10329177 709713932421439 6936074300213996247 nПро європейські стандарти якості всі чули? Що це таке, знаєте? Так от, немає ніяких особливих «європейських стандартів якості». Є вимоги з безпечності щодо харчових продуктів. Вони обов’язкові в тих країнах, де про своїх громадян дбають і де словосполучення «харчова безпека» має конкретне, а не абстрактне значення.

Наприклад, шоколадом вважається лише той продукт, який містить мінімальну кількість какао-бобів і какао-масла. Вміст какао може бути більшим, але точно не меншим. Якщо мова йде про сир, то має бути відповідний вміст жирів, солі і так далі.

І такі вимоги стосуються всіх, без винятку, продуктів харчування не лише для зовнішніх ринків, а і для внутрішніх. І саме такий підхід дає можливість захиститися від неякісних або навіть небезпечних товарів. Всі ці вимоги відповідають законодавству ЄС.

Після початку дії Зони вільної торгівлі між Україною і Євросоюзом, в законодавство України внесли дві важливі норми:

1. За безпеку продукції відповідає виключно виробник;
2. Передбачена відповідальність для харчовиків, котрі не запровадили світові принципи безпеки HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Point - система аналізу ризиків, небезпечних факторів, контролю критичних точок).

Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів підготувала своїх інспекторів, які мають пересвідчуватися, чи відповідає те чи інше підприємство принципам HACCP.

Перед випуском продукції на ринок, треба буде дотриматися двох вимог: безпечність товару та інформування про якість товару на упаковці. Тобто, ми маємо знати, що ми купуємо. І якщо той же шоколад містить какао-бобів менше норми, то у виробників є два виходи: не називати це шоколадом або випускати продукт за відповідними параметрами.

Що ще важливо: виробник ПОВИНЕН інформувати, а ми самі МАЄМО визначати, що саме ми погоджуємося споживати.

Катерина Потапенко та Любов Акуленко з "Українського центру європейської політики" оприлюднили Перелік обов’язкової інформації про фасований харчовий продукт.

На упаковках має бути:

• назва харчового продукту
• перелік інгредієнтів
• алергени
• кількість певних інгредієнтів або категорій інгредієнтів
• номінальна кількість харчового продукту
• мінімальний термін придатності або дата "вжити до"
• поживна цінність харчового продукту
• країна походження або місце походження харчового продукту
• найменування та місцезнаходження відповідального оператора ринку харчових продуктів(або імпортера).

У визначених випадках зазначаються:

• спеціальні умови зберігання та/або умови використання
• інструкції з використання харчового продукту
• для напоїв з вмістом спирту етилового понад 1,2% об’ємних одиниць – фактичний вміст спирту у напої,

Вимоги до подання цієї інформації:

• назва має бути зрозумілою і читабельною, розміщеною на видному місці;
• інформація про продукт не має бути прихованою або спотвореною сторонніми елементами обгортки, чіткою та зрозумілою, точно сформульованою і нанесеною так, що її неможливо видалити;
• алергени мають бути виділені кольором або шрифтом, і візуально відрізнятись від інших інгредієнтів.

Щоб перелаштуватися, потрібні час, кадри, гроші. Для малого і середнього бізнесу цей процес почався рік тому. І є ще 1 рік, до осені 2019 року, коли всі вимоги до виробників і товарів мають бути приведені у відповідність до вимог безпечності. Ці вимоги обов’язкові для всіх виробників і товарів, а не лише для тих, хто виходить чи планує виходити на зовнішні ринки.

А хіба нам не важливо, що ми їмо, де воно вирощувалось, вироблялось, перероблялось, запаковувалось, зберігалось?