22279796 118716298881876 2110455775872636119 nТрохи вляглись емоції після наради з Президентом України присвяченій боротьбі з контрабандою та митними порушеннями та розбудові митної та прикордонної інфраструктури, то ж вирішив поділитись своїми роздумами.

Переглянувши ще раз відео наради і перечитавши пост Максима Нефьодова щодо купи проблем з розбудовою інфраструктури, вирішив розповісти про стан справ з даного питання у Львівській митниці, бо насправді вважаю, що саме таким чином зможу донести інформацію про ті проблеми, які існують. Тим більше, що до наради готував презентацію з питань порядку денного, то ж не пропадати даремно слайдам.

Почну мабуть з того, що проблем з освоєнням грантових коштів ЄС існують не лише в митних органах і навіть не лише в Україні.

Як приклад, можна згадати будівництво РП спільного пункту пропуску «Угринів-Долгобичів», який було відкрито в червні 2014 року. Так, у вересні 2012 року польські підрядники розпочали будівництво пункту пропуску загальною вартістю 34,5 млн. польських злотих, з них майже 5 млн.євро за рахунок Програми транскордонного співробітництва Польща-Білорусь-Україна 2007-2013. Так ось, при відкритті цього пункту пропуску українським контрольним службам не було передано у використання бокс поглибленого догляду, оскільки коштів на його будівництво не вистачило. При цьому польські служби запевнили, що найближчим часом інфраструктура для українських служб буде завершена. І ось уже 5 років, крім фундаменту у будівлі нічого немає. За цей час митниця звернулись до всіх можливих органів, неодноразово піднімали це питання і на двосторонніх зустрічах з польськими колегами та міжнародних конференціях (останній раз у Львові 30 березня цього року). Однак питання і досі не вирішено.

Також цього червня на нараді під головуванням Олександра Ганущина щодо реалізації проектів МТД вже в рамках нової Програми Транскордонного співробітництва Польща-Білорусь-Україна 2014-2020 з питань реалізації нових проектів дізнався, що багато з них мають так звані «проколи», тобто недостатнє фінансування, оскільки з моменту затвердження відповідного проекту до його реалізації вартість зросла і відповідно необхідно вирішувати питання дофінансування. На щастя ті проекти МТД, що координуються головою обласної ради, мають підтримку в тому числі шляхом додаткового фінансування за рахунок коштів місцевого бюджету.

У рамках міжнародної технічної допомоги за програмою прикордонного співробітництва «Польща-Білорусь-Україна» 2007-2013 років у 2015 році розпочато будівництво «Фільтру пункту пропуску «Рава-Руська» Львівської митниці ДФС загальною кошторисною вартістю 15,9 млн. грн. При цьому цей об’єкт можна умовно поділити на 2 складові майже однакової вартості (будівельні роботи та закупівля-монтаж обладнання) Станом на сьогоднішній день, підрядником виконано наступні будівельні роботи: змонтовано 2 стаціонарні павільйони з металевими навісами та електронними автомобільними вагами, встановлено шлагбауми, обмежувачі висоти, світлофори, влаштовано зовнішні інженерні мережі, проведено огородження, благоустрій та замощення території. Крім вищезгаданих робіт, що складає 95% від всіх будівельних робіт, залишилось закупити та встановити обладнання, а саме: систему зчитування номерів, систему санкціонованого доступу та відеонагляду, понад 100 відеокамер та оптико-волоконні кабелі. Наскільки я зрозумів саме на цьому етапі і стався так званий «прокол», бо у вартість проекту закладалась одна вартість обладнання, а по факту на момент закупівлі вже була іншою. І, на жаль в цей момент не вдалось знайти якісь джерела для дофінансування цієї МТД.

Завданням Львівської митниці, як отримувача (реципієнта) цієї Допомоги було максимальне сприяння підрядникам у виконанні договорів та збереження до введення у дію у належному стані вже частково готових об’єктів. І це завдання попри тривале призупинення робіт митницею забезпечено. Незавершене будівлі – в належному стані.

На сьогоднішній день митниці вже на цей же проект виділено майже 27 млн.грн., однак для його завершення необхідним є проведення аудиту вже здійснених робіт, передача незавершеного будівництва на баланс митниці.
Якщо ж говорити про інші проблеми з інфраструктурою у спільних пунктах пропуску Львівщини (Смільниця, Грушів, Угринів), то до них можна віднести відсутність холодильних та морозильних камер схову вилучених товарів, відсутність залу для проведення контролю автобусів по в’їзду в Україну в Грушові та Смільниці в цілому, неврегулювання питання щодо використання українськими митниками та прикордонниками сканерів, які знаходяться в експлуатації польських контролюючих служб. Ці питання також неодноразово піднімались перед польськими митниками та відповідними воєводствами. Очевидно вирішення даних питань має ініціюватись як на рівні обласної державної адміністрації, так і центральних органів виконавчої влади.

Взагалі вже неодноразово озвучувалась думка, що митниця не повинна займатись розбудовою пунктів пропуску, оскільки це не є профільною функцією. Відповідно ці речі слід передати для виконання до місцевих органів державної влади. Досвід організації будівництва пунктів пропуску у Польщі свідчить про доцільність такої пропозиції. Разом з тим зміна виконавця без виділення ресурсів для реалізації фактично нічого не змінить. Так, у Львівській області на території України діють 3 великі автомобільні пункти пропуски (Рава-Руська, Краковець, Шегині). Так, ось для їх утримання виділяється приблизно стільки ж коштів як у Республіці Польща для одного малого пункту пропуску (Кросценко). І вічне недофінансування цих потреб зумовлює необхідність пошуку додаткових джерел для цього, в тому числі за рахунок коштів місцевих бюджетів.

P.S. Дещо пізніше трохи детальніше розповім про стан справ з інфраструктурою в пунктах пропуску Львівщини, що розташовані на українській стороні, перспективи та проблемні питання.