1 DzvinkaT2 800x445Я завжди намагаюся все зрозуміти і приміряю ситуацію до себе. Десь так: а, якби це трапилось зі мною... І проводжу паралелі. З висоти, чи з глибини власного досвіду - не так важливо. Важливо засвоєний урок і виконане по життю домашнє завдання.

Цьогоріч не змогла вчасно привітати моїх вчителів. Але ж знаю, що для них мої дзвінки - то лише відлуння привітання і розмови. Сама розмова - це отак: за суничною гербатою із хрустким зацукрованим печивом, у якому всі інгредієнти вірно пораховані десятковими дробами з математичною педантичністю. А сам рецепт записаний, згідно вимог правопису, у стовпчик і бездоганним почерком, із зазначенням температурного режиму духовки за Цельсієм у старому зошиті з коричневою палітуркою.
А печиво - імбирне, тому що, згідно календаря і підручника "Природознавство" надворі - жовтень, про що нагадує не лише опале листя, а й підручник ОБЖ.... 
Та гербата з імбирним печивом - то не лише розмова. Це - історія. Минула і теперішня. І тривоги за історію майбутню.
А ще розповіді про світову географію моїми очима. І перегортання сторінок у книжках: " А що ти тут написала?" І практичне заняття на тему "Ану, чого ми тебе навчили? Згодилось?" І зауваження: " З тими комп`ютерами у тебе курколап`ячий почерк!" 
Мої вчителі. Вони не вміщались і не вписувались у свою епоху. Вони завжди були вищими, людянішими, щирішими і відповідальнішими. Вони вміли жити, любити, заохочувати, прощати, підтримувати. Вони стільки всього знали і вміли...
- Яка особистість? Це дитина! Розбалувана дитина...
Це я почула відповідь у школі на моє питання з приводу терміну "дебіли" і реплік: "ходять тут всякі", "що ти в цій школі робиш", "погані вівці стадо псують".
Не висуватись. Сидіти тихо і там, де вказано. Ініціатива має бути дозованою і одобреною. Твоя думка нікого не цікавить. 
Ні, в моїй школі теж такі вчителі були. Але ми згадуємо про них лише коли гортаємо випускний альбом. Може, хтось із них ще живе досі. І так само нервує і кричить, як і в школі це робив. Або й глобальніше. Наприклад так: " Аааа!!! Всі вікна в державі вибиті! То син Порошенка! Негайно батька в кабінет директора!" Або: " Йой! Реформи гальмують трієчники! Гройсман прогуляв математику! Двійка Кабміну за погану поведінку". Чи отак: " Верховна Рада - хулігани, неуки, злодії! Пенсія маленька! Аааа!!! Переобрати на другий термін!" Чи, Боронь Боже, отак: " Аааа!!! Колись добре було! Союз! Росія! Ніхто ні про що не думав!"
І переобирають же, бля! І не задумуються, що всі вершителі їхніх вчительських доль - то їхні ж учні. Всі казнокради, корупціонери, злочинці і паскуди - це їхні учні. 
Де-хто ще й пишається: " Я вчив оцього пана Афериста математики!", або: " Цього пана Негідника з МОЗ я вчив хімії!", чи :" Оцю пані Падлюку з МЗС я вивчила інглишу!", чи ото ще таке: " Оце Простигосподи, яке очолює наше Чортяче Відьомство я вчив Християнської етики!".
Я про що? А про те, що: чого навчили, дорогі вчителі - те і маєте. Не забудьте переобрати на другий-третій-пожиттєвий термін. І не жалійтесь. Бо всяка праця оплачується не лише в еквіваленті гривні. А ваші неуки, яких ви ж і навчили спільно з батьками-дідами озиратись в минуле і на Росію, відповідно добиватимуть вас. Не дай Боже, щоб рублем...
Мої вчителі інші. Були і є. Вони вчили дивитись у майбутнє. Вони бачили особистість у кожному. І виховували особистостей, а не стадо.
Про вчителів я можу писати довго. Часу обмаль. Роботи багато. Про майбутнє подбати треба. І додому поїхати теж. Мене там чекає імбирне печиво в цукрі і сунична гербата.
А сучасна школа... Вона не сучасна. Це школа, яка намагається йти в ногу з часом. Але багаж старої педагогіки і новітнє небажання змін змушують її плентатись у хвості науки. 
Я розумію вчителів. Вони так само дезорієнтовані як і учні, і батьки. Ми живемо в одній країні. Надто багато часу нами трясе політично, соціально, ментально. І всім хочеться спокою на роботі. А так не буває. У водіїв ламаються авта, в програмістів комп`ютери, в сантехніків прориває труби і крани, в будівельників бетон кришиться, у продавців ламаються ваги.
Що я хочу сказати? Таке щось...
Вчителі, не ламайте дітей... Це найгірше. Це - катастрофа. Може, ви і не затуркаєте Ньоютона, не зацькуєте Галілея, не засмієте Петрарку, не вб`єте Бетховена, не знищите Авіценну...Може...
Але життя іде по спіралі. І десь, на якомусь її витку, до вас повернуться учні, чиї батьки носили вам цукерки і конверти та мило посміхаючись, улесливо випрошували своїм чадам оцінки в табелях. Адже їхні чада безпроблемні: не задають незручних питань, не прогулюють уроки, сидять тихо і мовчать на хамство.
Тоді не нарікайте на пенсію, соціальну незахищеність, недоступну медицину. Як і на те, що про вас забувають і на вас забивають. 
Мій улюблений Вчитель з позивним Михайлович любив прислів`я і приказки. От він казав: " Що посієш - те й пожнеш!"
Як там у фільмі? Погані дівчатка потрапляють до раю? Можливо. А от погані вчителі потрапляють до пекла. Факт.
Розумієте? До вчителів, котрі не бачили в учнях особистості, на суничну гербату з імбирним печивом не приходять.
До них приходять лише старість і життя в країні, якою керують їхні учні...