17498892 1788412717842357 860253497629729455 nКонстатуємо поступову смерть інтернет-ЗМІ. Телеканалам рекомендую почати підбирати костюм та черевички на той світ.

27752398 2257821267568164 1344864587852500966 n 28070488 2257821260901498 3557946419583857555 oНа картинках дані заходів з пристроїв, що працюють на платформі Android. Це переважна більшість смартфонів та планшетів в Україні. Немає даних по iPhonоподібним та Windуwатим пристроям, але, з грубшого, картина буде такою ж самою.

Процес закономірний. Тепер Google - це мегасайт, вже навіть не пошуківець. А Facebook - мегаЗМІ.

І так - Youtube стає мегателевізором. Instagram - теж на зразок телевізора. Ще до рейтингу напрошується аудіосервіс, але я думаю, він просто не враховується цими лічильниками.

Нове покоління вже не дивиться телевізор. Аудиторія, яку сайти зібрали на початку 2000-х, збережеться за ними, але буде танути, мов свіча. Майбутнє поступово злизує минулу технологічну епоху. А одного разу злиже навіть Google і Facebook. Та про це поговоримо років через десять.

А поки що триває час інших динозаврів. Всі наведені в рейтингу сайти можна розбити на три групи.

Перша група сайтів з топу - потрібні, ті які будуть жити, тому що доповнюють мегамонстрів.

Це сервісні функції на кшталт Privat24, інтернет-магазини, ria і "Нова пошта".

"Розетка" вже більше перетворилась в довідник з нових товарів, куди ходять почитати відгуки перед тим, як купити дешевше на olx.

Tabletki, щоб дешевше купити ліки батькам. Prom - остання цитадель малого бізнесу. І, судячи з усього, в нього непогані перспективи щодо освоєння українського простору "чорної готівки". Разом з olx, звичайно.

Прикольний факт. Відмінна риса України - злидні та хаос. Вони породжують велику тіньову економіку, яка компенсує купу офіційних проблем. Саме інтернет зміг запропонувати тіньовому сегменту України потрібний набір сервісів. Ці сервіси задовольняють і плекають не надто витончені інтереси жителів України. Нерухомість, автомобілі, гаджети, кінотеатри, той же ali та olx. Платіжки вже багато років тому освоїв Privat. Визнаємо геній Дубілетів.

Радісно відзначу, що за рік з моменту націоналізації "ПриватБанку" жоден з його конкурентів не створив навіть приблизно того, що б нагадало Privat24 і сервісні функції з картками. Ні той же Ощад, ні Аваль, ні Укрсоц, ніхто взагалі.

Дебіли. А такий шанс. Був. Вже все. Защіпайте штани, убогі.

Тігіпко встиг вихопити приватівських програмерів і на базі "Універсал Банку" розвиває Monobank. Ось це щось більш-менш живе.

Друга група сайтів з топу – це те, що монстри не хочуть брати під свій дах, тому що не потрібно або не дуже політкоректно.

Мабуть з цієї ж причини, сайти другої категорії теж будуть жити, але як би десь там (…сором'язливо підгрібаємо сміття ніжкою, ховаючи під підстилку).

У цій групі:

- занадто токсичні сервіси (такі як favorit і parimatch)

- такі, що не відображаються - порносервіси (ну тут зрозуміло)

- специфічні культурні спільноти, зі своєю аудиторією. Тут odnoklassniki і vkontakte, скажімо. Підбирати їх під себе немає змісту. Вони просто одного разу підуть у небуття. Просто в один прекрасний день їх всі забудуть, як забули rambler.

Третя група сайтів з топу - це живі мерці. Вони скоро помруть. Не підходьте близько.

- наприклад, ukr.net, meta.ua і i.ua. Поки що вони виживають, за рахунок продажу липового трафіку для таких же помираючих ЗМІ. Ті змушені купувати, тому що не знають, як б ... вижити в нову епоху. А так - накрутив рейтинг, сякі-такі банера, сякі-такі тексти. Найрозумніші вже давно переключилися на гранти або почали мутувати в кросплатформені ЗМІ. Та рано чи пізно, запас міцності закінчиться, а надії більше не буде.

- gismeteo - щиро дивуюся бізнес-моделі цієї штуки. Явно там якісь трафікообмінні штуки. Особисто я цікавлюся погодою ну раз 10 за весь рік. А ви?

До цієї всієї картини тепер додаймо нову політику Facebook щодо пабліків. А насправді все логічно. Найпотужніша соцмережа в світі довго позиціонувала себе як майданчик для розміщення контенту. Потрібно було зламати вперту тенденцію, постів з котиками, тортиками й відрижками. Хочете зрозуміти, чим був Facebook до створення паблік? Схрестіть Instagram з BuzzFeed і отримаєте смітник. З цим терміново потрібно було щось робити.

Тому відкрити можливість для пабліків було логічним. Численні ЗМІ почали облагороджувати контент Facebook і зробили спільноту по обміну думками для «білих комірців». Пару років тому соцмережу осучаснили, додавши відеоконтент і надавши йому пріоритет у показах.

І ось, через багато років необхідність в пабліках відпала. З'явилися сотні тисяч лідерів думок, які вважають нормальним постити посилання на цікаві матеріали в ЗМІ. Це такий собі Pinterest в словах. Тепер пабліки - не потрібні. І Марк Цукерберг їх прибрав.

Прийшов час лідерів думки. Блогери, влогери, хренологери. Це - найкраще ЗМІ сьогодення, де кожен передплатник - одночасно і журналіст, і споживач контенту. Причому, абсолютно безкоштовно і дуже інтенсивно.

Як з цим жити нинішнім ЗМІ?

По великому рахунку, потрібно йти в спеціалізацію та унікальність. Стати виробником класного контенту для Google, Facebook, Instagram, Youtube та інших. Вони захопили головне - аудиторію.

Під чесне слово щохвилини забезпечувати найцікавіший контент. Ось ви можете таке пообіцяти? Навіть на свою улюблену Meduza я вже не заходив кілька місяців. А вони дуже і дуже.

Як монетизувати ЗМІ нового покоління - не знаю. Нативна реклама, спонсорство і все таке. Хочу засмутити ЗМІ, у них відтепер немає переваг перед окремими лідерами думок. Один блогер накшталт Дудя може перекрити собою перегляд зусиллям цілої команди професіоналів. А на що ви сподівались?

ЗМІ широкого профілю - це утопія. Так більше не буде. Місце зайняте дуже грамотним і агресивним гравцем.

На цій приємній ноті дозвольте залишити вас в тяжких роздумах. Ідеї звичайно є, але хрін я вам їх розкажу. Мучтеся самі.