567976556789876Ці невеликі примітивні пристрої, призначені лише для телефонних дзвінків і СМС, здаються кроком у минуле. Втім, на думку їхніх розробників, це величезний стрибок у майбутнє - здорове майбутнє людства. Про це повідомляє BBC Україна.

Ще 2008 року норвезький підприємець Петтер Небі та його пасербиця усвідомили, що причиною їхніх складних стосунків стали смартфони. Весь час, який вони проводили разом, вони були втуплені в екрани своїх телефонів.

Це була залежність, яку вони не могли подолати, майже як шоколад, міркував Небі. Зрештою він зрозумів, що має налагодити з дочкою нові стосунки, без участі технологій.

"Як залишити смачний шоколад у холодильнику? - подумав він. - Якщо я його бачу, я його обов'язково з'їм".

Небі кілька років обмірковував, як подолати смартфонозалежність і врешті-решт розробив... новий телефон.

Але на відміну від його старого Blackberry, новий пристрій мав сприяти здоровій поведінці, тобто максимально зменшити користування смартфоном.

Так було створено компанію Punkt.

Сьогодні Punkt є одним із групи стартапів, які намагаються повернути сучасним технологіям "людське обличчя". Іншими словами, позбавити користувачів смартфонової залежності та тривоги, яку вона несе із собою.

Пристрої, які розробляє Punkt та схожі компанії, дозволяють лише робити телефонні дзвінки і майже жодних інших функцій не мають. Задоволені власники розповідають, що нарешті відчули свободу, якої не мали, відколи айфон приріс до їхньої долоні.

Фахівці поки що не склали однозначної думки щодо переваг такого телефону, а також щодо того, чи здатен смартфон впливати на розумові процеси та змінювати поведінку людей.

Однак прихильники нового покоління пристроїв переконані: це - технологічний порятунок.

На першому плані, як і завжди, дизайн. Модель Light Phone, яку в 2015 році розробили нью-йорківці Джо Голльє і Кайвей Танг, нагадує монолітні рації з "Космічної одіссеї 2001 року".

Невеликий гладенький прямокутний шмат пластику без кнопок, камер, додатків чи екрану. Світло проектується крізь прозору верхню панель, на якій з'являються клавіші набору номеру.

Пристрій приймає і робить дзвінки та зберігає в пам'яті дев'ять контактів швидкого набору. Це все.

 103189646 p06hkf2yMP-01 Петтера Небі - трохи складніший. Він обладнаний 3D-кнопками та має функції СМС, будильника, календаря та Bluetooth.

Чорно-білий, 2-дюймовий екран одночасно відображає лише кілька рядків тексту.

Як зазначає професорка дизайну з Університету Твенте в Нідерландах Геке Лудден, такі пристрої є прикладом "дизайну з метою".

"Примітивна конструкція обмежує взаємодію з телефоном, - пояснює вона. - І ви просто не будете користуватися ним так багато".

Томас ван Ромпай із Твенте погоджується, що проста конструкція здатна змінити поведінку користувача.

Невпинне дзижчання і сповіщення смартфону змушують людей щохвилини хапатися за нього. "Він постійно привертає вашу увагу", - додає фахівець.

Коли людина протягом тривалого часу реагує на постійні стимули, формується залежність. Але MP-01 та Light Phone практично не відображають сповіщень, окрім вхідного дзвінка чи СМС, і тому власники поступово відучуються торкатися їх.

Це, однак, не означає, що сплеск дофаміну (нейромедіатору, який відповідає за задоволення) при отриманні сповіщень у нас зникне.

Пітер Блох, колишній професор маркетингу з Університету Міссурі, зазначає, що такі речі, як мобільний телефон, часто приносять емоційне задоволення, не тільки коли ви ними користуєтеся, але й коли просто дивитеся на них.

"Це схоже на твір мистецтва - він не має жодної практичної користі, але все одно викликає приємні почуття", - додає Блох.

За його словами, він сам придбав будинок лише тому, що просто закохався в дверні ручки, виконані в стилі ар-деко.

 103189648 p06hkff4Саме тому, на думку Блоха, естетичний зовнішній вигляд телефонів MP-01 та Light Phone може суперечити ідеї обмеженого використання.

"Чи не надто вони гарні для того, щоби забути про них?"

Джо Голльє вітає такий скепсис. Він пригадує, що коли вперше представив прототип моделі Light Phone, шматок пластику з наклеєною на ньому картинкою з "Фотошопу", реакція була надзвичайно емоційною.

"Пристрій викликав або захоплення, або відразу", - розповідає він. Але саме це й допомогло просунути ідею.