Те, що у Львові придушують малий бізнес і майже весь простір для підприємництва методично приватизовує дуже вузьке коло осіб, певно ні для кого у Львові не новина. Кількість людей, які звернулися до громадських активістів з проблемою “віджиму” в них місця для бізнесу – десятки. І коли розбираєшся в чергових новаціях умов ведення бізнесу у Львові то волосся стає дибки!
Що тільки не придумують посадовці Львівської міської ради! Більшість власників так званих МАФів орендували землю, яку використовували згідно договорів оренди землі. Оскільки землю у Львові за останні роки подерибанили небаченими масштабами, посадовці у мерії довго думали, як же забрати землю ще й у власників МАФів. Тепер в документації вони – тимчасові споруди. Проте за звичкою писатиму тут "МАФи".
Просто розірвати договір оренди, бо на землю зазіхає черговий олігарх, не вдасться, бо підприємці таки протестуватимуть. Зрештою, існує законодавча норма на пріоритетне право оренди орендаря, який справно дотримується умов договору оренди. І в мерії багато років думали, як розірвати договори оренди землі, щоб обійти земельне законодавство. І придумали! Треба вилучити землю шляхом улюбленої махінації мерців – узаконеного словоблуддя, замінивши землю в договорі чимось іншим. Рейдери – «креативщики» від міськради придумали геніальну підміну понять: замість землі підприємцям пропонують брати в оренду конструктивні елементи благоустрою.
Причому, що це за таке диво ніхто досі не знає. Це може бути кавалок тротуару, стовп, бордюр чи ще щось. І що ж саме всунули підприємцям замість землі – всі без поняття! Жодного технічного паспорту на таку диковинку як «конструктивні елементи благоустрою» міська рада не оформила. Відтак, передає на папері «конструктивні елементи благоустрою», а де-факто лише повітря. Бо на місці розташування більшості МАФів нічого іншого, окрім МАФу найчастіше немає. Земля і МАФ. І все. І жодного конструктивного елементу.
Ті підприємці, які десятиліттями використовують землю для малого бізнесу, самі ж і впорядкували і встановлювали "конструктивні елементи благоустрою", якщо МАФ займав не всю площу земельної ділянки. То виходить, що міськрада здає їм в оренду їхнє ж майно?
З 2017 року у Львові масово замість договорів оренди землі почали укладати договори оренди конструктивних елементів благоустрою. Причому, коли підприємці просять продовжити договір оренди землі, бо «конструктивних елементів благоустрою» на земельній ділянці, яку вони орендують, немає, їм звичайно ж погрожують, що їх не включать в схему розташування МАФів, а відповідно і позбавлять права на здійснення підприємницької діяльності. Такий прямий і неприхований рекет... . І більшість підприємців погоджується на таку заміну, боячись втратити єдине джерело доходу. Втім, не розуміючи, що залишилося їм недовго….
Мене, як співвласницю комунальної власності, дуже цікавить, а що ж передають підприємцям? Це ж ніби комунальне майно передають! Вони ж мають зобов’язання зберігати, повернути ці конструктивні елементи у стані, не гіршому, ніж взяли. Ви не повірите , але ні переліку так званих конструктивних елементів благоустрою, ні їх технічних паспортів чи інших інвентаризаційних документів немає.
Мало того, Положення про оренду окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності для розміщення об’єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення, прийнятим у 2016 році чітко визначає безальтернативність відмови від землі на користь фантомних конструктивних елементів благоустрою, де цей рекет фактично чітко прописаний:
“Якщо протягом шести місяців з дати прийняття ухвали міської ради суб’єкт підприємницької діяльності не уклав договору оренди окремих конструктивних елементів благоустрою для розміщення тимчасових споруд він втрачає право на встановлення ТС, у подальшому – на укладення договору (УХВАЛА №1273, пункт 5.10)". Але як можна укласти договір оренди того, чого де-факто і навіть де-юре найчастіше не існує?! Ця вимога прямо суперечить чинному наказу № 244 від 20.10.2011 Мінрегіонбуду, який чітко визначає, що підставою для отримання дозволу на розміщення тимчасової споруди є:
- заява у довільній формі про можливість розміщення ТС;
- графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1:500 кресленнями контурів ТС з прив'язкою до місцевості;
- реквізити замовника (найменування, П.І.Б., адреса, контактна інформація);
І у наказі чітко написано : "Цей перелік документів є вичерпним". Тобто оренди ніяких конструктивних елементів благоустрою не передбачено! І це просто шахрайство і майже рекет від ЛМР! В типовому договорі оренди так званих конструктивних елементів благоустрою записано:
"1.2.Сторони домовилися, що цей договір не потребує підписання акта приймання-передачі між Орендодавцем та Орендарем. Орендар вступає у користування окремими конструктивними елементами благоустрою з моменту підписання цього Договору". Як то - без акта приймання передачі? Без технічного паспорта? Ви серйозно? А як визначають, що ж саме передають? Чи зберігає підприємець ті нещасні конструктивні елементи благоустрою? Звичайно, це неможливо визначити. Бо якщо я, як львів’янка, захочу дізнатися, що ж передала міська рада підприємцю - акта приймання передачі нема. Ми взагалі в правовій державі живемо? У ХХІ столітті? Вщипну себе, щоб перевірити, чи я не сплю! Не сплю, на жаль. І ця вакханалія – очевидна реальність.
А ще дуже цікавий явно корупційний пункт цієї ухвали:
"3.2. Внесення змін до договорів на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності на умовах оренди для розміщення об’єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення (тимчасових споруд, літніх майданчиків та літніх майданчиків без прив’язки до стаціонарних об’єктів атракціонів, ярмарків, відкритих ресторанного господарства у м. Львові) у частині розрахунку орендної плати згідно з Методикою розрахунку розміру орендної плати за оренду окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності м. Львова, затвердженої цією ухвалою, не потребує підписання додаткових угод зі сторони орендаря та орендодавця, а проводиться управлінням комунальної власності в односторонньому порядку на підставі цієї ухвали з дати її прийняття".
Тобто управління комунальної власності за внутрішнім переконанням без жодного документу розраховує з повітря орендну плату та виставляє вам рахунок!Без оцінки вартості орендованого майна! В односторонньому порядку, Карл! Яким чином цей розрахунок здійснюється ніхто не знає. Як визначити площу конструктивного елемента без технічної документації та як встановити вартість орендованого об’єкта питання риторичне!
Ну і основна фішка.
Львівська міська рада сама не має оформлено права власності на так звані конструктивні елементи благоустрою, які передає в оренду. Для того, щоб згідно Цивільного кодексу передати об’єкт майна в оренду, він має бути ідентифікований. Для цього повинна бути оформлена технічна документація. І звичайно, право власності теж має бути оформлене на усі ці об’єкти. У встановленому законом порядку.
Земельна ділянка – ось вона: межі, кадастровий номер, нормативна грошова оцінка. Все зрозуміло. А ті небачені конструктивні елементи благоустрою, де вони? Ніхто точно навіть не може встановити в просторі і часі! Якщо якийсь «свій» підприємець перекриє цілу вулицю – ось вони орендовані конструктивні елементи: бруківка, бордюри… Але де саме – ніхто не знає. Йдіть судіться роками – права простих львів’ян ніхто не подумає захищати. Ану зробіть запит про реєстрацію права власності чи технічну документацію, згідно з якою передали конструктивний елемент благоустрою по договору оренди підприємцю такому-то? Це ж наше комунальне майно. І ми маємо право знати.Нічого вам не дадуть, бо немає оформлено такого права власності, що ще раз підтверджує - в оренду передають повітря!
Таким чином, очевидно, нечисті на руку посадовці ЛМР вбили кількох зайців:
- Всі підприємці, що підписали нові договори на конструктивні елементи, перервали договір оренди землі, а отже не мають право на його пролонгацію відповідно до земельного законодавства. І міська рада може сміливо вилучати в них землю і передавати потрібним людям. Мало того, оскільки підприємці перестають бути користувачами землі, то їх інтереси ніхто не зобов’язаний враховувати при розробці детальних планів чи іншої містобудівної документації. Вони орендують повітря, яке ніяким чином не ідентифіковане. І жодних прав вони не мають!
- Тепер для чиновників розірвати договір конструктивних елементів благоустрою – раз плюнути. Бо, наприклад, змінять так звану Перспективну схему розміщення МАФів, розроблять детальний план, де МАФи поміняють на багатоповерхівки або ще щось, що несумісне з МАФом. А це - чергова корупційна складова, яку подолає не кожен змордований скитаннями підприємець.
- Гроші з підприємців зіщибують, але ніхто ні за що не відповідає: ні міська рада, яка передала невідомо що, ні підприємець – ніхто не зможе встановити чи зберіг той підприємець ті нікому невідомі і ніким не ідентифіковані конструктивні елементи благоустрою. Встановити, чи підприємець використовує лише те, за що платить – неможливо.
- Передати потрібним людям в оренду можна все: вулиці, тротуари, паркани. ВСЕ!!! Причому вилучити це можна без згоди львів’ян, без громадських слухань, і основне – тендерів і конкурсів! Таким чином, обмеживши право простих львів’ян на користування публічним простором, який їм належить, але фактично передаючи публічний простір разом із землею “потрібним” людям.
- Дуже безболісно і юридично цілком законно можна замінити пересічних підприємців на «своїх». Бо забрати можна в будь-кого і будь-що. Чомусь підприємців , які мають МАФи чи не щороку заставляють збирати десятки погоджень, переробляти документи, включають - перевключають в нові-оновлені схемі розміщення МАФів. Тут можна усунути всіх, хто не догодив владі і дати потрібні злачні місця своїм людям. От , перспективна схема розміщення чомусь діє лише до травня 2018 року. А там – чергові погодження ніби все по-новій.
В цей же час у мене, як мешканки, питання:
Невже МАФи стоять лише на бордюрі і підприємець не використовує землю? Використовує, звичайно. Як і використовували десятки років до того! Але чому тоді користування землею, як найціннішим ресурсом держави, не оформлене? Чому ніхто не платить податків за землю і користування нею?
То куди дивиться Держгеокадастр, податкова і антикорупційні органи? Це ж міськрада фактично узаконила використання земель без сплати податків, запровадила ну дуже корупційний механізм “віджиму” землі, неприхованого тиску на підприємців і розподілу публічного простору в ручному режимі.
А найстрашніше в тому всьому, що підприємці, як вівці опустили голови і пішли укладати ті договори, не розуміючи, що їх уже зловлено на гачок. З якого без згоди чиновників вони не зірвуться…. Або їх і далі доїтимуть і пускатимуть через всі кола пекла з вимогами розробити нову документацію, нові прив’язки, нові підписи, і т.д.
І ще розумію, що Львів приватизують шаленими темпами. Описана вище схема – черговий механізм приватизації львівського простору “потрібними” людьми. Це подальша монополізація великим бізнесом Львова і винищення реального малого бізнесу. Справді ж, палки в колеса ставлять переважно простим людям. “Потрібним людям” - по кілька соток під МАФи виділяють, передають цілі вулиці та сквери…