1 1 638Багато років батьки учнів 21 школи здавали гроші на потреби школи. Жодна громадська організація чи Благодійний фонд при школі не створювався, рахунки не використовувались. Люди носили готівку від класів у канцелярію школи. Саме так було організовано збір «благодійної допомоги» під дахом центральної школи міста.

Про це в квітні повідомила управлінню освіти нова голова батьківського самоврядування школи Ірина Кравець, вимагаючи від управління сприяння у забезпечені прозорості обліку батьківських внесків, залучення школи до освітніх проектів.

Зміни в школі відбувались дуже повільно. Багато років поспіль головою батьківського комітету школи була людина, що зараз працює в школі, саме за її головування організовано стійку систему готівкових зборів. Але працівник школи не може бути членом БК. Тому, в 2016 році головою довелось обрати активну, незалежну, відповідальну маму, що весь період намагалась отримати інформацію про цільове використання батьківських грошей і звіт дирекції. У вересні 2017 року, з обранням наступної нової голови, громадою школи, прийнято рішення про виключно офіційне залучення батьківських внесків - через рахунок (відділу освіти), а потім і школи. Проводилась просвітницька робота з головами батьківських комітетів, зустрічі з депутатами, що роз`яснювали батькам систему функціонування та фінансування шкіл. Школа у цій роботі участі не брала, хоч саме на дирекцію школи наказом управління освіти від 2012 року покладено обов`язок інформування батьків та відповідальність за готівкові збори в школах.

Вже перший і єдиний справжній договір (про охорону школи) з офіційно внесеною батьками платою директор не виконав.

Понад п`ять місяців, маючи внесені батьками гроші за весь період, з вини директора не здійснювалась оплата охоронній компанії, а замість забезпечення розумної перепускної системи, директоркою заборонено батькам заходити до школи. Так, за їхні гроші, їм заборонили заходити в школу в навчальний час, грубо порушивши права батьків, як учасників освітнього процесу. Проте, укладаючи такий договір з охоронною (обраною батьками голосуванням) компанією, батьківською громадою вже було зекономлено понад 80 тисяч гривень, бо незрозуміла охорона від директора, за яку платили готівкою попередні роки, хотіла майже 14 тисяч на місяць оплати, а охоронна компанія обходиться трошки більше 6 тисяч на місяць.

Крім того, батькам не дали можливості офіційно допомогти школі - директорка не надавала реквізитів рахунку школи для благодійної допомоги. Таким чином, батьки не змогли забезпечити цетралізоване постачання миючих засобів та засобів гігієни для дітей, сформувати освітні фонди. А з винесенням питання на розгляд комісії гуманітарної політики ЛМР, виявлено ще й що школою відзвітовано управлінню освіти про отримання благодійної допомоги від батьків у 2016 році - 2700 гривень, а у 2017 році (2016-2017 навчальний рік) - 1200 гривень, і жодних матеріальних цінностей! Тобто, звіт директора перед батьками, наданий у вересні 2017 року, на суму понад 103 тисячі гривень – не відповідає офіційній звітності школи.

Зараз, управлінням освіти проводиться перевірка школи і свідомі батьки з нетерпінням очікують її результатів. Бо об`єктивність цієї перевірки свідчитиме чи саме управління освіти вважає свої накази обов’язковими до виконання та готове підтримувати батьків, які відстоюють прозорість батьківського фінансування та контролю, чи накази управління про заборону готівкового обігу в закладах освіти є нікчемними папірцями.

У школі ж, батьками, що не розуміють незаконності діяльності дирекції, її протиправності, що роками носили самі чи збирали з інших гроші до директора – влаштовано агресивне цькування голови батьківського самоврядування, перетворено робочі зустрічі на хаос, втручено педколектив у адміністративні питання, і замість конструктивно працювати над питаннями порядку денного, відзвітувати перед батьками за їхні гроші, директорка оголошує голові недовіру.

Сама ж Ірина Кравець, коментує ситуацію так:

"На зборах батьківського самоврядування 15 травня, «скликаними» директоркою, не слухались нагальні питання згідно порядку денного (мої доповіді про пріоритетність батьківської участі, створення освітніх фондів та фонду на непередбачувані потреби). Також відбулись раптові зміни у складі представників деяких класів, загалом,за окремими виключеннями мужніх, голови проголосували за заборону здійснення звукозапису роботи зборів ( тільки вдумайтесь, представники,що підзвітні батькам-бояться звукозапису своїх висловлювань при роботі у батьківському самоврядуванні). Директоркою ж замість того, щоб пояснити чому офіційно ми «дали школі 1200 гривень», замість реальної сотні тисяч - оголошено мені недовіру. Тому мені було дуже очевидним що відбувається. Мої правомірні звернення про захист інтересів батьків у нашій школі до органів ЛМР подавались як щось підступне. Системну проблему школи з неорганізації сприяння школи прозорості, не взаємодії з батьківським самоврядуванням - намагались видати за особистий конфлікт, використовуючи для цього самих батьків, педколектив (що передавав головам «порядки денні» від директора,що неприпустимо, бо самоврядування є незалежним, підзвітним лише батькам та вищому органу управління школою і аж ніяк не директору). На жаль, цей механізм зміщення акценту з проблеми на особу, він часто використовується і працює. Переведення світоглядного конфлікту» в особистісну сферу допомагає не розв’язувати проблеми, вдавати що її немає. Тому єдиним правильним рішенням з мого боку могло бути тільки рішення перестати уособлювати собою це протистояння системі, самоусунутись від головування. Дозволити новій людині попрацювати в організованих мною умовах підзвітності батькам і прозорості. Двічі системну проблему назвати особистісним конфліктом важко, а інша людина головуюча це вже № 2. Могла собі це дозволити, бо на той момент, нами вже було організовано систему прямого сповіщення батьків ( соціальна мережа, дошка оголошень в школі), чітко описано порядок прийняття колективних рішень, оприлюднення інформації про питання до вирішення органу самоврядування що будуть слухатись, обов’язкове заслуховування представником від класу думки батьків класу щодо кожного питання,і голосування виключно на підставі волевиявлення більшості батьків класу, можливість оскарження батьками голосування представника від класу якщо воно не відповідає дійсній волі батьків. Такий порядок самостійно розроблено на підставі закону України про освіту, оскільки зараз діяльність самоврядування не врегульована жодними підзаконними актами, а для того щоб колективні рішення приймались правильно, мусить бути чітка система координат. Цей порядок ( протокол) , підписано всіма присутніми представниками від 17 класів (з20) 4 травня2018 року, надано на ознайомлення директорці, оприлюднено батькам. Тобто,люди вже знають як є правильно. Принаймні ті,що хочуть знати, розуміють що батьківське самоврядування це не орган для викачування готівки, а повноцінний партнер у освітній системі. Інші ж, що так полюбляють носити гроші в канцелярію- нічим насправді не зможуть завадити змінам, бо незалежно від того чи розуміють вони це, але їх діяльність з передачі готівки є незаконною.

Розумію, що наступному голові буде важко, але їй, принаймні буде треба робити третій крок, бо перший і другий вже зроблено нами. Ми вистояли, вистоїть і вона, якщо захоче. Зрештою, після такого уважного слухання нашого питання комісією гуманітарної політики ЛМР, таких правильних позицій та розумних запитань що я почула там від депутатів, сумнівно щоб будь –який директор дозволив собі ігнорувати батьківське самоврядування цієї школи, тобто залишилось просто невпинно продовжувати йти прямо.

Справді вважаю великим досягненням, що вдалось показати батькам, що можна дійсно працювати й вирішувати так, як саме ми вважаємо правильним тадоцільним. Що вдалось цього року,вперше в школі – не витратити ні копійки батьківських грошей, за які б не було офіційного підтвердження,тільки з використанням офіційних інструментів і тільки за добровільним рішенням батьків. Вдалось розумним витрачання зберегти батьківські гроші на наступні вкладення в школу. Що після моїх звернень до комісії, школа вперше взяла участь у освітньому конкурсі для проектів учнів (було до того лише 2 участі, у вигляді індивідуальної ініціативи) а тут аж,здається 12 заявок, після 11 травня. Що нарешті оприлюднено рахунок школи. Тож зміни є, їх не спинити. І щиро завдячую за допомогу і мужність всім тим,хто стояв поруч в останні дні! В цій школі є з ким працювати, є активні, дієві, вільні батьки!

При цьому, цікаво як оцінить роботу школи управління освіти. Бо, особисто я бачу, правильні освітні запити батьків, здатність працювати власне над освітою а не лише над туалетним папером для учнів, великий потенціал і прагнення здорового освітнього простору для своїх дітей і, на жаль, неспроможність керівництва школи відповідати на ці запити. А це і є проблема, бо нехтування батьківським потенціалом, ресурсом, призведе не тільки до сірого існування школи і відтоку дітей, а й до своєрідного заручництва учнів, в умовах застарілої системи і зовсім аж ніяк не реалізацію права кожної дитини на Нову Українську Освіту.

Особливо боляче це розуміти,знаючи, що це школа, учнем якої був легендарний Олександр Кривенко. Вона мала б бути названа його іменем і давати своїм вихованцям той міцний базис: людини вільної, людини розумної, людини правдивої і незламної".

1 33040141 1995034867235404 6297777195427299328 n 2 33160519 1995035153902042 46781548292210688 n 3 33026171 1995035360568688 8138666707536314368 n