якості ведення лісового господарства та його економічного стану. Держава повернула в управління лісогосподарські підприємства та була змушена залучати інвестиції для забезпечення відповідного рівня лісогосподарського виробництва. У Польщі, де в державному управлінні налічується 195 держлісгоспів (надлісництв), навпаки викуповують приватні ліси.

Окрім того, Грузія, передавши свої букові ліси в концесію на 20 років, намагається повернути їх назад у державну власність.

З метою визначення основних напрямів збалансованого розвитку лісового господарства області, спрямованих на посилення екологічних, соціальних та економічних функцій, охорону і захист лісів, їх раціональне використання та відтворення, рішенням Львівської обласної ради від 14 лютого 2017 року №363 була затверджена обласна цільова Програма розвитку лісового господарства Львівської області на 2017 – 2021 роки.

Враховуючи зазначене, Львівська обласна рада вважає, що державні підприємства лісової галузі повинні залишатися виключно в державній власності та не передаватися в концесію і приватизовуватися», - йдеться у зверненні.