Впродовж усього 2021 року клієнти деяких постачальників газу отримують платіжки із завищеними сумами. Під виглядом «планових нарахувань» їм додатково приписують по 10-30 зайвих кубометрів газу, що виливається в додаткові 70-200 гривень щомісяця. При цьому показники лічильників, які передають люди, облгази якимось чином «гублять». Через це у споживачів виникають серйозні заборгованості (доходять і до 1000 грн), які є підставою для втрати субсидії.
Kosatka.Media розібралася, звідки беруться «планові нарахування», чи потрібно за них платити, та як «відбити атаку» на вашу субсидію. Також ми детально пояснюємо, кому скаржитися, щоб облгаз здійснив перерахунок.
1000 гривень неіснуючого боргу
З незрозумілими «приписками» за газ українці масово почали стикатися навесні. Наприклад, у травні мешканка Хмельницького Ірина в платіжці від «Хмельницькгаз Збуту» побачила нову графу – «Планові нарахування», а у ній додаткову плату – 73 грн (як за 9 кубометрів газу), хоча фактично спожила менше. У червні їй додатково нарахували вже 217 грн (27 кубів), а в липні 120 грн (15 кубів). При тому, що в літні місяці її споживання було мінімальним – по 3-4 кубометри.
«Я поточні платежі сплачую, а всі показники передаю вчасно. Коли я намагалась у травні розібратися, на гарячій лінії пояснити нічого не змогли. Я думала, що наступного місяця воно виправиться. А борг продовжив рости, в якийсь момент досягнувши 570 грн. Я цей газ не спожила, але я повинна заплатити, бо можуть забрати субсидію», – сказала Kosatka.Media Ірина.
Аналогічні скарги у Facebook залишають мешканці багатьох областей України. Так, Людмила Конопленко звернулась до керівництва «Запоріжгаз Збуту» з вимогою пояснити, як у неї виник борг на 922 грн. За її словами, у травні вона повністю розрахувалась за газ (сплатила 2011 грн), з них поточна плата склала 95,88 грн. Проте рахунок їй у вигляді «планових нарахувань» виставили на 518 грн. Таке ж сталося і в червні – спожила газу на 72 грн, а заборгованість «прилетіла» на 367 грн.
Найбільше скарг в соцмережах на постачальників, що працюють під брендом «Твій Газзбут». Однак, як повідомили нам у Національній комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), проблема з такими нарахуваннями є у більшості компаній, що продають газ населенню (хоча є і винятки).
«Детектив» із передачею показників
Споживачі, які намагалися розібратись з питанням «планових нарахувань», в один голос говорять, що газзбути часто ігнорують чи «гублять» дані про спожитий газ, які люди передають облгазам (саме облгази збирають показники і вже потім передають їх постачальникам).
При цьому, чи будуть враховані передані показники лічильника, чи облгаз їх «загубить» і нарахує якісь інші об’єми, не залежить від способу передачі даних – по вайберу, в особистому кабінеті на сайті постачальника, по СМС чи телефоном.
Так, на гарячій лінії «Хмельницькгаз Збуту», куди звернувся журналіст Kosatka.Media, заявили, що мешканці Хмельницького пані Ірині «планові нарахування» замість фактичних нараховували тому, що телефонна лінія, куди вона передає, могла бути перевантажена.
«Останні показники, які нам передали, були за квітень. П’ятий, шостий, сьомий місяці – вона показники не передала. І тому їй нарахували плановий обсяг. Це прописано в договорі – якщо споживач не передає показник, то Оператор ГРМ зобов'язаний закрити місяць. Береться середня кількість кубів, яку споживач міг би використати, і такою кількістю кубів закривається місяць. Можливо, показники, які вона передає через автовідповідач, нам не заходять через його велику навантаженість. В середньому їй нараховували 26 кубів в місяць. Можливо, вона і менше використовує. Просто передайте показники і буде зроблено коригування. Крім телефонного автовідповідача показники можна передавати через Viber або в особистому кабінеті на сайті газбуту», – сказала операторка Наталя.
Цікаво, що на уточнююче запитання, чи не пов’язані «планові нарахування» з намаганням вивести на чисту воду споживачів, які впродовж минулого опалювального сезону передавали занижені обсяги спожитого газу (щоб заплатити за нього за нижчим тарифом влітку), операторка сказала, що це не так.
А а от у «Запоріжгаз Збуті» проблему нарахувань прямо пов’язали із передачею занижених обсягів.
«Під час опалювального сезону почастішали випадки передачі споживачами занижених показань лічильників, тому виникла гостра потреба зняття контрольних показань і приведення даних у відповідність з реальним споживанням. Оператор ГРМ наразі проводить повну інвентаризацію даних приладів обліку. Після отримання актуалізованих даних від Оператора ГРМ ми, як Постачальник, проведемо перерахунок і проблема буде вирішена», – сказано на сторінці компанії.
Облгази у випадку, якщо споживачі не можуть передати показники у телефонному режимі, радять вносити дані через вайбер-бот або у особистому кабінеті споживача. Однак люди скаржаться, що наштовхуються на проблеми і там.
«Для чого я фотографую і відправляю вам показники лічильника на 1 число, а сьогодні оператор приносить квитанцію на сплату, не зрозуміло із звідки взятими показниками. І на ній пишете «планові нарахування за вересень» , а як же фактичне споживання?», – поскаржилась Олександра Ковальчук у групі «Гайсин. Новини. Оголошення».
Судячи з усього, неправильні нарахування можуть виникати і через технічні проблеми. Так, споживачка «Хмельницькгаз Збуту» Ірина, чию історію ми згадували на початку, розповіла, що привести платіжку «до тями» їй вдалося лише після кількох місяців дзвінків на гарячі лінії та візитів до газовиків – коли до неї прийшов контролер та сфотографував показники лічильника. Але вересневу платіжку їй знову принесли з боргом – хоча у вайбер-боті 7104.ua вона побачила коректні нарахування.
Тому споживачам можна порадити – якщо ви отримали платіжку з невірними нарахуваннями, спробуйте перевірити їх ще й через вайбер-бот. Можливо, там будуть правильні цифри.
Що пояснили у газзбуті
Оскільки компанії, що працюють під брендом «Твій газзбут» мають найбільшу базу клієнтів, а відтак отримують найбільше нарікань через несправедливі нарахування, Kosatka.Media звернулась до неї за роз’ясненнями. Ми отримала відповідь від директора одного з постачальників, що працюють під її брендом – ТОВ «Київоблгаз Збут» Дениса Смолякова.
Він пояснив, що після того, як оператор ГРМ (облгаз) отримав від споживачів обсяги споживання газу, він публікує цю інформацію на інформаційній платформі Оператора ГТС України (ОГТСУ), з якої усі постачальники, а їх в Україні близько 700, беруть ці дані для здійснення нарахувань за спожитий газ.
Тобто, постачальник не бачить показань лічильників, які передають споживачі оператору ГРМ, а бачить лише ту інформацію, яка опублікована на інформаційній платформі ОГТСУ.
«Якщо на платформі ОГТСУ не відображена інформація про обсяг спожитого природного газу, то, відповідно до Правил постачання природного газу та умов Типового договору постачання природного газу побутовим споживачам, постачальник має право здійснити планові нарахування (за плановими величинами середньомісячного споживання газу в опалювальний або міжопалювальний період)», – йдеться у відповіді Смолякова.
При внесенні Оператором ГРМ інформації про обсяг спожитого газу, який надалі буде відображений на платформі ОГТСУ, постачальником будуть здійснені перерахунки, відповідно до отриманих даних.
Сплачена споживачем сума згідно планових нарахувань, буде відображена в особовому рахунку та в квитанції від постачальника. У будь-якому разі сплачені споживачем кошти нікуди не зникнуть і будь-яка переплата буде зарахована у наступному періоді.
«Водночас споживач може сплатити за той об’єм газу, який фактично використав. Для цього необхідно обрахувати різницю між показниками лічильника на кінець поточного місяця та попереднього, і помножити її на ціну газу у своєму тарифному плані», – додав Смоляков.
Чи можна втратити субсидію через неіснуючий борг? Так,
якщо є великий борг, субсидію на наступний період не дадуть. Про такі ризики попереджають самі постачальники.
«В період отримання державної допомоги боргу за ЖКП не повинно виникати взагалі. У разі простроченої понад три місяці заборгованості за спожитий газ, загальна сума якої перевищує 340 грн, – житлова субсидія на наступний сезон призначатися не буде», – йдеться у повідомленні «Запоріжгаз Збуту».
У Мінсоцполітики на запит Kosatka.Media підтвердили, що субсидія не призначається, якщо споживач має борг за комунальну послугу на понад 340 грн.
Разом з тим у випадку наявності боргу субсидія призначається з початку опалювального (неопалювального) сезону за умови, якщо споживач:
погасить заборгованість і підтвердить це документально;
або укладе договір про реструктуризацію заборгованості;
або оскаржить заборгованість у судовому порядку (матиме ухвалу про відкриття провадження у справі).
У Мінсоці нагадали, що субсидія призначається з місяця звернення за її призначенням до дати закінчення опалювального сезону і розраховується на неопалювальний сезон (з 1 травня по 30 вересня) та на опалювальний сезон (з 1 жовтня по 30 квітня).
«Таким чином, наявність заборгованості враховується лише при призначенні субсидії, а при розрахунку призначеної субсиді на опалювальний сезон наявність/відсутність заборгованості не аналізується», – йдеться у відповіді заступника міністра соціальної політики України Віталія Музиченка на запит Kosatka.Media.
Іншими словами, через борг варто переживати безпосередньо перед моментом призначення субсидії на новий сезон (опалювальний чи не опалювальний).
Якщо субсидія у вас вже є, боятися, що її відберуть, не потрібно. Також неіснуючий борг можна «заблокувати», оскарживши його в суді.
Кому скаржитись, якщо нічого не виходить?
Якщо ви отримали борг, з яким не погоджуєтеся, але не хочете оббивати пороги облгазу чи постачальника, можете сміливо відстоювати свої права юридично. Це зовсім не складно. Варіантів є декілька.
Звернення до облгазу, скарга до НКРЕКП.
«Якщо ви отримали платіжку і ній вказані обсяги, які не відповідають тим, які фактично є і які ви передавали, ви маєте, як мінімум, про це письмово повідомити облгаз про проблему і попросити про перерахунок. Якщо облгаз упродовж місяці від дня вашого звернення не провів перерахунок, ви можете звернутися зі скаргою до НКРЕКП і попросити провести перевірку такого-то облгазу», – сказала Kosatka.Media членкиня НКРЕКП Ольга Бабій.
Заява до облгазу пишеться у довільній формі – достатньо вказати, що ви як споживач отримали платіжку, сума в якій не відповідає фактичним обсягам споживання, і ви просите їх скоригувати.
Скарга до НКРЕКП також пишеться в довільній формі. Але у ній обов’язково мають бути вказані прізвище та ініціали заявника, та викладені обставини: коли отримали платіжку, коли облгаз не прореагував, та має бути вимога провести перевірку.
Бабій порадила споживачам сплачувати за фактичними показниками лічильника.
Вона додала, що в НКРЕКП зараз проводять велику кількість перевірок облгазів, і хоч це відбувається не так швидко, вона сподівається, що цього року ситуацію із завищеними обсягами вдасться зупинити.
А ось звідки у платіжках українців масово беруться «зайві» кубометри, в НКРЕКП розраховують дізнатися у 2022 році – за результатами перевірок діяльності облгазів за 2021 рік.
Звернення до Держпродспоживслужби
У Держпродспоживслужбі говорять, що споживачу варто уважно перечитати договір, який він підписував з постачальником та облгазом. Жоден облгаз не може змусити споживача платити більшу суму, ніж він повинен. Це є порушенням закону про захист прав споживачів і невиконанням договірних умов.
«Якщо є непорозуміння з облгазом чи постачальником газу, то у кожному регіоні є територіальний орган Держпродспоживслужби, який зобов’язаний реагувати на такі випадки. Споживачам необхідно звернутися на гарячу лінію, написати на електронну пошту чи звичайним листом, обов’язково додавши угоду з компанією та платіжки. Держпродспоживслужба розгляне це звернення і якщо виявить, що права споживача були порушені, облгазу будуть виставлені штрафні санкції за порушення закону про захист прав споживачів, і компанія буде зобов’язана провести своєму споживачу перерахунок платежів», – пояснив Kosatka.Media начальник Головного Управління Держпродспоживслужби в Києві Олег Рубан.
Короткі підсумки
Знайти якесь логічне пояснення, чому облгази виставляють завищені обсяги спожитого газу, наразі важко. Компанії, що займаються розподілом газу, якимось чином «гублять» передані показники. При цьому вони самі звинувачують споживачів у тому, що ніби-то ті забувають вчасно передавати обсяги споживання чи роблять це якось не так.
Через це у споживачів виникають серйозні заборгованості (доходять і до 1000 грн), які можуть стати причиною для втрати субсидії. Однак існують способи, як субсидію зберегти, а облгаз змусити зробити перерахунок.
Постачальники газу говорять, что платити слід за фактичними показниками лічильника, а переплата, якщо вона є, буде зарахована у наступному періоді.