За два тижні перед закінченням пільгового розмитнення, на митних постах України утворились черги. Власники авто на іноземних номерах поспішають розмитнитись. Митники переходять на цілодобовий режим. Про це повідомляє Deutsche Welle.
Починаючи від минулого тижня, на митному терміналі "Скнилів", що на Львівщині, щодня розмитнюють по 420 авто на день. Це - рекордна кількість. До початку пільгового розмитнення автомобілів в листопаді, ця кількість становила - 74 авто на день. Щоб зменшити черги, тут збільшили кількість митників до 25, раніше тут працювало лише дев'ять. На митному посту навіть встановили цілодобове чергування. Однак і це не допомагає: наплив бажаючих розмитнити авто великий, тому чекати доводиться по кілька днів.
Власники автомобілів на єврономерах хочуть встигнути до 22 лютого - у цей день перестає діяти пільгове розмитнення авто. Після цієї дати власникам авто на єврономерах доведеться платити вже не 50 відсотків, а 100 відсотків акцизного збору, а після 24 травня за автомобілі без української реєстрації треба буде платити штраф.
Черга до митного поста "Скнилів" тепер починається ще далеко до шлагбауму, який пропускає на стоянку митниці. Це приблизно 20-30 авто і ще 622 автомобілі на самій стоянці. "Я приїхав сюди, бо тут одразу є центр сертифікації, не треба бігати по області за довідками. Тому готовий трохи почекати", - каже водій Ігор. Після того, як автомобілям знаходять місце на терміналі, автовласники йдуть до митного брокера й починають оформлювати розмитнення.
Важливо мати всі документи
Затримки й черги, за словами керівника Львівської митниці Левка Прокіпчука, частіше виникають через самих власників авто. "Це залежить від наявності всіх документів, коштів, сплачених податків. Бо інколи буває, що в автовласника автомобіль не знятий з обліку чи відсутній сертифікат про відповідність екостандратам. Чи навіть банально: гроші не надійшли, бо є затримка в часі проведенні банківської операції", - каже він.
Олег Гринчук один із тих, хто більшу частину процедури розмитнення вже пройшов. Зараз він перед касою, щоб сплатити виписаний акциз, якого чекав три дні. За його Volkswagen Passat B5 2000-го року йому нарахували до сплати 36 тисяч гривень. При тому, що в Польщі своє авто він купив за таку ж суму. Чоловік пояснює, що міг і не розмитнювати, бо легально працює в Польщі, має всі документи і міг би просто стати на консульський облік. "Але в такий спосіб мені дозволять перебувати з авто в Україні 60 днів. Це - замало, бо інколи діти просять залишити авто їм. Тому, щоб не хвилюватись, не рахувати дні й мати спокій, мені простіше розмитнити цю машину", - каже чоловік.
Як пояснює Гринчук, він дочекався з розмитненням аж дотепер, бо самі ж митники радили почекати, оскільки в грудні не знали чітко, як все правильно рахувати. Водночас він зауважує, що багато його колег не поспішали і нерозмитнювали авто, оскільки не мали грошей, чекали, поки візьмуть кредит, щоб заплатити за розмитнення.
Додаткові витрати та хабарі
Крім акцизу, при розмитненні є ще додаткові витрати, які також треба враховувати. Гринчук перераховує, посилаючись на власний досвід: мито - 10 відсотків від вартості, ПДВ - 20 відсотків, послуги брокера - в середньому сім тисяч гривень, сертифікація і вартість стоянки авто на митному посту до 300 гривень, оскільки територія належить приватній фірмі. Дехто готовий платити ще й хабар. Гринчук стверджує, що сам його не платив , але чув про таке. "Від мене хабаря ніхто не вимагав. У мене всі документи були в порядку. Я думаю, це стосується більше тих, хто чогось не має", - каже він.
У поліції Львівщини підтверджують факти хабарництва. Наприкінці січня львівські правоохоронці затримали митного брокера, яка отримала 900 доларів, за які мала посприяти у пришвидшенні процедури розмитнення транспортного засобу за пільговим порядком. За цим фактом, повідомляють у відділі комунікацій Нацполіції Львівщини, відкрили кримінальне провадження. Керівник Львівської митниці Левко Прокіпчук каже, що в цьому випадку, саме до митниці правоохоронці претензій не мали. "Загалом, щоб реагувати на хабарництво наших працівників, нам потрібні конкретні скарги, яких немає. Хоча зі свого боку, ми постійно проводимо ротацію працівників, щоб уникнути корупції", - говорить він.
Закон не виправдав себе?
За кількістю розмитнених автомобілів Львівщина посідає четверте місце після Києва, Волинської та Чернівецької областей. На 7 лютого, за даними Державної фіскальної служби (ДФС), у Києві розмитнили понад 13 тисяч автомобілів, у Волинській області - більше 10 тисяч, у Чернівецькій – понад сім тисяч авто. Загальна кількість розмитнених авто - 80 тисяч. Як повідомляється, до державного бюджету від розмитнення автомобілів з іноземною реєстрацією за цей час надійшло понад п'ять мільярдів гривень.
І хоча це - половина від очікуваного, Олег Омельницький, директор компанії "Авто-Консалтинг" вважає, що через це назвати закон про пільгове розмитнення провальним не можна. "Він все одно виправдав себе. На початках все йшло повільно, оскільки автомобілі не були у власності й потрібно було зібрати документи, отримати їх з інших країн. Зараз темпи зростають. Крім того, треба врахувати, що деяким автовласникам просто немає економічного сенсу розмитнювати металобрухт, краще розібрати на деталі. Але вважаю, що всі хто має таке бажання, вони розмитнять свої авто", - каже експерт.
Тим часом у Верховній Раді зареєстрували законопроект, який передбачає продовження пільгового періоду розмитнення автомобілів на іноземній реєстрації з 90 до 180 днів, тобто до 23 травня.