original 1421322474На пленарному засіданні сесії Львівської міської ради 15.02.2018 слухатиметься питання №23 «Про затвердження Програми надання фінансової підтримки дошкільним та загальноосвітнім навчальним закладам м. Львова приватної форми власності на 2018 рік».

Відтак, ГО «Батьківська Рада Львівщини» звернулася до депутатів Львівської міської ради та міського голови Львова Андрія Садового з проханням не підтримувати це питання та не приймати ухвалу про підтримку фінансування приватних навчальних закладів

У зверненні ГО «Батьківська Рада Львівщини» наводить кілька аргументів на підтримку своєї позиції:

«1) Комунальні навчальні заклади є недофінансовані, що ставить під загрозу безпеку життя і здоров’я учасників навчального/виховного процесу. У зв’язку з цим батьки постійно здають особисті кошти на потреби, що у комунальних та державних навчальних закладах освіти повинно забезпечуватись, згідно Конституції та інших нормативно-правових актів України, з бюджету. Управління освіти ДГП ЛМР також офіційно визнає проблему недофінансування: наявність пічного опалення (17), 12 недіючих басейнів; неналежний стан інженерних мереж, дахів, спортивних залів, майданчиків; відсутня пожежна сигналізація; застарілі обладнання та інвентар, матеріально – технічна база навчальних закладів; відсутність благоустрою території та спортивних полів таборів «Старт» та «Ватра» тощо (з Ухвали ЛМР від 29.06.2017 № 2155 «Про затвердження Програми розвитку освіти м. Львова на 2017 – 2020 роки»).

Враховуючи проблему, ГО «Батьківська Рада Львівщини» ініційовано Громадське слухання щодо суттєвого збільшення фінансування з бюджету комунальних навчальних закладів міста Львова (насамперед шкіл та садків), котре відбулося 04 грудня 2017.

Згідно Протоколу слухання року, було вирішено збільшити фінансування комунальних шкіл та садків Львова не менш, ніж на 100 млн.грн. до запропонованої бюджетом міста суми. Однак, вимога громади міста була проігнорована, бо, мовляв, «нема грошей». Тоді звідки гроші на «фінансову допомогу» - спонсорство для обраних приватників?

2). Згідно п.8 та п.9.1 Протоколу громадою міста на Громадських слуханнях було вирішено, з метою ефективного використання бюджетних коштів не фінансувати приватні навчальні заклади освіти у 2018 році, оскільки комунальні навчальні заклади потребують суттєвого пріоритетного дофінансування.

3). Слід врахувати, що назва проекту ухвали говорить сама за себе: «надання фінансової підтримки» приватним навчальним закладам, тобто – це допомога, благодійництво, спонсорство з бюджету міста, що не є обов’язком Львівської міської ради і може бути, очевидно, лише після виконання всіх обов’язків бюджету, визначених законодавством про місцеве самоврядування. В даному випадку – утримання комунальних навчальних закладів є пріоритетом.

4). Управління освіти керується підміною понять, адже запропоноване проектом ухвали бюджетне спонсорство не має ознаки принципу «гроші йдуть за дитиною», адже, як свідчить практика 2017 року, така «фінансова допомога» надавалась виключно обраним приватним навчальним закладам Львова і у сумах, що не були сталі і конкретно визначені. Так, у запропонованому на розгляд виконкому списках станом на червень, серпень, листопад – кількість навчальних закладів була різною, одні навчальні заклади (без пояснень управління освіти) зі списку вилучались, інші добавлялись; аналогічно з сумами.

Якщо керівництво міста й вирішило, що буде слідувати принципу «гроші йдуть за дитиною» - тоді нехай ці гроші, з огляду на новий закон «Про освіту» «йдуть» не як благодійна допомога на рахунки обраних підприємств чи ФОПів, а «йдуть за конкретною дитиною», де б вона не вчилась: чи в навчальному закладі школі , садку, чи вдома, на гуртку, з репетитором (нянею/вихователем/вчителем), чи навіть закордоном. Однак, це при умові, що комунальні навчальні заклади першочергово будуть забезпечені в повній мірі усім необхідним згідно вимог законодавства.

5). Відповідно до листа від 30.11.2017 №2601-2721, Управління освіти повідомило нашу громадську організацію, що по аналогічній Програмі за 2017 рік «інформації та документів, якими визначено економічне обґрунтування та першочергову необхідність забезпечення публічними коштами приватних навчальних закладів у управління немає»! Єдиною підставою для виділення коштів Управління освіти називає тільки Ухвалу ЛМР від 06.04.2017 №1810 «Про затвердження Програми надання фінансової підтримки дошкільним та загальноосвітнім навчальним закладам м.Львова приватної форми власності на 2017 рік» (очевидно, знімаючи з себе відповідальність за необґрунтованіі безпідставні витрати коштів з бюджету міста у великих розмірах та перекладаючи її на «плечі» депутатів).

Таким чином і цьогоріч Управління освіти намагається «протягнути» необґрунтовану ухвалу, котра завдасть безпідставних фінансових збитків бюджету Львова в особливо великих розмірах. Нагадуємо, що ст.211 чинного Кримінального Кодексу України передбачено відповідальність за видання нормативно-правових актів, що зменшують надходження бюджету або збільшують витрати бюджету всупереч закону, якщо предметом таких дій були бюджетні кошти – аж до позбавленням волі.

6) Відповідно до ст.30 Закону України «Про освіту» заклади освіти, що отримують публічні кошти, та їх засновники зобов’язані оприлюднювати на своїх веб-сайтах кошторис і фінансовий звіт про надходження та використання всіх отриманих коштів, інформацію про перелік товарів, робіт і послуг, отриманих як благодійна допомога, із зазначенням їх вартості, а також про кошти, отримані з інших джерел, не заборонених законодавством.

Однак, станом на сьогодні такого звіту приватними навчальними закладами, котрі отримали бюджетні кошти за Програмою 2017 року - не оприлюднено.

Відповідно до вищезазначеного листа, Управління освіти повідомило нашу організацію, що вони теж не володіють цією інформацією, в тому числі і про кошти бюджетної «благодійної допомоги». Це не тільки порушення законодавства, котре свідомо допускає управління, але й «непоганий шлях» для нецільового використання чи навіть відмивання коштів?

Якщо Управління освіти й зазначає (в пояснюючій записці), але нагадуємо, необґрунтовано, без підтверджуючих документів, що діти в приватних навчальних закладах потребують підручників, бланків атестатів, харчування для пільговиків – то й фінансова (благодійна) допомога з бюджету мала б бути, як і для бюджетних установ – цільовою (на конкретні потреби) з суворою звітністю витрат, проходження тендерних прозорих процедур закупівлі товарів та послуг тощо. Однак, знову ж таки, це при умові, що комунальні навчальні заклади першочергово будуть забезпечені в повній мірі усім необхідним згідно вимог законодавства.

7) А тепер найголовніше: даний проект Ухвали – надавати фінансову допомогу приватним навчальним закладам (не конкретно дітям, а обраним приватним підприємствам чи ФОП),

- не пройшов процедуру обговорення з громадськістю!

- не пройшов процедуру погодження і з профільною депутатською комісією!

- управлінням освіти не надано жодних доказів ефективності й результативності такої Програми на прикладі 2017 року.

Посилання Управлінням освіти в матеріалах проекту Ухвали на колізії та прогалини в законодавстві – є абсолютним невіглаством і ведення депутатів в оману. Крім того, Управління освіти не надало жодних доказів – звернень до уповноважених органів щодо законодавчих ініціатив з цього питання.

Наголошуємо: права дітей на рівну освіту, котрі обрали приватні навчальні заклади - не порушуються. Це свідомий вибір. Держава створює рівні умови для здобуття освіти шляхом створення та забезпечення, власне, державних та комунальних доступних і безоплатних навчальних закладів Відповідно до ст.53 Конституції України, Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах. Положення цієї статті Конституції України не покладають на державу обов'язку надавати фінансову допомогу навчальним закладам інших форм власності. Держава зобов’язана забезпечити, тобто надавати, доступну та безоплатну освіту виключно в комунальних та державних навчальних закладах, сприяти розвитку різних форм навчання (а не власності) – так цю статтю тлумачить Конституційний Суд України у Рішенні по справі про доступність і безоплатність освіти - №1-4/2004 від 4 березня 2004 року №5-рп/2004) і цим Управління освіти зобов’язане керуватись в роботі.

На відміну від інших надавачів, держава зобов’язалась надавати послуги з освіти безкоштовно шляхом утримання і забезпечення необхідним комунальних і державних навчальних закладів. Споживач – замовник послуги освіти в даному випадку повинен врахувати, що відмовляючись від запропонованої послуги держави з безкоштовної освіти в комунальних навчальних закладах, він приймає умови приватного надавача послуги, котрий не зобов’язаний (нічим, жодним законом чи договором) надавати безкоштовну освіту», - йдеться у тексті звернення.