1 0876een585shot 1Сьогодні попрацюємо замість економічної контррозвідки СБУ. Вона поки що є і формально називається "ГУ КЗЕ". Те саме, що Сємочко за Петрика очолював.

А розглянемо таку смачну тему, як російський залізничний транзит територією України.

У нас прийнято аналізувати формальний показник прибутковості поїздів формування Укрзалізниці, що їздять до Російської федерації та робити висновки про пасажиропотік і товарообіг з агресором як неминуче зло.

Але загалом доцільніше звернути увагу на проблематику пропуску транзиту вантажів із РФ до ЄС нашими залізницями.

• У 2018 році транзитом залізницею через Україну пройшло 17,4 млн. тонн вантажу, із яких 79,6% потоку згенерувала саме РФ.

• Найбільше минулоріч в транзитному режимі нашою територією провезли кам’яного вугілля – 7,95 млн. тонн, залізної та марганцевої руди – 4,2 млн. тонн, нафти і пального – 2,08. Понад 80% у цих відправках належало саме РФ; при цьому існує підозра, що російські окупанти під виглядом свого «транзитного» вугілля вивозять до ЄС вкрадене українське вугілля на Донбасі. Цікаво, що в останні 3 роки РФ повністю припинила транзит українською залізницею чавуну та енергетичних газів; (ці вантажі було переорієнтовано на порт Новоросійськ, що завдяки модернізації в рік перевалює 140 млн тонн – на 20 млн тонн більше, аніж вся портова галузь України); понад 50% залізничного транзиту РФ в 13 млн тонн в підсумку прямує в наші чорноморські порти для подальшої перевалки;

• Основними країнами призначення російських транзитних вантажів є Молдова, Болгарія, Румунія, Сербія та Польща;

• При цьому Україна забезпечує безперебійне функціонування т.зв. 9 Пан’європейського транзитного коридору Гельсінкі-Санкт-Петербург-Алесандропуліс, відгалуженням якого є лінія «Київ–Москва». Також Укрзалізниця забезпечує безперебійний проїзд контейнерного поїзда «Тольятті-Румунія», що в 2018 році перевіз 6050 контейнерів, та контейнерного поїзда «Росія-Кошице», що минулоріч перевіз 3 тисячі контейнерів. (Для порівняння: 1-ий українсько-балтійський контейнерний поїзд «Зубр» перевіз в 2018 році 2320 контейнерів, 2-ий – «Вікінг» - 10387). Цікаво, що транзитні перевезення в цілому дали Укрзалізниці в 2018 році 9,9 млрд грн, що склало 12% від загального обсягу доходу держкомпанії;

• Подальше збереження транзиту РФ залізницею територією України недоцільне як і з точки зору етосу війни, так і з мотивів свободи міжнародної торгівлі. РФ ще з 2016 року запровадила «нетарифні обмеження» на транзит наших товарів до Середньої Азії та Китаю, зокрема встановила заборону на використання вагонів, які відслужили понад нормативного строку служби (таких вагонів в УЗ – більшість);

• Неможливість зупинки залізничного транзиту з території РФ український істеблішмент доби Порошенка пояснював начебто можливими санкціями від СОТ. Але нормативна база залізничного руху дозволяє заборонити російський транзит чисто з «технічних мотивів», зокрема встановленням обмежень на використання вагонів так, щоб вагони РФ не мали права заїзду на територію України; або ж – запровадити «конвенцію» (тобто заборону) на прямування вантажів відправкою з РФ до країн ЄС та Балкан «до відміни». При цьому такі рішення керівництво УЗ може ухвалити самостійно, навіть без санкції Кабміну;

Керівництво УЗ також може без санкції уряду скасовувати маршрути поїздів; відповідно, скоротити маршрути поїздів «російського» напряму до станцій Конотоп та Чернігів, або ж взагалі скасувати ті маршрути та перекинути наявні вагони на внутрішні перевезення. Інша справа, що формальні показники доходів від транзиту та пасажирських перевезень РФ використовують проросійськи налаштовані «залізничні» функціонери, що бажають зберегти один із векторів економічної залежності України від держави-агресора.

Щиро Ваш, лейтенант Михальчишин.