У школах пролунав останній дзвоник, який став також дзвіночком, що дозволяє підбити перші підсумки освітньої реформи під назвою «Нова українська школа». Пілотний проект був запущений Міністерством освіти і науки України у 2017 році, а вже цього навчального року до нових стандартів у освіті перейшли всі школи в країні. Про можливості реформи, нові виклики та про різницю між сьогоднішніми випускниками і майбутніми ми поговорили із директором Червоноградської загальноосвітньої школи №1, яка увійшла до Топ-30 навчальних закладів Львівщини.
Завершився перший рік навчання у «Новій українській школі», однак традиційна святкова лінійка і останній дзвоник не справляють враження кардинальних змін, про які розповідають автори реформи. Директор ЧЗШ №1 у місті Червоноград Суханов Олександр погоджується із нами, що це анахронізм та переконує, що так захотіли самі випускники. Зі свого боку, він готовий до осучаснення навчання, більше того, переконаний, що це єдина можливість зацікавити молодь в епоху діджиталізації ходити в школу.
«Результати роботи за стандартами НУШ підтверджують, що напрямок роботи вибрано правильно. Я в школі працюю 29 років, я пережив п’ять реформ, це вже шоста, але повірте ця реформа дає свободу дій директору школу. Ми зібралися на педраді, обговорили навчальну програму і я можу впроваджувати не те, що мені скидають з Києва, я стаю сам собі господар, але, відповідно, і відповідальність лягає повністю на мене. Зокрема, у нас в школі діє новітня програма на зразок найкращих освітніх програм Фінляндії, Норвегії, Сингапуру», - зазначає Олександр Суханов.
За словами директора, впровадження НУШ дозволило школі зробити найбільший ривок за останні 10 років. Школа повністю забезпечена матеріальною базою: нові підручники, нові парти, нові ноутбуки, нові столи, нова дидактика, нові ігри, нові лего. Лише за цей рік заклад виграв 4 проекти та 2 мікропроекти, зокрема, мова йде про оновлення бібліотеки. Уже незабаром там з’являться п’ять нових комп’ютерів, для яких буде придбано спеціальну програму, що дозволить швидко і вільно отримати доступ до будь-якої книги та підручника. Крім того, у навчального закладу з’явиться новий спортивний майданчик із тренажерами та капітально відремонтують вбиральні. Це дозволило школі увійти у 30-ку найкращих у Львівській області.
«Якщо ми дійдемо з НУШ принаймні до 9 класу, то буде 5 основних предметів, а всі інші будуть вибирати діти для життя. Я перший директор в місті, який запровадив предмет фінансової грамотності, я чітко знаю, що мої діти вийдуть зі школи і знатимуть що таке дебет і кредит, що таке складний відсоток, що таке простий відсоток. Дитина має бути адаптована до життя, голова дитини не має запам’ятовувати. Вона живе в такий час, що не важливо пам’ятати, яка висота Евересту. Для цього є дядько Гугл. Багаж фактажу сьогодні не обов’язково носити, його можна знайти», - переконаний Суханов.
Наполегливість директора, а також автономія шкіл, передбачена реформою, дозволило Суханову залучати меценатів, підтримка яких стимулює і навчальний заклад, і учнів до подальшого прогресу. Уже третій рік поспіль найкращі учні школи отримують іменні стипендії Романа Городечного.
«Перше, що мене простимулювало, це те, що ця школа поряд із нашим об’єктом, і майбутні його маленькі мешканці найімовірніше будуть учнями цієї школи. По-друге, я вважаю директора школи дуже амбіційним в тому плані, що він щоразу намагається щось нове зробити в школі, дуже ідейний чоловік. Я зі свого боку завжди готовий підтримати людей, які активно борються за свою ідею і не переслідують фінансових інтересів. Директор хоче з тієї школи зробити найкращий заклад освіти в регіоні. Я готовий у цьому підтримувати», - зазначив гендиректор ЖК «Екопарк» Роман Городечний.
Яких випускників ми побачимо через 12 років
Цьогоріч у першій школі в Червонограді 29 випускників. Ми запитали про їхні цілі і бачення свого місця в соціумі. Звісно, як і всі молоді люди, вони сповнені надій та мріють про щасливе майбутнє, однак більшість із них наразі не уявляють ким хочуть стати та чим займатися, їхнє майбутнє зависло у точці складання ЗНО. Що далі? «Побачимо», - говорять і випускники, і їхні батьки.
Наразі, ці випускники не схожі на цілісних особистостей, які здатні критично мислити, ставити цілі та досягати їх. Однак, на думку авторів реформи, саме таких ми маємо побачити через 12 років, коли буде перший випуск НУШівців.
За експертними оцінками, найбільш успішними на ринку праці в найближчій перспективі будуть фахівці, які вміють навчатися впродовж життя, працювати в команді, спілкуватися в багатокультурному середовищі та володіти іншими сучасними вміннями. Спосіб навчання в сучасній українській школі не мотивує дітей до навчання. Матеріал підручників затеоретизований, переобтяжений другорядним фактологічним матеріалом, а вчителі використовують застарілі дидактичні засоби.
«Ми дітей починаємо навчати адаптовуватися до складного життя. Коли я дітям кажу: треба вчитися читати, вони мені відповідають, що можна ввімкнути Siri, і все, що треба можна на айпаді знайти. Якщо в них вдома швидший інтернет, то в школі їх нічим не зацікавиш. На жаль, не всі вчителі готові змінюватися і йти в ногу із сучасними дітьми. Вчитель має бути сучасним і опускатися на рівень дітей. Для мене найцінніше, коли діти зі мною радяться. Якщо між вчителем і учнем немає довіри – результату не буде», - говорить очільник червоноградського закладу. Однак чи побачимо ми нове покоління випускників, залежатиме від політичної кон’юктури в Україні, заручником якої завжди була освіта.