Депутат Львівської міської ради, керівник ГО «Варта 1» вважає, що наразі немає підстав для підвищення вартості проїзду в міському електротранспорті.
На сайті Львівської міської ради з’явилася презентація, із якої можна зробити висновок про плановане підвищення вартості проїзду в міському електротранспорті Львова до 7 гривень, якщо квиток будуть купувати у водія і до 6 гривень – якщо його купуватимуть на зупинках у терміналах чи кіосках. Можливе підвищення вартості проїзду заступник директора департаменту житлового господарства та інфраструктури Львівської міської ради Андрій Білий обґрунтовує тим, що такого кроку, ніби то, вимагає Європейський банк реконструкції і розвитку.
В той же час, депутат Львівської міської ради Ігор Зінкевич у своїй авторській колонці на сайті Варта 1 заявляє, що наразі не бачить підстав для суттєвого підвищення вартості проїзду в електротранспорті. Також депутат на основі статистичних даних про роботу електротранспорту в Одесі показує, що метою чергового підвищення тарифу є прикриття неефективності управління міським електротранспортом у Львові.
Ігор Зінкевич звертає увагу на те, що у Миколаєві тариф на проїзд в міському електротранспорті наразі зростає із 3 до 5 гривень, в той час як у Львові чиновники намагаються «просунути» тариф у 7 гривень.
«Перше, що кидається в очі – по статистиці перших 6 місяців «Львівелектротранс» перевіз 48 мільйонів 596 тисяч 500 пасажирів. Витрати підприємства за цей час склали 215 мільйонів 840 тисяч гривен. Ділимо витрати на кількість перевезених пасажирів і отримуємо собівартість поїздки 4,44 гривні. Отож у мене питання – про яку невідповідність тарифу і собівартості говорить пан Білий? Ані різкого підвищення вартості електроенергії, а ні рівня заробітної плати останнім часом не було», – пише у своєму блозі Ігор Зінкевич.
Депутат звертає увагу на те, що на основі звітності підприємств міського електротранспорту України за 6 місяців поточного року, яка опублікована на сайті корпорації «Укрелектротранс», вартість 1 кілометру транспортної роботи електротранспорту Львова складає 69,58 гривень, а в Одесі – 38,28 гривень.
«Друге, за перше півріччя 2019 року львівські трамваї і тролейбуси проїхали 3 мільйони 101 тисячу 930 кілометрів. Сумарні витрати підприємства – 215 мільйонів 840 тисяч. Для порівняння візьмемо Одесу (в цьому місті приблизно таке ж співвідношення між трамвайним і тролейбусним транспортом, як і у Львові). В Одесі електротранспорт проїхав 6 мільйонів 958 тисяч 500 кілометрів. Витрати підприємства становили 266 мільйонів 379 тисяч 500 гривень», – зазначає лідер «Варта 1».
На основі отриманих від КП «Одесміськелектротранс» даних Ігор Зінкевич пише, що електротранспорт Одеси на 1 кілометр пробігу витрачає 2,11 кВт-год електроенергії, у Вінниці – 3,04 кВт-год. В той час як у лютому 2018 року, на основі даних ЛКП «Львівелектротранс» витрата електроенергії на 1 кілометр пробігу електротранспорту становила 4,91 кВт-год, тобто в 2,32 рази перевищувала показники Одеси.
«Іще цікавіше витрати на електричну енергію виглядають в розрахунку на перевезення одного пасажира. Якщо брати показники роботи КП «Одесміськелектротранс» у першій половині 2019 року, то виходить, що на перевезення одного пасажира підприємство витрачає лише 0,16 кВт-год, в той же час «Львівелектротранс» у лютому 2018 році витрачав на перевезення одного пасажира 0,38 кВт., тобто в 2,375 рази більше», – пише Ігор Зінкевич.
Зінкевич вказує і на основні причини низької енергоефективності «Львівелектротрансу» – це застаріли реостатно-контакторні електроприводи більшості львівських трамваїв – в Одесі трамваїв із такими приводами обмаль – починаючи із 2001 року одесити планомірно проводили модернізацію свого електротранспорту і встановлювали сучасні напівпровідникові системи, а також аварійний стан контактних і кабельних мереж – із 100 кабельних ліній, які мали живити контактні мережі трамвая і тролейбуса 32 є непрацездатними. Через це збільшується електричний опір мережі, а відповідно і зростають непродуктивні витрати електроенергії.
«Це все означає таке: якщо б «Львівелектротранс» вийшов би на показники енергоспоживання якщо вже не Одеси, а Вінниці, то він би економив 935 тисяч кВт-год електрики щомісяця. А це при діючому тарифі 2,74 млн. грн. щомісячно», – підрахував депутат.
Також Ігор Зінкевич зауважує, що пан Андрій Білий вдається до маніпуляцій, коли говорить про суттєвий вплив на тариф підвищення зарплати водіїв – насправді водіями трамваїв і тролейбусів є біля третини працівників підприємства. Зростання фонду заробітної плати через зростання щомісячних виплат «на руки» із 7300 до 12000 гривень (із врахуванням відрахувань у пенсійний фонд) склало лише 2,316 млн. грн. на місяць – від приблизно 3,784 млн. грн. до 6,1 млн. грн. в місяць. Це не так уже й багато, адже щомісячні витрати «Львівелектротрансу» складають біля 36 млн. грн. Зінкевич вважає, що зростання заробітної плати водіїв можна було б «перекрити» за рахунок підвищення енергоефективності підприємства.
На думку Ігоря Зінкевича, у собівартість проїзду можуть закладатися лише планові витрати на ремонт і утримання рухомого складу та інфраструктури, розраховані за відповідними нормативними документами, а не ті витрати, які накопичувалися роками через відсутність відповідної роботи міської влади.
«Я розумію, що на підприємстві накопичилася купа проблем. Так, я вірю, що дійсно на ремонт контактних мереж потрібно 300 млн. грн. Так само вірю і у 200 млн. грн. на ремонт депо. Але! Ці проблеми не з’явилися за один рік. Вони накопичувалися десятиліттями, причому останні 13 років містом керував тезка Андрія Леонідовича Білого – Андрій Іванович Садовий. Той самий, що постійно брав кредити і розказував, що вони йдуть на розвиток електротранспорту. І ось, на тринадцятому році керівництва ми нарешті бачимо – тільки на депо і контактні мережі потрібно півмільярда гривень… Де був пан мер раніше? І де був сам пан Андрій Білий? Його роботи по поточному ремонту інфраструктури щось не видно – фідери і далі відключені, рейки в багатьох місцях аварійно зношені…», – пише Ігор Зінкевич.
«У підсумку скажу таке – пан Андрій Білий не переконав мене у необхідності суттєвого підвищення тарифу на проїзд в міському електротранспорті. Більше того, завдяки аналізу діяльності електротранспорту в інших містах України у мене виникло багато питань. Причому не тільки до енергоефективності «Львівелектротрансу», – резюмує депутат і додає, що буде вимагати від керівника Управління транспорту детального звіту, який стосується можливого перегляду вартості проїзду в електротранспорті.
Про виявлені невідповідності Зінкевич обіцяє повідомити правохоронців.
Він додає, що не виключено, що після підвищення вартості проїзду в електротранспорті може підвищитися вартість проїзду і в автобусах Львова.
«Іще раз повторюю – пасажири не повинні платити за неефективну роботу чиновників. А от чиновники за свою неефективність повинні відповідати. Як мінімум – перед громадою, як максимум – перед законом», – додає депутат.