DSC00229Директор Львівського теруправління НАБУ про звернення громадян, корупційні схеми та антикорупційний суд.

На початку лютого директор Львівського теруправління Тарас Лопушанський презентував звіт про діяльність Національного бюро: ключові показники НАБУ у другому півріччі 2017 року, результати роботи Львівського територіального управління… Але нам цього видалося замало. Відтак, Форпост вирішив зустрітися із Тарасом Лопушанським після брифінгу. Щоб дізнатися більше. Щоб розпитати про специфіку роботи місцевого НАБУ. Щоб поставити кілька «незручних» запитань.

Не знаю, чи Ви зауважили… Журналісти пішли не надто вдоволені. Проблема у наших апетитах до смажених фактів?

Кожна людина має свою думку і відповідно до неї формує своє бачення до тих чи інших фактів та явищ. Піврічний звіт Національного бюро це вимога закону, що вказує на прозорість і відкритість діяльності НАБУ. Діяльність журналістів переслідує дещо інші цілі, як Ви висловились - знаходити «гарячі факти», однак мені б хотілося щоб їхні зусилля у цьому напрямку були зосереджені на виявлення фактів корупційних дій топ-посадовців держави.

Щодо гарячих фактів, які хочуть чути журналісти. Ми державний правоохоронний орган і у своїй роботі суворо дотримуємося українського законодавства, інформацію надаємо журналістам також з дотриманням норм закону. Запитайте Ви мене за місяць до затримання керівництва танкового заводу про цю справу чи про інші справи, які були реалізовані останніми місяцями в Західній Україні НАБУ, я б змовчав. Такі реалії. Інформація по кримінальних провадженнях може бути озвучена лише з дозволу детектива і лише тоді, коли детектив зробив необхідні процесуальні дії, щоб не нашкодити провадженню.  

Чому у Львові нікого не садять?

Притягнення до кримінальної відповідальності за злочини підслідні НАБУ, процес складний і тривалий. Потрібно розуміти, що українська корупція розросталася через повну недоторканність топ-посадовців, які до створення НАБУ та САП відчували свою безкарність та вседозволеність. Однак майже 500 кримінальних проваджень, щодо топ-чиновників, які ведуть наші детективи, красномовно доводять, що ці часи позаду. Притягнення до відповідальності складна тема для Національного бюро, адже теперішня судова система не готова швидко розглядати ті справи, які ми скерували. 

Добре. Ще маєте вотум довіри. І чималий. До Львівського НАБУ часто звертаються громадяни? Є серед них варті уваги? Багато «хворих на голову» ? Чи просто людей, які хочуть звести з кимось рахунки?

У своїй роботі ми ніколи не розмежовуємо звернення громадян на якісь категорії, усі заяви розглядаються відповідно до закону з врахуванням компетенції Національного бюро. Безумовно хочеться бачити більше звернень, що стосуються нашої підслідності. Але ми не боїмося роботи. Звернення, які не стосуються нашої компетенції, скеровуються для розгляду в уповноважені на це органи.

Загалом до НАБУ за ІІ півріччя 2017 року надійшло понад 10,5 тис. звернень. Звісно є необґрунтовані. Є такі моменти, коли нас хочуть повернути на помилковий слід…

По різному буває. Але…

Хай пишуть? Краще «пєрєбдєть»?

Без сумніву. Я лише за останні пів року відвідав 15 міст Західної України, провів там зустрічі з громадськістю. І на кожній з них закликаю громадян бути активними – про кожне порушення свого права повідомляти відповідні органи. Кожен посадовець має знати, що про будь-які його неправомірні дії громадяни, не вагаючись, повідомлять в правоохоронні органи.

Розкажіть про специфіку Вашої організації, якщо можна.

Ми розслідуємо злочини так званих «перших осіб». Щоб детективу НАБУ розпочати справу і розслідувати її, потрібні надзусилля. Корупціонери мають штат якісних юристів, «кінці» шукати не так просто. І… Де б я не приїздив… на всіх зустрічах ставлять конкретні питання: «А проти такого-то суб’єкта працюєте?» Зі всією повагою, ми не можемо передчасно відкривати карти. Скажу впевнено, що всі нам підслідні суб’єкти, які вчиняють корупційні правопорушення, права на спокійний сон не мають, ми обов’язково за ними прийдемо, але з обґрунтованими доказами їхньої участі у корупційній схемі.    

Але в страху треба їх тримати чи ні?

Погоджуюся з Вами, що правопорушник, корупціонер повинен жити у страху, однак знову ж таки все зводиться до вироків. Наприклад, у Польщі, Румунії такі «голосні» справи були доведені до логічного кінця через 6-8 років. Хоч я розумію, що всі хочуть вже і зараз. А краще вчора. Але щоб зібрати доказову базу і не дати потім адвокатам розвалити справу в суді, потрібен час і скрупульозна робота.

Як можна потрапити на таку роботу?

Через прозорий конкурс.

Вакансії у Львові є?

Немає поки що. Але вільні вакансії в НАБУ у Києві та в інших територіальних управліннях. У Львові разом з відрядженими з Києва детективами нас трохи більше 20 (і це з серпня 2017 року). Чи це багато чи мало? На 8 областей.

Штат СБУ у Львівській області біля 1000 працівників…

Але часу жалітися нема. Ще хочу сказати про звернення громадян. Рідко громадяни, які подають нам заяви, точно обізнані з деталями корупційних схем. Потрапити в корупційне коло важко.

Розумію. Але всі кричать, що навколо «злодій злодієм» поганяє… Можна запевнити читачів Форпосту, хоча б… Що на Львівщині детективи НАБУ працюють і під прикриттям? Може це когось зупинить?

Детективи роблять свою справу.DSC00223

Львів’яни хочуть «львівської крові» корупціонерів…

Зрозумійте, якщо затримують когось з верхівки, приміром, керівника якогось міністерства чи відомства, то не кожен його підлеглий в регіоні може спати спокійно. От Ви можете дати конкретну інформацію про злочин? Теж мабуть щось чули і багато бачили?

Важке питання.

Ото-от… За день-два нічого не робиться. І людей, які готові свідчити, — не так багато. Всі щось знають. Однак не всі готові давати свідчення. Це проблема. А на припущеннях справу не побудуєш. Тому процес збору доказів у таких справах є надзвичайно складним і тривалим.

Тобто зайти, скажімо, в Львівську міськраду і сказати – всім з речами на вихід, не вийде? Це було риторичне запитання.

Ми рухаємося у правильному напрямку. У цій ж Румунії, яку зараз ставлять у приклад, ефект від роботи антикорупційних органів люди відчули десь за 8 років. У нас такого часу немає. Про наші справи Україна і Світ почули практично відразу після нашого створення.

Як бути зі строком давності?

Злочини підслідні нам, у більшості є тяжкими чи особливо тяжкими, тому строки давності не стануть на заваді притягненню до відповідальності.

Антикорупційний суд - це панацея чи підмога? Як Ви бачите цю структуру? Чого очікуєте?

На мою думку, незалежний чесний суд — це основа всіх реформ. НАБУ скеровуватиме йому справи, по яких проводить досудове розслідування. Є надія, що ці справи розглядатимуться якісно і швидко. Судді АС не будуть перевантажені іншими справами. З початком роботи антикорупційного суду прискориться судовий розгляд, зменшиться загроза витоку інформації. Ще раз почуйте: кожна справа має бути вичитана від «А» до «Я». Ми граємо по правилах проти людей, котрі грають без правил. І не маємо право на помилку.

Ще кілька питань. Конвертаційні центри? Ваша юрисдикція?

Кожен факт протиправних дій має бути належно розглянутий з врахуванням усіх обставин. Якщо Ви маєте на прикладі конкретну ситуацію, готовий її вислухати та вказати, чи стосується вона компетенції Національного бюро. У загальних рисах, у фокусі нашої уваги злочини, в яких задіяні посадовці топ-рівня або йдеться про нецільове використання бюджетних коштів на суму понад 881 тис грн.

Бездоказово, в силу тих причин, що Ви називали… Але у Львові кожен пес знає, що їх «дахували» все життя сбушники і Податкова поліція, яка існує досі.

У полі зору це може бути.

Залізниця?

Наразі у Національному бюро по цьому напрямку в роботі понад 10 проваджень. Далі буде.

Чи є підставою для відкриття кримінального провадження, коли сильний світу сього витрачає набагато більше аніж отримає доходу?

НАБУ має понад 100 кримінальних проваджень, що стосуються декларування недостовірної інформації та незаконного збагачення. Але вони дуже непрості.

Давайте по простому. Я бачу, що жінка судді їздить на дорогезній машинці. Писати до вас можна?

Можна і треба. Постарайтесь у зверненні максимально конкретизувати свої доводи щодо неспівпадінь матеріального стану особи з її офіційними доходами, перелічіть активи, володіння якими власне і викликає підозру. Ми розглядаємо і анонімні повідомлення. Уважно вивчаємо медіа.

Як справи з контрабандою ?

Працюємо.

Скандальні забудови?

Якщо є дані про корупційну складову депутатів чи чиновників, ласкаво просимо.

Як щодо прийому громадян… Проводите?

Ми провели їх біля 300. Люди намагаються здебільшого потрапити саме до керівництва.

Співпраця з іншими правоохоронними органами?

Бажає наразі кращого. Ми відкриті до співпраці.

Ваше життя змінилось кардинально?

Не можу сказати, що відчув кардинальні зміни, однак безумовно життя змінилося. До роботи в НАБУ займався юридичною практикою. Після перемоги в конкурсі, частку в компанії продав, вийшов з адвокатського об’єднання. Робота юридичної компанії, а згодом і в адвокатському об’єднанні були доволі успішними. Працюючи адвокатом, я мав чи не найбільше офіційно оформлених помічників серед адвокатів західної України. Безумовно, клієнтами наших компаній були сотні різних юридичних і фізичних осіб, яким ми надавали правову допомогу, але завжди така правова допомога надавалася у відповідності до норм українського законодавства та з дотриманням правил адвокатської етики. Мені не соромно ні за що, ні в минулому житті, ні в теперішньому. Єдине, я не брав участі в захисті людей, які підозрювалися у вчиненні тяжких чи особливо тяжких злочинів проти особи. Так вирішив колись. Хоча і такі особи мають право на захист, а адвоката ніколи не можна ототожнювати з клієнтом. В свою чергу, робота в НАБУ стала для мене можливістю долучитися до команди, яка насправді прагне змінити країну. Я завжди стою на позиції, якщо знаєш як зробити то прийди і зроби, це краще ніж критикувати з дивана.

Збільшилось бажаючих з Вами познайомитись чи затоваришувати? На каву кличуть? Однокласники згадали Вас?

Нових друзів не заводжу.

Як ставитесь до критики? До конкретної по справі – з повагою. Коли вказують недоліки.

До обгрунтованої критики ставлюся позитивно. Однак, наголошую, що НАБУ новий правоохоронний орган, і кожен хто хоче очищати країну від корупції може не просто критикувати а долучатися до нашої команди, і як кажуть не словом а ділом. Наша робота під пильною увагу не тільки громадян але й експертів з різних країн світу. Нас недаремно підтримують міжнародні партнери . Вони аналізують наші конкретні кроки.

Я оптиміст у житті. І хочу бачити, як і Ви, зміни в Україні за свого життя.

Розмовляв Олег Радик

 

Про останні досягнення

45 Історія із затриманням посадовців ДП «Львівський бронетанковий завод»

4 липня детективи Національного антикорупційного бюро України під процесуальним керівництвом прокурорів САП затримали низку посадових осіб Збройних Сил України та ДП «Львівський бронетанковий завод» за підозрою у вчиненні злочину, передбаченого ч.5 ст. 191 Кримінального кодексу України («Привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем»). Також затримано посередника — засновника комерційної структури.

В ході досудового розслідування встановлено, що службові особи ЦБТУ ЗСУ у змові зі службовими особами ДП «Львівський бронетанковий завод», засновником ТОВ та за участі фірм з ознаками фіктивності розробили та реалізували корупційну схему із закупівлі запасних частин та комплектуючих до бронетанкового озброєння і техніки, чим вчинили  розтрату бюджетних коштів у 2015 році на суму 28,5 млн грн.

Суть схеми полягала у тому, що замість нових двигунів для танків Т-72 насправді було закуплено двигуни, які раніше були у використанні. До того ж ці вживані, а інколи й неробочі, двигуни у 2008-2009 роках вже були реалізовані підприємствам на внутрішньому ринку як надлишкове майно Міноборони. Крім того, випуск цієї моделі двигунів було припинено ще з 1990-х років, про що ініціаторам схеми було добре відомо.

Всім затриманим повідомлено про підозру. Наразі вирішується питання про обрання запобіжного заходу.

Розслідування за наведеними фактами антикорупційними органами розпочато наприкінці листопада 2016 року.

Відповідно до частини першої статті 62 Конституції України особа вважається невинуватою у вчиненні злочину і не може бути піддана кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду.

За результатами розгляду клопотань детективів Національного антикорупційного бюро України та прокурорів Спеціалізованої антикорупційної прокуратури протягом, 14–15 липня слідчий суддя Солом’янського райсуду Києва обрав запобіжний захід у вигляді тримання під вартою строком на 60 діб п’ятьом особам, які підозрюються у розтраті коштів ДП «Львівський бронетанковий завод» (далі – ЛБЗ) на загальну суму 28,5 млн грн. Розміри застави, призначені судом в якості альтернативи арешту, коливаються від 1,6 млн грн до 2 млн грн.

Зокрема, 14 липня начальнику ЦБТУ ЗСУ (генерал-майору) суд призначив арешт з можливістю внесення застави у розмірі 2 млн грн; розмір застави для начальника відділу ЦБТУ ЗСУ (полковника) та засновника комерційної структури, задіяної у схемі, склав 1,6 млн грн для кожного.

15 липня слідчий суддя продовжив розгляд клопотань щодо обрання запобіжного заходу для ще двох підозрюваних – директора ЛБЗ та його заступника. Їм також призначено арешт на 60 днів з можливістю внесення застави у розмірі 2 млн грн та 1,8 млн грн відповідно.

Водночас детективи НАБУ та прокурори САП клопотали про арешт усіх підозрюваних з альтернативою внесення застави в розмірі предмету скоєного злочину.

Солом’янський районний суд міста Києва задовольнив клопотання детективів Національного антикорупційного бюро України та прокурорів Спеціалізованої антикорупційної прокуратури і до 13 вересня відсторонив від посади директора Львівського бронетанкового заводу (далі - ЛБТЗ). Посадовця підозрюють у вчиненні злочину, передбаченого ч.5 ст. 191 КК України («Привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем»).  Про підозру йому було повідомлено у рамках розслідування кримінального провадження за фактом розтрати коштів у процесі закупівлі двигунів для потреб Збройних Сил України. Крім директора ЛБТЗ у причетності до корупційної схеми підозрюються ще 4 особи.

 Як було встановлено досудовим розслідуванням, ДП «ЛБТЗ» виграв конкурсні торги на поставку Центральному бронетанковому управлінню Збройних Сил України (ЦБТУ ЗСУ) нових двигунів В-46-6. За документами, ЛБТЗ придбав у ТОВ «Булет Лайн» і поставив ЦБТУ ЗСУ 40 двигунів, за що отримав оплату у розмірі 28 млн 560 тис. грн. Зібрані слідством докази свідчать про те, що насправді  двигуни надійшли на завод від третьої сторони без жодних документів; договір із ТОВ був фіктивний, а двигуни — не новими, а такими, що були у використанні. До того ж, ці самі двигуни у 2008–2009 вже були реалізовані підприємствам на внутрішньому ринку як надлишкове майно Міністерства оборони України.

Про «схему» завдання збитків НАК «Нафтогаз України»

16 січня 2018 року детективи Національного антикорупційного бюро України у взаємодії з Головним управлінням контррозвідувального забезпечення інтересів держави у сфері економічної безпеки Служби безпеки України, під процесуальним керівництвом прокурорів Спеціалізованої антикорупційної прокуратури затримали у Львові чотирьох службових осіб ТОВ «Енергія-Новий Розділ», ТОВ «Енергія-Новояворівськ» та ТОВ «Енергія» за підозрою у заволодінні понад 300 млн куб. м природного газу НАК «Нафтогаз України» на суму понад 1,4 млрд грн. Цього ж дня їм повідомлено про підозру у вчиненні злочину, кваліфікованого за ч.5 ст.191, ч.3 ст.28, ч.2 ст.366, ч.3 ст.209 Кримінального кодексу України.

Осіб затримано під час проведення слідчих дій (обшуків) в офісних та житлових приміщеннях зазначених комерційних підприємств, в порядку ст.208 Кримінального процесуального кодексу України. Наразі вирішується питання про обрання підозрюваним запобіжного заходу.

За даними слідства, підприємства-власники Новояворівської та Новороздольської ТЕЦ (Львівська обл.) впродовж 2013-2015 років уклали низку угод про закупівлю в НАК «Нафтогаз України» природного газу для  виробництва теплової енергії населенню. З метою здешевлення тепла для цієї категорії споживачів, НАК постачав комерційним ТЕЦ газ за цінами, суттєво нижчими від ринкових.

Однак, як встановили детективи НАБУ, понад 300 млн куб. м «пільгового» газу, Новояворівська та Новороздольська ТЕЦ одержали незаконно, не плануючи використовувати його для потреб населення. Натомість, як з’ясувало слідство, цей газ вони використали у власній господарській діяльності для виробництва електрики, яку в подальшому реалізували ДП «Енергоринок» – її поставили за тарифом, визначеним виходячи із собівартості електроенергії, виробленої з газу за ринковою ціною.

Внаслідок описаних дій, прибутковість виробництва електрики цими ТЕЦ перевищила 60% (проти 3-5% закладених в тариф Національною комісією, що здійснює регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП). Таким чином, на переконання детективів НАБУ, ТЕЦ отримали надприбутки, співставні з розміром збитків, завданих НАК «Нафтогаз України» внаслідок цієї «схеми».

dovidkaДовідка

Юрисдикція Львівського територіального управління НАБУ поширюється на вісім областей – Львівську, Волинську, Закарпатську, Чернівецьку, Тернопільську, Івано-Франківську, Рівненську та Хмельницьку.

Завданням Національного бюро є протидія кримінальним корупційним правопорушенням, які вчинені вищими посадовими особами, уповноваженими на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та становлять загрозу національній безпеці.

Національне антикорупційне бюро України (НАБУ) здійснює розслідування корупційних злочинів, здійснених високопосадовцями (категорія «А»), суддями, керівниками великих держпідприємств, особами вищого офіцерського складу силових структур,або якщо предмет злочину ≥ 500розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленої законом на час вчинення злочину.

Якщо Ви маєте інформацію про корупційне правопорушення, яка може бути перевірена детективами НАБУ, та стосується осіб, підслідних НАБУ, Ви можете:

• зателефонувати на безкоштовну телефону лінію НАБУ 0-800-503-200, яка працює в будні дні з 9:00 до 18:00;
• надіслати заяву до Львівського територіального управління Національного антикорупційного бюро України, в якій викласти факти корупційного правопорушення, за адресою:  79005, м. Львів, вул. Коперника, 4, e-mail: lviv@nabu.gov.ua чи прийти до громадської приймальні;