14721732 1216614928410739 4957575222631432452 nДесь минулого тижня, на дружніх посиденьках, під чебуреки з пивом, прозвучала фраза "айтішніків не зачеплять". Навіть під пиво, не могла не стверджувати, що зачеплять усіх. Так, посилення контролю та відповідальності працедавця минулоріч дозволяло припустити лише один наступний логічний крок: ліквідацію спрощенців.

Вітаю, малий та середній бізнес, ти вмреш.

Отже, 1.03.2018 ВР України одержано Проект № 8089. Проект вноситься народними депутатами України (членами депутатської фракції ПАРТІЇ "БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА") Шиньковичем А.В. та Чекітою Г.Л., та має красиву назву "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів щодо зменшення ставки податку на додану вартість, реформування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності та підвищення прозорості розрахункових операцій з урахуванням європейської практики".

Гадаю, кожному з нас, слід уважно прочитати що саме законодавець має на увазі під «реформуванням спрощеної системи оподаткування», бо це, прямо чи опосередковано, торкнеться усіх.

Суттєвою перевагою спрощеної системи оподаткування є зменшення податкового тиску на представників малого та середнього бізнесу. Саме започаткування спрощеної системи оподаткування у 1998 році зумовило динамічний розвиток малого та середнього бізнесу. Чому – бо перебування на спрощеній системі оподаткування обліку та звітності передбачає звільнення від багатьох податків (зборів), відповідно відсутність звітності з них, неможливість проведення численних перевірок у цих питаннях, неможливість застосування штрафних санкцій (тиск) та зменшення витрат бізнесу на власне адміністрування. Тобто співвідношення дохід\простота очевидно позитивне. Зараз, спрощена система оподаткування є доступною для ФОПів та юридичних осіб, передбачає певні обмеження за видами діяльності,обсягом доходів, кількістю найманих працівників,при цьому все ще залишається доступною для багатьох.

Що ж пропонується проектом у частині «реформуванням спрощеної системи оподаткування»? Згідно пояснювальної записки проект спрямований на : «вирівнювання умов оподаткування для реального великого бізнесу, зменшення можливостей оптимізації податків на заробітну плату з використанням платників єдиного податку, виведення з тіньового обігу готівкових коштів, які обертаються в галузі роздрібної торгівлі внаслідок діючого на сьогоднішній день регулювання спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності в інтересах не малого, а реального великого бізнесу.».

А досягнути цієї мети (в інтересах «реального великого бізнесу») пропонується шляхом дуже простих та зрозумілих кроків.

Обмеження:

- зміна видів діяльності, які дають право перебувати на другій групі платників єдиного податку другої групи,

2. Заборона:

- повна ліквідація третьої групи платників єдиного податку з можливістю переходу на другу групу лише для фізичних осіб-підприємців, які відповідають вимогам для такої групи

- для платників із видами діяльності (широкий перелік, включно із ресторанним господарством) – взагалі застосовувати спрощену систему.

Спрощена система, за таких змін, стає малодостопуною. Для юридичних осіб взагалі недоступною. Збільшаться витрати на адміністрування, співвідношення простота/ дохід перестає бути прийнятним. На жаль, такі прості кроки, суперечать усьому, що впродовж багатьох років вважали реальними досягненнями у сфері економіки, чим обґрунтовували доцільність запровадження спрощеної системи оподаткування і звітності. Пропоновані зміни свідчать про посилення тиску, можуть мати наслідком відмирання малого та середнього бізнесу, призвести до втрати чисельності робочих місць та скорочення надходжень до бюджету. У короткостроковій перспективі так, спрацює. Але чи йдеться про розвиток і планування на роки?

Бізнесу залишається сподіватись, що проект ніколи не стане законом, або не сподіватись, а починати активно діяти на випередження.