rudnyckyj ivanКерівник новоствореного довгоочікуваного департаменту з питань поводження з відходами Іван Рудницький переконаний – якщо складну проблему розумно поділити на дрібніші і почати їх вирішувати, то вдасться подолати її цілком. Саме така життєва позиція не дозволила йому залишатись осторонь проблеми сміття у Львові, яке ще донедавна було у місті повноправним господарем.

Підписання Меморандуму з містами області, створення профільного департаменту ЛМР, передача повноважень з вивезення й утилізації сміття зі Львова в управління обласної адміністрації – все це сегменти цієї великої проблеми, які почали працювати. Далі результати має дати й робота над рекультивацією звалища у Грибовичах, будівництва сміттєпереробного заводу на ТЕЦ-2 та пошуку ділянки під новий полігон для ТПВ на території області. Про все це розповів пан Рудницький, ґрунтовно, фахово і з наведенням конкретних часових термінів. А також про те, як складається співпраця з обласною адміністрацією, перевізниками та активістами – в інтерв’ю для ІА ZIK.

Про департамент та співпрацю з ЛОДА

– Яка історія утворення департаменту і чому Ви погодились його очолити?

– У питанні поводження з відходами у місті є величезний обсяг робіт, які треба комусь робити. Це в першу чергу поточна ситуація з вивозом сміття, яка вже, слава Богу, вирішується. Але є й складніші речі: рекультивація Грибовицького звалища, будівництво сміттєпереробного заводу та пошук ділянки під новий полігон. Я вже не кажу про сортування сміття. Є комплекс проблем, які треба вирішувати.

Депутати в якийсь момент відчули, що виконавча влада ЛМР не дає собі раду і потрібно підсилити її роботу. Підійшли, зокрема, і до мене, мовляв, у тебе зараз легша робота – піди і допоможи у цій проблемі. Особливо наполегливо мене переконував Роман Федишин, з яким ми багато років працювали разом.

Я вагався, адже вже немолодий, а ділянка складна і відповідальна. Але кожного разу, коли бачив ці завали сміття, ловив себе на думці, що таки можу чимось допомогти. Маючи певний життєвий та управлінський досвід, черв’ячка, який підганяє до роботи, я розумію, що можу допомогти подолати цей бардак.

Знаю, якщо взяти будь-яку складну проблему, ретельно вникнути в неї, розкласти по поличках і щоденно працювати – то її можна вирішити.

В області є великий департамент ЖКГ, екології, більше сотні працівників в екоінспекції, а у міськраді лише Садовий і Бабак – звичайно ж, вони не можуть присвятити себе лише цій роботі. Тому такий департамент потрібний і давно вже мав бути створений.

– Коли повноцінно запрацює Департамент?

– Зараз узгоджуємо юридичні моменти. Лише на днях нам виділили приміщення, яке ще треба підремонтувати і закупити оргтехніку. Також потрібно оголосити конкурс і набрати людей. Первинно планувалось набрати штат, чисельністю 27 осіб. Але з передачею частини повноважень в управління ОДА він буде суттєво меншим. Треба хоча б 10-15 людей.

Повноцінно плануємо розпочати роботу з 1 вересня.

– Як поділена робота між ОДА і ЛМР?

– Область зараз перейняла одну ділянку проблеми, а саме вивезення і захоронення ТПВ. А решта залишається за нами: а це рекультивація Грибовичів, будівництво заводу на ТЕЦ та пошук ділянки під новий полігон. Для роботи над організацією вивезення відходів ми навіть не будемо набирати людей у департамент, а лише для решти напрямків.

– Нещодавно Олег Синютка публічно похвалив Вас і запросив на роботу в ОДА. Підете чи залишитесь?

– Було б негарно з мого боку піти зараз. В ОДА є свої підрозділи на чолі з молодими енергійними хлопцями. Впевнений, що вони впораються з роботою, а я буду допомагати чим зможу. Я вже вивчив ситуацію, був на всіх полігонах області, спілкувався з місцевою владою та активістами. Знаю реальну ситуацію на кожному звалищі і те, що і де потрібно зробити і скільки кожен з них може прийняти сміття зі Львова. Я точно знаю також, на які полігони не можна возити сміття в жодному разі, щоби не призвести до непоправної шкоди.

– В якому стані зараз координація роботи між містом і областю і цій ділянці?

– У поганому, я б навіть сказав дуже поганому. Я лише мрію про те, щоби все було зовсім по-іншому. Щоби відбувались спільні наради за участю Садового та Синютки, їхніх профільних заступників та керівників підрозділів. Щоби вони зустрічались мінімум раз на тиждень, а в робочих групах і щодень. Адже без спільної роботи, без координації зусиль працювати буде набагато важче. За умов конфронтації ніякого результату не буде.

Наразі більш-менш вдало працює система лише у аспекті вивезення сміття.

– Чи є перспективи налагодження нормальної роботи?

– Наразі ця співпраця на початковій стадії, але в робочому режимі.

Як мені відомо, наступного четверга, 13 липня, відбудеться сесія обласної ради, на якій мають затвердити угоду про передачу повноважень з вивезення сміття, яку прийняли депутати ЛМР. Також вони мають прийняти рішення щодо передачі ЛКП «Львівспецкомунтранс» (більше про це далі, – ред.). Якщо у них виникнуть ще якісь суттєві зауваження, то ЛМР має заплановано ще одну сесію на 20 липня.

А далі, сподіваюсь, якість спільної роботи буде лише покращуватись.

– Від кого залежить налагодження нормальних робочих стосунків?

– Від обох керівників – і міста, і області.

Про вивезення сміття та Меморандум

– Чи працює зараз Меморандум, підписаний з містами області?

– Зараз сміття зі Львова приймають понад десять міст області. На черзі ще три. У результаті, ми виходимо на повне виконання Меморандуму усіма його підписантами. І це великий плюс губернатору, який дотиснув це питання.

Без налагодження прийому в області ми не будемо мати аргументів у переговорах з іншими регіонами. Вони не зрозуміють, чому у нас не хочуть приймати, а вони повинні погоджуватись. А якщо ми у нас захоронимо хоча б половину сміття, то зможемо тоді обґрунтовувати наші прохання.

– Чи є домовленості з іншими областями?

– У міста є такі домовленості вони працюють досі. Вивозимо в Київ, Київську, Житомирську, Дніпропетровську та Хмельницьку області. Зараз всі контракти, які є в перевізників, залишаються, а про інші полігони по Україні тепер мали б думати в ОДА.

– А яка ситуація на полігонах області? Що буде з ними, коли вони завершать приймати сміття зі Львова – гора смердючого непотребу чи доглянуте облаштоване за всіма правилами звалище? Адже зараз вони отримають серйозні субвенції – на що вони їх мали б спрямувати?

– Чиновники в районах повинні чітко розуміти, що зараз для них настав золотий час. Ті гроші, які до них надходять, слід спрямувати на облаштування полігону, закупівлю техніки. Ще рік тому сміття нічого не коштувало. Львів’яни платили за тонну вивезеного на Грибовичі сміття 77 гривень, зараз місто платить майже $ 50.

До кінця року Львів мав би перерахувати цим полігонам 70 млн грн, а область ще 30-ть. І всі ці кошти підуть тим містам, які приймають відходи зі Львова. І це немалі гроші. І їх цільово треба спрямувати на полігони. Інакше й бути не може.

Зараз усі полігони у жахливому стані: потрібно бульдозери, які б розгортали сміття, на великих полігонах – компактори для трамбування. Потрібно зробити заїзд відповідний, обгородити звалище, щоби не роздувало пакетиків.

І це буде відповідальність мерів цих міст, а також обласної влади – куди підуть ці кошти. Попередній рік ця система компенсації працювала – зараз треба подібну схему виробити і в ОДА. Так щоби, умовно кажучи, всі розуміли, коли приїде машина з 20 тоннами сміття – вона привезе 20 тис. грн.

– А як виглядає фінансова схема оплати за вивезення сміття?

– Вона дуже проста. Раніше місто давало дотацію перевізникам за додаткові кілометри через «Львівспецкомунтранс» – 15 грн за кілометр. Також давали дотації тим містам, які приймали сміття зі Львова напряму.

Зараз місто буде переказувати гроші в область і вони мали б також налагодити подібну просту, але дієву схему на два роки.

Про новий полігон

– В ОДА заявляють, що виділили ряд ділянок для нового полігону. Мовляв, дивіться-вивчайте, а коли підійде, то будемо говорити про документи…

– Ситуація з тими ділянками виглядає, як гра. Дуже невдале рішення було щодо ділянки на яворівській Сірці. Це була помилка чи то з боку міста, чи області, але там будувати категорично не можна.

Є дві-три ділянки, які ідеально підходять під будівництво нового полігону. Вони недалеко від Львова, це вибрані закинуті кар’єри – жодних перешкод та проблем. Зараз треба лише порозумітися з людьми.

– Як, на вашу думку, можна досягнути порозуміння?

– Повинні зібратися фахівці та науковці, які визначать, що саме це місце підходить для будівництва полігону. А далі центральна, обласна та міська влада мають працювати усіма мислимими і немислимими способами на те, щоби досягнути результату. Лише спільно, лише скоординовано. Інакше нічого не вийде.

– Чи знають про ті, які ділянки найкраще підходять, також в області? І чи ведеться вже якась робота в цьому напрямку?

– Звичайно ж, вони знають про них. Зараз ще два-три тижні буде проводитись активна робота щодо ліквідації завалів ТПВ та налагодження стабільного щоденного вивезення. Далі потрібно буде ліквідувати накопичення на перевантажувальних станціях, а це добрих 3-4 тисячі тонн! Це фактично нові звалища на території міста, які вже починають сортувати окремі люди.

І от вже коли вдасться досягнути того стану, коли кожен перевізник буде точно знати, скільки і куди він може вивезти сміття кожного дня і потреби міста будуть повністю забезпечені, – тоді можна спокійно скоординовано перейти до робіт з новим полігоном. І, так виглядає, що це буде моя особиста відповідальність.

Я «напросився» на цю роботу, а саме: пошук нової ділянки, проектування та будівництво полігону. Попередні напрацювання, як я вже казав, є, і робота триває.

Щодо сміттєпереробного заводу на ТЕЦ-2

– Вже відомо про те, що остаточно визначено ділянку для нового сміттєпереробного заводу для Львова на ТЕЦ-2. Вже розроблено ТЕО (техніко-економічне обґрунтування – ред.), як перший етап робіт, також вже замовлено реальний проект підприємства. Завод буде складатись з двох частин. Перша – це сортувальна лінія та компостування органічних відходів. І друга – це сміттєспалювальний завод. Якщо з першою частиною все більш-менш зрозуміло, то якою буде спалювальна установка?

– Ми не встидаємось визнавати, що не розуміємось на цьому. Навіть в Україні немає фахівців, які орієнтуються у цій сфері. Тому ми активно вивчаємо досвід за кордоном. В першу чергу їздимо в Польщу, у Китай, зараз збираємось в Данію. Стараємось для себе чітко обрати технологію, згідно якою будемо працювати.

– А яку технологію пропонує консультант ЛМР – фірма «Еджіс»?

– Наразі вони чітко визначились лише з місцем для заводу. І це консолідована позиція і французьких фахівців і міської ради – завод буде на території ТЕЦ-2. Це єдине місце у Львові, а я об’їздив немало ділянок, де дотримано усіх параметрів.

Чомусь у цьому питанні відмінна думка в ОДА, але, думаю, це – лише політика.

Згідно з ТЕО, харківські фахівці (ПАТ «Важпромавтоматика» – ред.) нам пропонують завод за прикладом польського Білостоку. Сміття спочатку мало б проходити докладне сортування – на цій стадії буде відбиратися цінна вторинна сировина. Ще частина сміття, а саме органіка, йтиме на компостування. Що цікаво, ця відібрана і компостована органіка може в майбутньому використовуватись для рекультивації звалища у Грибовичах – такий варіант цілком безпечний та дозволений за міжнародними стандартами.

Ми це все могли наочно бачити у Білостоці, наші спеціалісти неодноразово їздили туди і докладно перейняли досвід.

Відповідно, на ці дві частини, сортування і компостування, вже замовлено робочий проект у тих же харківських фахівців.

– Під час проведеної операторами ZIKу зйомок з дрона, видно, що в околиці ТЕЦ та очисних споруд ведуться доволі масштабні земляні роботи. Чи це вже почалась підготовка до будівництва заводу?

– Ні, там поки не ведуться жодні роботи. Спорудження заводу планується безпосередньо біля ТЕЦ-2. Зараз на наступну сесію 20 липня плануємо затвердити детальний план території. І в першу чергу там треба буде зробити заїзд безпосередньо з вулиці Пластової, бо до того був через Муроване.

– А як щодо третьої складової заводу – сміттєспалювального котла?

– Зараз ми, як я вже казав, набираємось досвіду. І, ймовірно, щоби пришвидшити процес будемо проводити одночасні роботи з проектування та будівництва цього котла. На даний момент ми лише складаємо технічне завдання, згідно з яким будемо в подальшому оголошувати міжнародний конкурс на проектування та будівництво сміттєспалювального заводу.

– Це буде модернізація існуючої ТЕЦ чи будівництво нового котла?

– Це буде окрема сміттєспалювальна установка. Зараз ТЕЦ запрограмована на спалення газу. Можливо, туди буде поставлятись газ, отриманий при компостуванні, але про це докладніше можна розпитати Степана Пакіжа (директором ЛМКП «Львівтеплоенерго» – ред.) або Сергія Бабака (заступник міського голови з питань ЖКГ – ред.), які відповідальні за будівництво заводу.

– Чи відомо вже конкретні фірми, які зацікавлені в будівництві заводу на ТЕЦ?

– По-перше, всі три фірми, які перемогли на конкурсі в ОДА, хотіли б також будувати завод і для Львова. Також зацікавлення висловлює і підприємство, яке збудувало завод у польському Білостоці і зараз започаткувало співпрацю з Червоноградом.

– Коли, імовірно, буде оголошено конкурс на проектування та будівництво сміттєспалювального заводу?

– Я боюся прогнозувати, але припускаю, що найпізніше це може статися 1 вересня цього року. Зараз наші фахівці ще вивчають досвід та завершують формування технічних завдань і невдовзі вже буде прийнято рішення і оголошено конкурс.

Щодо рекультивації Грибовицького звалища

– Вже середина літа. Коли реально можуть початися роботи на Грибовицькому звалищі?

– «Еджіс» та «Гірхімпром» мають закінчити розробку проекту першочергових протиаварійних робіт до 20 липня. Після цього, до кінця місяця плануємо провести громадські обговорення проекту та тих робіт, які передбачено, з мешканцями Грибович та Малехова.

Тоді оголошуємо конкурс та тендер на виконавця робіт по виположенню спуску, очистки фільтратів, будівництво дороги, підведенню води.

Щодо сортування сміття мешканцями

– Чи готові люди до сортування сміття?

– Я відчуваю, що ні, але починати процес слід негайно. Треба робити різні контейнери і вчити людей до роздільного викидання сміття. Іншого варіанту у нас все одно немає.

– Скільки на це потрібно часу?

– У Швейцарії, кажуть, цей процес тривав 32 роки. У нас, думаю, вже через два роки будуть помітні суттєві зміни.

– Які плани у питанні сортування? Чи зупинитесь на концепції Zero Weist?

– У нашому департаменті буде сформовано спеціальний відділ, який буде займатися лише питаннями сортування відходів. Він буде складатись з 4-5 людей.

Перше питання у сортуванні – це вивезення пластику. Люди вже навчились його сортувати, і у Львові є підприємство, яке може переробити його в необмеженій кількості. Зараз проблема полягає лише в організації процесу. Адже пластик окремо збирають і вивозять ті ж машини, що й сміття. А вони зараз перевантажені, бо працюють чи не в кругл добовому режимі. Влагодиться питання з нормальним вивезенням звичайного сміття – влагодиться і з вивезенням пластику, гадаю, протягом місяця.

Якщо перевізники не будуть виконувати цю роботу, то доведеться місту, чи тепер області, придбати машини, які будуть збирати лише пластик.

Ми пропонували «Львіввторресурсу» купити машини, але для них це надто дорого, адже одне таке авто коштує близько $ 100 тис.

Коли перевізники вирішать питання з майданчиками і сміттям на перевалочних базах – тоді поставимо вимогу: або ви вивозите, або область береться за це, або ми організуємо вивіз самі. Рішення просте. Воно буде прийнято протягом місяця – тоді проблема зникне взагалі.

Щодо пресу та сортувальної лінії на Рясному

– Чи є така імовірність, що прес та сортувальна лінія, які зараз практично змонтовані на території колишнього заводу «Львівсільмаш» будуть включені в комплекс сміттєпереробного заводу на ТЕЦ?

– Найкраще було б, якби прес запрацював на Рясному. Зараз ми чітко рухаємось у тому напрямку, щоби розпочати поділ сміття на органіку та інші побутові відходи. Коли це запрацює, то органічну фракцію ми будемо відразу ж вивозити на звалища, а решту відходів можна було б пресувати.

Вже проведена велика робота і знайдено місце для складування пресованого сміття у Тернополі. Таким чином можна було б шість метрів кубічних сміття спресувати до об’єму одного і вивезти на захоронення.

Але на перешкоді цьому стоять мешканці Рясного, які категорично проти будь-яких робіт з пресом. Їх можна зрозуміти, адже до того влада міста наробила купу помилок, яких їй не можуть пробачити і повірити знову. Таким чином ми стаємо заручниками попередніх хибних рішень.

– То чому б не перенести його на ТЕЦ і не почати роботи там?

– Для роботи пресу потрібен ангар, якого на ТЕЦ поки не має. І якщо не вдасться переконати мешканців Рясного, то, певно, доведеться проектувати і будувати ангар на ТЕЦ, а це час, якого у нас дуже мало.

Як варіант, ще можливо перенести існуючий ангар з Рясного на ТЕЦ, але це ті ж проекти та час.

– Щодо сортувальної лінії, закупленої Захід-Ресурс Плюс. Чи буде вона працювати, чи її перевезуть на ТЕЦ або інший полігон?

– На Рясному вона точно перспективи не має. Ще декілька машин в день вони могли б опрацювати, але 50 – точно ні. Адже з них буде відсортовано, в кращому разі, 30% об’єму, а решту треба знову вантажити на машини і вивозити. Це не вигідно.

Є ще одна така ж, куплена за Януковича, сортувальна лінія в кінці Городоцької, але і вона стоїть в ангарі і не працює.

Було б логічно щоби ці машини купили наші полігони в районах. Зараз в області працює всього чотири сортувальні лінії, але місцева влада вже зрозуміла, що це вигідно і зацікавилась у купівлі таких машин.

Купити ці лінії районним звалищам буде непросто, адже вони дуже дорогі. Є простіші, але також ефективні – одна така стоїть у Стрию і зараз там планують докупити ще одну. Значить вони себе виправдовують і приносять прибуток.

– Стосовно тих трьох ваг, які зараз працюють для зважування сміття. Одна з них комунальна на Збиранці, а інші дві – приватні ініціативи двох депутатів: Остапа Доскіча та Романа Федишина. Чи є ще якісь ініціативи, які виходять від депутатів у питанні вирішення проблеми сміття?

– Реальних пропозицій немає. Є дуже багато ідей різних раціоналізаторів, але вони далекі від реальності.

Щодо передачі в управління ОДА ЛКП «Львівспецкомунтранс»

– Коли в управління ОДА буде передано ЛКП «Львівспецкомунтранс», як це передбачено угодою між ЛМР та ЛОДА?

– У питанні передачі цього підприємства є два складних моменти.

По-перше, на балансі «Львівспецкомунтрансу» числиться прес, придбаний за 1 млн євро, та ангар на вулиці Шевченка.

По-друге, це ЛКП визначено рішенням сесії, як отримувач коштів ЄІБ на рекультивацію звалища у Грибовичах.

Ці два питання слід полагодити, перш ніж передати підприємство в управління ОДА.

Юристи пропонують інший варіант – створити філію «Львівспецкомунтрансу», якій передати машини, обладнання і приміщення пов’язані зі сміттям. З такою пропозицією ми сьогодні (7 липня, – ред.) звернулись в ОДА. На жаль, за відсутності належної комунікації, ми звернулись до них листом і тепер чекатимемо відповіді.

– Як щодо кримінальних розслідувань, відкритих проти перевізників?

– Ситуація з АВЕ для мене виглядає досить дивною. Вони враз перестали вивозити сміття з міста. В області працюють, а місто залишили. Мовляв, відкрито багато кримінальних справ і роботу заблоковано, але ж і проти «Львівспецкомунтрансу» є маса проваджень, але вони працюють!

Перспективи

– Які ще проблеми, пов’язані зі сміттям, потрібно вирішувати у місті?

– В майбутньому необхідно в місті створити пункт прийому великогабаритних відходів. Йдеться про холодильники, телевізори, іншу побутову техніку. Це також питання не складне: потрібно приміщення з територією, де можна було б привести і здати на утилізацію техніку.

Також потрібно обладнати місце, куди можна було б здавати будівельне сміття. Таким місцем може стати «Збиранка». Але як налагодити вивезення? Якби у наших ЖЕКів були машини – то не було б проблем. Раз в тиждень проїхали, зібрали і вивезли. Наразі ми просимо не кидати його у загальні контейнери і стараємось періодично вивозити. Організаційно це не складно, але технологічно поки є труднощі. Згодом ми організуємо спеціальні контейнери, але виникає питання, як їх забирати, бо вони будуть дуже важкі.

– Що на Вашу думку слід зробити, щоби якнайшвидше вирішити проблему в місті?

– Найкраще було б, щоби голова ОДА попросив прем’єр-міністра знайти полігони в Україні, куди можна було б у швидкому часі вивезти 100 чи й більше великих машин і забути про проблему.

Якщо так не вийде, то доведеться потрохи возити по області. Тоді цей процес затягнеться не менше як до 20 липня.

Друге – вивезти все сміття, яке накопичилось на перевантажувальних станціях. Його транспортувати слід виключно великими машинами відразу на полігони і захоронювати.

Третє – налагодити планову щоденну роботу з вивезення ТПВ з майданчиків, щоби раз і на завжди забути про проблему з перенакопиченням сміття. Тобто треба кожного перевізника закріпити за певним полігоном в області, де він вивозить певну кількість сміття, але й допомагає – це все має обговоритись на спільній нараді з місцевою владою і ввійти в робоче русло.

Далі має налагодитись робота по інших напрямках. Обов’язково мають бути щотижневі наради на найвищому рівні (голова ЛОДА та міський голова Львова), де можна відразу ж вирішувати багато проблем. І робочі зустрічі, при потребі.

Багато спільної роботи буде і у питанні пошуку, переконання та вироблення документації на новий полігон. Тут також необхідна тісна співпраця та повна довіра міста й області.

Богдан Білан,IA ZIK