1 76466128746218762642Учасники програми "Компанія" Junior Achievement, які представили свої проєкти на Міжнародній ярмарці у Литві, та їхні викладачі розказали про те, як їм вдалось реалізувати свою бізнес-ідею.

Менеджерка проєктів Junior Achievement Ukraine Віра Другова та директор з розвитку JA Ukraine Андрій Турак поділились, як їхній навчальний курс може допомогти молоді розвинути в собі талант підприємця та як їм вдається мотивувати своїх слухачів.

Звідки дізнались про програму "Компанія" Junior Achievement? Як вам вдалось створити продукт, який вже зараз ви змогли представити на міжнародному рівні?

– До нас інформацію про проєкт донесла викладачка. Ми з одногрупниками вирішили, що це хороша можливість і створили свою команду. Та ідея, яку ми згенерували всі разом, поїхала з нами на Табір підприємництва, де першого дня ми слухали поради від бізнес-менторів, а наступного дня вже презентували свою бізнес-ідею. Саме завдяки практичним порадам наших менторів та згуртованій командній роботі ми змогли створити життєздатний продукт, – розповідає Гіщак Марія, мінікомпанія Shoppers.

– Junior Achievement Ukraine ламає усі стереотипи. Викладачі і вчителі звикли на заняттях прочитати лекцію чи пояснити матеріал, але JA Ukraine зовсім не про це, адже завдання викладача – змотивувати учня до дій. Тут все, як у житті, – нічого не робиш, то нічого і не отримуєш. Цей досвід є унікальним для дітей, вони побачили, яких старань потребує власна справа, навіть соціальні мережі, які, здавалося б, не є проблемою зараз, змушували нас по три рази виправляти дописи, перш ніж їх опублікувати. Їхня поїздка в Литву стала і виходом із зони комфорту, і новим досвідом у пошуку шляхів комунікації, – розказала наставниця мінікоманди ShopPers Хлян Наталія Андріївна.

– Нам розказали про цей проєкт у коледжі. Перший раз на заняття прийшло десь 20 людей, але не всі ставились до цього серйозно, думали, що ми зараз знову слухатимемо нецікаві лекції. Але ні, нам розказували, як все відбувається на практиці, нас возили в Литву на Міжнародний ярмарок, нас знайомили із практикуючими менторами. Із 20 людей нас залишилось 6-7 і ми почали думати над нашою бізнес-ідеєю. Проєкт ми придумали майже "на колінах". Було складно підлаштувати розклад всіх членів команди, бо ми всі з різних груп, але намагались зустрічатись так часто, як це було необхідно. Я досі не усвідомив до кінця, що ми отримали нагороду на International Expo-2023, бо все розпочалось із лекцій і дуже швидко переросло в реальну бізнес-ідею, –  поділився Богдан Фуртис, мінікомпанія "Левчики".

– Це захоплююче і проєкт однозначно має набути широкого поширення. Вже багато років школи в інших країнах працюють з такими навчальними курсами, але в Україні Junior Achievement лише перший рік, для профтех освіти це взагалі новий подих. Тільки перший рік, а вже такі досягнення! – пишається своїми студентами Ірина Кондратюк, наставниця команди "Левчики".

– Нам теж про проєкт розказала наша викладачка, спочатку ми планували створити додаток, але згодом передумали і зараз виготовляємо корисні солодощі, розказав Андрій Сукмановський, мінікомпанія BeSweet.

– Спочатку на тренінг зібрали викладачів і оголосили, що є проєкт, на якому потрібно буде створити свій продукт. Перш за все ми зібрали хлопців, які погодились взяти участь. Охочих було багато, але в кінці залишилось вузьке коло однодумців. Вони не пропустили жодного заняття, часто навіть мене мотивували і наполягали на зустрічах.  Щоразу перед нами були нові завдання та виклики, але хлопці так запалились цією ідеєю, що і після завершення проєкту планують подумати над її майбутнім розвитком, – розповіла Александрович Любов Михайлівна, наставниця мінікоманди BeSweet.

Пані Віро, пане Андрію, як вдалось зробити навчальний курс "Компанія" таким прикладним? У чому секрет успіху цього проєкту?

– Ми любимо учнів, викладачів і те, що ми робимо. Сама організація має сильну місію, ми допомагаємо учням підготуватись до ринку праці. Я пам'ятаю, що коли я закінчив навчання, то не зміг знайти роботу, бо не мав досвіду, а досвіду не мав, бо без нього ніхто не бере на роботу. Виходить замкнене коло. Під час навчання ми допомагаємо учням здобути цей досвід, тому і навчальний курс є таким прикладним. У нас три основні фокуси: фінансова грамотність, підприємництво і підготовка до ринку праці. Junior Achievement працює вже 104-й рік і цей проєкт дуже популярний в цілому світі – осередки є більш ніж у 100 країнах світу на 6 континентах, де щороку понад 10 000 000 учнів проходять навчання.

Зараз є багато бізнес-шкіл, акселераторів, але ми відрізняємось тим, що наша програма інтегрується в навчальний рік і є довгостроковою, тобто супроводжує продукт протягом всього шляху його розвитку.

Ми залучаємо менторів, тобто людей, які мають досвід і можуть підказати та порадити. І викладачі, і учні прислухались до рекомендацій менторів, багато змінювали і покращували, саме тому вони досягли таких успіхів. Не всі команди працюють з менторами, але ті, хто працюють, перемагають, – пояснив Андрій Турак.

– Як людину, яка працює у сфері освіти, навчальний курс "Команда" вразив мене тим, що немає жодної суто теоретичної лекції. З перших занять багато уваги приділяють генерації і обробці ідеї, учні утворюють команду, розподіляють ролі між собою, визначають, хто буде керівником або директором у певній сфері. Це дуже класно, бо закріплює персональну відповідальність за певну сферу, дає розуміння того, що ти можеш впливати на рішення компанії. Погоджуюсь із Наталею, що навіть ведення соцмереж здається дуже простим, але вже по наших учнях ми бачимо, що необхідно розвивати компетенції у різних напрямках, – поділилась пані Віра.

Створення мінікомпанії в межах нашого курсу показує, наскільки багато треба знати підприємцям. Важливо розумітись і в маркетингу, і в бізнес-плануванні, і в управлінні цінами. Багато навчальних курсів обмежуються теорією та розв'язанням задач про встановлення собівартості ціни продукту якогось неіснуючого підприємства. Наші ж учні визначають собівартість свого продукту, розраховують витрати, створюють стратегію просування. Командам доводиться по декілька разів перероблювати все і навіть розпочинати з нуля, але в кінцевому результаті вони отримують той продукт, яким можуть пишатись.

– Зараз ми працюємо із закладами профтех освіти у Львівській і Чернівецькій областях, але з наступного навчального року будемо розширюватись ще на п'ять областей: Івано-Франківську, Тернопільську, Хмельницьку, Вінницьку і Київську. Спочатку ми контактуємо із департаментами освіти і науки облдержадміністрацій, які допомагають організувати презентації для директорів і викладачів закладів освіти. Я впевнений на сто відсотків, що навіть у Львівській і Чернівецькій областях наступного року збільшиться кількість закладів, які долучаться до нашого проєкту. Не сумніваюсь, що після перемоги Junior Achievement Ukraine буде в кожній області, – додав директор з розвитку JA Ukraine.

Як розподіляли ролі в команді? За якими принципами визначали зону відповідальності кожного з вас?

– Після Табору підприємництва ми думали, хто чим буде займатись. Я була креативним директором, бо з самого початку мала багато ідей. Бучковський Микола – наш генеральний директор, Ванчишин Іван – директор з маркетингу, Касіневич Наталія – фінансовий директор, Монастирська Олена – художній дизайнер, Войтихівський Олег – менеджер зі збуту. Кожен з нас взаємодоповнює один одного та докладається до нашого спільного успіху, – розказала Марія Гіщак.

– Ми з хлопцями розподілили обов'язки так, щоб кожен отримував задоволення від того, що робить. Я відповідаю за виробництво, наш генеральний директор – Шифер Костянтин, фінансовий директор – Най Валерій, директор з маркетингу – Попович Іван, – пояснив Андрій Сукмановський.

– Після Табору підприємництва у нас вже був повний склад команди, але Валентина Оношко, яка спочатку була генеральним директором, та Михайло Йопик, наш менеджер, не змогли поїхати з нами в Литву. Через це склад команди був різко змінений, і ми почали формувати посади дещо по-іншому.

Дуже цікавим у програмі "Команда" є фактор самостійності. Педагоги звикли контролювати процес на кожному етапі, а тут програма так складена, що викладача системно відділяють від учнів. Спочатку це незвично – як так, що не можемо підтримати, захистити, підказати, адже ми звикли постійно це робити. Але, виявляється, це величезний плюс. Учні, самі згенерувавши ідею, мали знайти шляхи її реалізації, втілення, поширення, відшукати ресурси для цього. Мінікомпанія мала формуватись як реальний бізнес. Учні вже самі прагнули самостійно вирішувати труднощі. Це сучасність, це новий підхід! – захоплюється Ірина Кондартюк, наставниця команди "Левчики".

– Посади розподіляли за принципом "Хто що краще вміє". Я був одним хлопцем і взяв на себе ношу генерального директора, аби підтримати команду. Ми починали з того, що нашим директором була Валя, вона дуже креативна, але через обставини довелось дещо змінити структуру команди. Ми швидко перегрупувались – хто вміє добре фотографувати і веде свої сторінки в соціальних мережах, той став директором з маркетингу. Хто добре знається в цифрах, той став фінансовим директором і т.д. Розумійко Ірина - наш менеджер, Самотий Катерина - фінансовий директор, Цибран Дарія - маркетолог.

Ми розділялись трохи нестандартно, тому що окреслювали зону відповідальності в процесі роботи. Дуже цікаво було спостерігати за людьми, вивчати їхні звички, манеру спілкування, досліджувати один одного. Я думаю, що це і є однією із причин того, що нам вдалось здобути нагороду, підняти репутацію нашого коледжу і захистити честь України на міжнародній арені, – поділився Богдан Фуртис.

Мушу сказати, що є ще й додаткові можливості для учнів. В межах курсу було проведено Табори підприємництва для учнів, на яких вони слухали лекції навіть не від викладачів, а від бізнес-тренерів, менторів, розповідали практичні аспекти, а наші слухачі ділились з ними своїми ідеями, радились про те, як їх можна реалізувати та як краще представити продукт. У квітні ми плануємо провести ярмарок для 44-х закладів та всіх учнівських компаній, на яких учні зможуть представити ту продукцію, яку вони виготовляли.

Третім є аспект змагання мінікомпаній між собою. Протягом року кожна з них працює над проєктами, але наприкінці вони всі прагнуть якнайкраще показати той шалений прогрес, який їм вдалось зробити. Компанія, яка найкраще буде оцінена з боку журі, матиме можливість поїхати в Стамбул на Європейський конкурс підприємницьких ініціатив і представлятиме Україну на дуже високому рівні, – наголосила Віра Другова.

Чи буде надаватись підтримка тим проєктам, які захочуть розвиватись після завершення курсу?

- На лідерському саміті Junior Achievement на Мальті підіймали питання, як підтримувати учнівську ініціативу. Насправді під час цього курсу учні мають свою мінікомпанію закрити, тому що вона учнівська і це ще не зовсім реальний бізнес. Якщо команди хочуть створити справжнє підприємство, тоді це буде вже поза межами Junior Achievement.  Звичайно, ми будемо допомагати всім можливим. Є дуже багато класних ідей, які можуть стати корисними суспільству, – пояснив Андрій Турак.

Існує декілька варіантів розвитку. Якщо дійсно хороша ідея або члени журі, серед яких представники міжнародних корпорацій чи фондів, бачать перспективу в ній, вони можуть допомогти. Є багато прикладів, коли команди отримували фінансування після таких міжнародних заходів як конкурс у Стамбулі. Поки що в Україні ми тільки починаємо і це перший рік, тож наші можливості ще обмежені, але ми розвиваємось і обов’язково ставатимемо кращими. Підтримка команд буде всесторонньою, – додав він.

Як можна долучитись до вашого навчального курсу?

– Зараз ми працюємо із закладами профтех освіти у Львівській і Чернівецькій областях, але з наступного навчального року будемо розширюватись ще на п'ять областей: Івано-Франківську, Тернопільську, Хмельницьку, Вінницьку і Київську. Спочатку ми контактуємо із департаментами освіти і науки облдержадміністрацій, які допомагають організувати презентації для директорів і викладачів закладів освіти. Я впевнений на сто відсотків, що навіть у Львівській і Чернівецькій областях наступного року збільшиться кількість закладів, які долучаться до нашого проєкту. Не сумніваюсь, що після перемоги Junior Achievement Ukraine буде в кожній області, – додав директор з розвитку JA Ukraine.

Як ви обирали тематику проєктів?

Ми із самого початку думали, що будемо робити шопери, але не хотіли, щоб вони були звичайними. Всі шопери, які є на ринку, по суті одинакові, виробляються з льону, служать приблизно пів року і їх треба міняти, а для цього використовують новий матеріал, який потім ще розкладається певний час. Ми вирішили надавати послугу апсайклінгу, тобто вторинного використання, тому великих затрат на матеріали в нас не було. Ми організували збір – студенти зі всього училища, наші друзі і знайомі приносили джинси, ми їх розбирали і вже під час цього процесу думали, як і що саме будемо робити з них, – розказала історію своєї команди Марія Гіщак.

- Всі хлопці з нашої команди люблять солодощі, наш директор Андрій веде здоровий спосіб життя, займається в спортзалі і поділився, що теж любить  солодке, але не може дозволити собі багато цукру. Ми поговорили і вирішили, чому б не зробити солодощі, які будуть складатись із натуральних інгредієнтів, містити мінімальну кількість цукру або не містити його взагалі. Ми запитали Андрія, бо він наш директор з виробництва, чи можна зробити так, щоб цукерки були солодкі, але не містили цукор і він почав думати над цим. Всі хлопці допомагали один одному навіть не у сфері своєї прямої відповідальності. Вони експериментували вдома, потім в лабораторіях і разом дійшли до якісного кінцевого результату. Можна сказати, що із власних потреб у них виникла ідея того продукту, який вони реалізовують.

– Наш продукт виник із проблеми. За один рік вирубують приблизно 41 мільйон дерев, одна людина за рік викидає 170 кілограмів простого сміття, а ще приблизно 40 кілограмів паперу. Ми подивились, злякались і вирішили зробити щось нове, цікаве та корисне.

Особливість наших блокнотів у їхній екологічності та автоматизованості, вони мають неймовірний запах. Замість того, щоб на International Expo-2023 розказувати покупцям про продукт, я їм підносив блокнот до носа і це спрацьовувало!

Ароматизатори, які ми використовуємо, натуральні і не шкодять довкіллю. Наше гасло: "Купи один блокнот і врятуй дерево!" Ми використовували приблизно 25 кілограмів макулатури для одного блокноту, у своєму виробничому центрі різали і скріпляли пружинкою перероблений папір, – розказав Богдан Фуртис.

У чому ви бачите довгостроковий вплив програм Junior Achievement Ukraine?

– Сам предмет дає розуміння того, що треба працювати легально, на лекціях ми розповідаємо про основи підприємництва, сплату податків. Junior Achievement Ukraine допомагає державі отримати платоспроможних та відповідальних громадян, – наголосила пані Наталя.

– Я думаю, що навчальний курс "Компанія" повинен бути в закладах освіти як обов'язковий предмет. Він практичний, актуальний, готує дітей до ринку праці та стане для них фундаментом у їхній майбутній діяльності, – вважає Ірина Кондратюк.

– Програми Junior Achievement є універсальні, але в Junior Achievement Ukraine ми маємо право адаптувати навчальні курси до нашого законодавства. Ми плануємо провести майстер-клас з юристами, які розкажуть членам команд про особливості законодавства у сфері оподаткування. Ми за те, щоб в Україні розвивався бізнес, щоб він був легальним і щоб молодь, яка має ідеї та бажання їх реалізувати, стала відповідальними платниками податків. Хочу висловити подяку департаменту освіти та науки ЛОВА, Олегу Пасці, Івану Пикусу та усім, хто нас підтримує та надихає! – підсумувала Віра Другова.

1 6218767284626422421

1 732186421877621778

1 7674821842618726782

1 8421877182712712984792

1 67617264726764287862