65020916 2301892590129565 2669542407502036992 nВолодимир Гройсман вважає, що успішну реформу потрібно захистити і продовжити.

У 2014-му році, коли Україна опинилася в критичній ситуації через загрозу територіальній цілісності держави, з ворожих вуст не сходило одне слово – «федералізація». У ньому було закладене бажання розшматувати країну на шматочки, аби легше її здолати. У Києві шукали гідну відповідь і знайшли. Нею стала реформа децентралізації, яку високо оцінили як в Україні, так і за її межами. Зокрема, експрем’єр Швеції Карл Більдт зауважив, що «децентралізація – це фундаментальна зміна країни, яку провів Уряд».

«Коли ми розпочинали реформу, мене часто запитували, щотаке децентралізація, щотаке реформа місцевогосамоврядування?»– згадує ініціатор реформи Володимир Гройсман, – «Децентралізація – це нова дорога, якіснаінфраструктура, новийшкільний автобус, нова школа або дитячий садочок, новепідприємство. Це – відсутністьнеобхідності кожному з вас їздити в район або область. Це – правильно побудована система управління і розподілфінансовихресурсів для кожного українця, – ось що є децентралізація».

Для чого потрібна децентралізація?

Автори реформи виходили з того, що кожному мешканцю села чи міста потрібно гарантувати право насучасну медицину й освіту, доступні та якісні адміністративні, комунальні, соціальні послуги, гарні дороги, чисті й освітлені вулиці. Якщо фінансування всіх цих пунктів іде через виділення коштів Києвом, то люди фактично не можуть впливати на якість цих послуг. Інша справа, якщо відповідальність належить місцевій владі. Саме тому і розпочався процес передачі як повноважень, так і фінансів від державної влади – до органів місцевого самоврядування.

Після 5-ти років реформи зрозуміло – Володимир Гройсман і команда мали рацію. Бюджети об’єднаних громад зросли в середньому в 4 рази. За допомогою Уряду оновилася інфраструктура на місцях, а розвиток регіональної економіки може стати фундаментом для подальшого розвитку.

Захист децентралізації

Очевидно, що в будь-якої реформи є вороги. У випадку децентралізації це – політики-популісти, а також місцеві чиновники, які не хочуть втрачати ані владу, ані контроль над ресурсами.

«Кожен житель ОТГ може порівняти шо було до децентралізації, а що є зараз. Разом із тим реформа потребує продовження, а отже захисту від потенційних загроз», – наголошує прем’єр-міністр Гройсман, – «Її швидко можна зупинити – достатньо 226 голосів, аби підкорегувати рішення не на користь місцевого самоврядування. Це турбує. А упускати це неможливо. І у нас є час, аби запустити другий етап децентралізації. Треба ініціювати зміни до Конституції. Якщо ми не підемо далі по децентралізації, реформа буде згорнута».

Якщо Уряд Гройсмана називає реформу децентралізації пріоритетною в своїй діяльності, то для багатьох політиків гроші, що осідають на місцях, є занадто великою спокусою. Адже раніше Київ безжально забирав усі доходи регіонів, перерозподіляючи їх потім на свій смак, часто-густо в залежності від лояльності органів місцевого самоврядування.

Наступні кроки

Закріпивши найуспішнішу реформу останніх років Конституційно, можна проводити її і надалі. До 2020 року процес створення ОТГ повинен завершитися. Далі в планах – запровадження інституту префектів, новий територіальний поділ з укрупненням районів і подальший розвиток форм прямого народовладдя.

Місцеві вибори мають пройти вже на новій основі. А до тих пір, щоб перевагами децентралізації скористались і жителі малих міст, Володимир Гройсман дав доручення розробити проект закону, який дозволить закріпити за малими містами і містами районного значення статус об’єднаних територіальних громад. Щоб підтримати ці містечка глава Уряду доручив виділити додаткові кошти на інфраструктурні проекти в цих нових ОТГ (йдеться про перерозподіл нерозділеної частини ДФРР – а це 3 млрд грн – саме на користь малих міст).

Крім того, в найближчих планах змінити систему влади на місцях, передавши повноваження від людей, призначених Києвом, людям, обраним мешканцями громад.

«Я виношу на розгляд Уряду пропозицію опрацювати можливість скоротити на 50% обласні, районні адміністрації. А наступний Парламент має забрати право у Президента та Уряду призначати керівників і віддати це право людям», – сказав Володимир Гройсман, – «Оце новий підхід управління і нові можливості самоврядування. Пріоритет (обирати керівників) має бути у громадах – вам вирішувати, хто є ваші керівники. А я не боюся старої системи, бо я знаю, як зламати її хребет».

загрузка...