У п'ятницю 13 липня прес-служба Львівської міської ради із посиланням на заступника міського голови Львова з питань житлового комунального господарства Сергія Бабака повідомила, що із неділі 15 липня відкривається проїзд по вулиці Личаківській на ділянці від вулиці Черемшини.
Проте особливо тішитися львів’янам немає чим – за словами заступника начальника управління транспорту ЛМР Ігоря Собенка, до руху за своїм попереднім маршрутом повернеться лише автобусний маршрут № 39. Всі решта маршрутів і далі курсуватимуть через вулицю Зелену. Навіть попри те, що маршрути № 29 і 36 могли б курсувати через вулицю Х. Колумба…
Але це не найбільша проблема. Значно більшою проблемою є те, що влада Львова і керівництво ЛКП «Львівавтодор» (а саме воно є замовником реконструкції вулиці Личаківської, на яку витрачаються кредитні кошти ЄБРР) вчергове зігнорувала побажання і пропозиції мешканців Личакова, які стосувалися покращення реконструкції вулиці, а також приведення проектних рішень до вимог чинного законодавства України та державних будівельних норм. Отож, «Форпост» вирішив дослідити проблему.
Домовленості про виділення кредитних коштів Європейського банку реконструкції та розвитку на реконструкцію вулично-дорожньої інфраструктури вздовж трамвайних маршрутів № 2 і 6 було досягнуто іще у 2009 році. Відповідно до цієї домовленості ЛКП «Львівавтодор» (на той час іще Львівське комунальне автотранспортне підприємство № 1339) отримало від ЄБРР 26 мільйонів євро кредиту. За ці кошти було заплановано провести капітальну реконструкцію вулиць вздовж уже згаданих трамвайних маршрутів (Городоцької, Замарстинівської, Богдана Хмельницького, Коперника та ін.).
Щодо реконструкції вулиці Личаківської, то, як свідчить «Вісник державних закупівель», ще наприкінці 2010 року Управлінням комунального будівництва на основі процедури відкритих торгів було здійснено закупівлю проекту реконструкції ділянки цієї вулиці від вулиці Мечнікова до Пасічної. Відповідно до повідомлення, яке було опубліковано у «Віснику державних закупівель» №56 (444) у грудні 2010 р., переможцем торгів стало київське ТзОВ «ЕА Ренг Проект». Потім цей проект було передано для реалізації ЛКП «Львівавтодор».
Власне реконструкція вулиці Личаківській на ділянці від вулиці Мечникова до вулиці Пасічної розпочалася 25 березня 2017 року. Реконструкція ділянки вулиці довжиною біля одного кілометру триває і понині. Проте, попри запевнення в.о. директора «Львівавтодору» Романа Познанського, що вулиця Личаківська після завершення реконструкції буде зручною для всіх, насправді саме після реконструкції виникне багато проблем і для автомобілістів, і для пішоходів. В першу чергу – для маломобільних.
Ще у вересні 2017 року ГО «Зручне місто» на своїй сторінці у «Фейсбуці» підняло питання «багаторівневого» тротуару в районі перехрестя вулиць Личаківської та Мечнікова. Тоді мешканець Львова Іван Серкіз написав, що його батько травмувався на цьому багаторівневому тротуарі.
Далі на сайті «Zaxid.net» з’явився матеріал Ірини Рєвунової «На вулиці Личаківській планують запровадити лівосторонній трамвайний рух». У ньому було оприлюднено достатньо дивні плани влаштування трамвайної колії із лівостороннім рухом та взаємним перетином колій біля зупинки «вулиця Котика». В Україні лівосторонній рух трамваїв існує лише у тунелях підземного трамвая Кривого Рогу. Для звичайного використовується лише правосторонній рух. Я звернувся до тодішнього директора «Львівелектротрансу» Михайло Сидоровича, який наполіг на недопустимості лівостороннього руху.
Здивування викликає і встановлення опор контактної мережі трамвая у міжколійному просторі. Через таке встановлення опор вкрадено мінімум 0,6 метри простору вздовж вулиці, окрім того встановлення опор в міжколійному просторі заборонено чинними державними будівельними нормами ДБН В.2.3-18:2007. Якби була реалізована інша схема встановлення опор, то на ділянці від вулиці Мечникова до вулиці Черемшини можна було отримати вело доріжку із парної сторони вулиці Личаківської.
Увага громадськості до реконструкції Личаківської посилилася на початку 2018 року, коли Юрій Тер-Арутюнян опублікував статтю «Переваги та недоліки острівця безпеки на Личаківській». Це «чудо інженерної думки» на перехресті вулиць Личаківської, Котика та Мучної з’явилося іще наприкінці 2017 року і викликало нерозуміння у мешканців, адже перехрестя завжди мало світлофорне регулювання, тому потреби в «острівці безпеки» не було. Як виявилося, він був створений зовсім з іншою метою…
Юрій в своєму матеріалі оприлюднив фрагмент проектної документації щодо організації руху на Личаківській. Виявилося, що «Львівавтодор» пропонував чергову «новацію» у вигляді «блукаючої» центральної смуги. До перехрестя «Личаківська – Котика – Мучна» центральна смуга мала мати напрямок «вгору», тобто від центру в сторону Винник, а за перехрестям «вниз», тобто до центру. Отож оцей самий «острівок безпеки» мав бути запобіжником від лобових зіткнень автомобілів на перехресті.
Але постає питання – навіщо ж така складна організація дорожнього руху? Відомий вчений в галузі міського транспорту та інфраструктури Вукан Вучік із США для вулиць із трьома смугами руху пропонує таке рішення, що дві смуги руху мають мати напрямок «від центру», а одна – «до центру». Таким чином водіїв, які мають бажання транзитом проїздити через центр міста, користуватися об’їзними шляхами і не збільшувати інтенсивність руху в центральній частині міста. Відоме також й інше рішення для вулиць із трьома смугами руху – це т.зв. «реверсивна смуга», яка в години ранкового піку працює в сторону центру, а у вечірній «пік» – на виїзд із міста.
Детальний аналіз ситуації дозволив встановити, що причиною появи «блукаючої» смуги є небажання ЛКП «Львівавтодор» облаштовувати на зупинках спеціальні «кишені» для заїзду автобусів, як це передбачено чинними Державними будівельними нормами. Самі зупинки рекомендовано розміщувати за перехрестями.
Як виявилося, що вздовж непарної сторони вулиці Личаківської розташовані кабельні мережі «Львівобленерго» та газопровід. Щоб облаштувати зупинки у «кишенях» ці мережі необхідно захистити відповідними футлярами або трохи перемістити вбік. Але, як показало спілкування із в.о. директора «Львівавтодору» Романом Познанським, влада Львова вирішила не перейматися чужими інженерними мережами вздовж Личаківської: «Львівобленерго – це приватне підприємство» – звучала вельми типова відповідь чиновника, якому абсолютно байдуже, що інженерні мережі «Львівобленерго» забезпечують електрикою жителів мешканців Львова.
У червні 2018 року ініціативна мешканка Личакова Анастасія Карп’як разом із сусідами уклала звернення до міського голови Львова Андрія Садового із зауваженнями та пропозиціями щодо реконструкції вулиці Личаківської. Це звернення підписало понад 50 львів’ян. Мешканці наголошували на проблемах із водовідведенням із проїзної частини вулиці Личаківської та Долішньої, а також із тротуару на парній стороні вулиці Личаківської. Через недостатність дощоприймачів, рясні зливи у червні 2018 року привели до підтоплення кількох будинків. Так само мешканці просили облаштувати зупинки «кишенями» відповідно до чинних Державних будівельних норм, облаштувати тротуари на вулиці Личаківській в районі перехрестя із вулицею Черемшини зручними для маломобільних пандусами, реконструювати «східчастий» тротуар в районі перехрестя Личаківської та Мечнікова.
Завдяки депутату Львівської міської ради Ігорю Телішевському було організовано зустріч мешканців та активістів із заступником міського голови Львова Сергієм Бабаком та також представниками Департаменту житлового господарства та інфраструктури, ЛКП «Львівавтодор» та проектанта ТзОВ «Спецбуддорпроект». Від Департаменту на зустрічі були присутні його директор Ірина Маруняк та її заступник Андрій Білий; від «Львівавтодору» – в .о. директора Роман Познанський, його заступник Євген Калитич, головний інженер Іван Гаврилів, а також інженер Ігор Могила. Під час обговорення звернення Сергій Бабак пообіцяв мешканцям врахувати їх думку та запропонував працівникам «Львівавтодору» пройтися вулицею Личаківською, щоб на місці вислухати пропозиції та зауваження.
Нажаль, від часу цієї зустрічі пройшов уже місяць, проте керівництво «Львівавтодору» зігнорувало більшість побажань і пропозицій мешканців, яким «кинули кістку» у вигляді ліквідації «острівця безпеки» на перехресті вулиці Личаківської, Котика та Мучної. Крім цього було враховано пропозицію тепер уже колишнього інженера ЛКП «Львівелектротранс» Дмитра Янківського щодо облаштування трамвайної колії не на бетонних плитах із замощенням штучною бруківкою, а на звичайних бетонних шпалах. Решта – залишилося як було або стало іще гірше.
Для прикладу, до реконструкції вулиці від будинків № 140, 142 і 146 по вулиці Личаківській, які розташовані біля Личаківського парку, існував виїзд через трамвайні колії біля входу на стадіон «Скіф». Зараз цей виїзд скеровано до вулиці Черемшини. Він має крутий ухил, який може бути небезпечний як для пішоходів, так і для автомобілістів, бо існує загроза, що в ожеледь автомобіль, який рухається згори, може врізатися у ріг будинку по вулиці Личаківській, 134а.
Так само не вжито жодних заходів із ремонту існуючої підпірної стіни на вулиці Долішній біля будинків 5, 7 і 9. Місцеві мешканці кажуть, що цю підпірну стіну споруджено іще за часів Польщі і вона знаходиться в аварійному стані. Не проведено укріплення схилів і біля будинків № 134 і 134 а на вулиці Личаківській (поруч із трамвайною колією), а також на початку вулиці Долішньої. У порушення вимог діючих будівельних норм, автобусну зупинку «вулиця Котика» (в сторону центру) облаштовано перед перехрестям і без «кишені».
Проблеми із виходом із власного будинку виникли у мешканців будинку № 112 по вулиці Личаківській. Перон трамвайної зупинки «Котика» виявився вищим, а ніж вихід із двох під’їздів цього будинку…
Окрім мешканців, реконструкцією вулиці Личаківської незадоволені також профспілки ЛКП «Львівелектротранс». Претензії профспілки переважно стосуються облаштування кінцевої зупинки на вулиці Пасічній.
– Державні будівельні норми та Правила експлуатації трамвая і тролейбуса кажуть, що кінцеві зупинки трамвая мають бути мати санітарно-побутові приміщення, – каже голова первинної профспілкової організації ЛКП «Львівелектротранс» водійка трамвая Наталія Калітовська – Зараз ми бачимо, що ця вимога законодавства на Личакові витримана не буде. Отож виходить, що влада міста пропонує водіям трамвая ходити «до вітру» в Личаківський парк.
Також у профспілці незадоволені облаштуванням зупинки в межах кривої, що прямо заборонено діючими нормативними документами. Наталія Калітовська розповідає, що у 2015 році на кінцевій зупинці «вулиця Пасічна» уже сталася смертельна ДТП за участю трамвая. Її причиною була погана оглядовість посадкової платформи із кабіни трамвая. Пані Наталю також турбує, що на зупинці відсутня підвищена посадкова платформа для пасажирів, а також павільйон для очікування трамвая.
– Мені також незрозуміло, – каже пані Наталя, – Навіщо вирішили сумістити трамвайну зупинку трамвайних маршрутів № 2, 7 і 10 біля Шевченківського гаю. Раніше трамвайна зупинка маршрутів № 2 і 10 знаходилася в межах виокремлено колії біля будинку № 84а на Личаківській і пасажири могли виходити із трамваїв прямо на тротуар. Тепер же пасажири змушені виходити на проїзну частину…
Мешканці планують звернутися із повторним зверненням, щодо виправлення недоліків реконструкції вулиці Личаківської до депутатів усіх фракцій Львівської міської ради, оскільки виконавча влада Львова не бажає реагувати на пропозиції та зауваження.