smittievoz lvivПісля Грибовицької трагедії куди тільки не вивозили львівське сміття. Cміттєзвалища області, Київ, Дніпро, Житомир, Канів, Суми, Черкаси… Однак усі ці маршрути рано чи пізно припинялись, сміттєву кризу у Львові подолати не вдалося, і смітники нашого міста й далі переповнені. Зважаючи на те, що українські полігони один за одним припиняють приймати наші нещасні відходи, міський голова Львова Андрій Садовий вирішив прокласти ще один сміттєвий маршрут… за кордон. 

Нещодавно він заявив: якщо українські полігони припинять приймати відходи Львова, сміття з міста доведеться вивозити в Польщу. Міський голова зазначив, що вже розмовляв із представниками міст-партнерів, й вони не проти. Водночас, конкретних рішень наразі ніхто ще не ухвалював.   

«Вони готові, але є також нюанси польського законодавства. Ми нині працюємо з юристами, тому що є відповідні норми, які передбачають, що і як можна завозити на територію Польщі. Правники працюють, але від них є згода, вони готові нам допомагати. Я говорив із Любліном, я говорив із Вроцлавом, Перемишлем, були в нас представники з Варшави, які також вивчають це питання, — зазначив Андрій Садовий. — Наші польські колеги були  шоковані, коли вони зрозуміли суть нашої проблеми. Бо в Польщі таке не можливо. Є солідарність міст, громад, люди об’єднуються і йдуть на допомогу один одному, а в нас дуже часто люди, які мають помагати, займають позицію страуса». 

Що кажуть у Польщі

Водночас, представники польських Варшави та Любліна наразі не можуть сказати, наскільки реальною є така ідея. Про це вони заявили на публічному обговоренні стратегії поводження з ТПВ у Львові, пише видання ЗІК. Начальник відділу охорони навколишнього середовища міської ради  м. Люблін Марта Смаль-Чудік у коментарі журналістам зазначила: «Я не можу робити якісь конкретні заяви, тому що це питання не в компетенції міста чи області, а загальнонаціонального рівня. Наразі немає конкретної позиції. Я знаю, що від мера Львова надійшов лист до мера Любліна, і вони мали переговори. Але наразі жодної конкретної позиції просто немає. Ми розуміємо, яка складна ситуація склалася у Львові. Однак поки що можемо допомогти лише своїм досвідом».  За словами Марти Смаль-Чудік, у Польщі запроваджені нові юридичні положення щодо поводження з відходами, які були визначені директивами Євросоюзу.  «У Любліні немає сміттєспалювального заводу. Тому все сміття спочатку потрапляє на підприємство, де проходить його механічно-біологічна переробка. Після цього деяка сировина потрапляє на рециклінг (переробка відходів), інша ж використовується як альтернативне паливо. А та частина сміття, яка не потрапляє на переробку, потрапляє на полігон. Мешканці ж мусять сортувати сміття за п’ятьма напрямками», — розповіла вона. Натомість  у Варшаві є і сміттєспалювальний завод, і всі лінії переробки сміття, в тому числі компост для «зелених відходів». 

На запитання, чи зможе Польща приймати сміття зі Львова, директор відділу поводження з побутовими відходами міста Варшави Йоланта Кшивєц відповіла: «Це дуже тісно пов’язано з політичними рішеннями, оскільки це може призвести до екологічних наслідків. Спочатку треба провести юридичний аналіз і після цього вже говорити, наскільки це можливо… З технічного боку, в нас є обладнання, яке в змозі переробити таку кількість сміття. Але з юридичної точки зору це все вимагає детального вивчення», — наголосила вона.

Довга-предовга процедура

Щоб вивозити львівське сміття до Польщі, по-перше, треба мати згоду польської влади. Адже на побутові відходи поширюється дія так званої  Базельської  конвенції про транскордонне переміщення небезпечних відходів, розповів «Ратуші» Дмитро Скрильніков, керівник ГО «Бюро екологічних розслідувань», і щоб везти відходи з однієї країни до іншої, треба дотримуватись певних вимог. «Зокрема, країна, в яку вивозяться відходи, має дати на це згоду. Відповідно, домовленість тільки з місцевою владою не є підставою для вивезення ТПВ. Має бути дозвіл центральної влади від компетентного органу — у Польщі є інспекція з охорони довкілля, яка видає такого роду дозволи, в нас є Мінприроди, яке повинне звернутися до них з повідомленням, що Україна має намір вивозити відходи в певній кількості, — розповів еколог. — Інше питання, що Польща забороняє вивозити сміття для видалення. Тобто, для спалювання чи захоронення на полігонах. Тож, теоретично Польща могла б прийняти сміття хіба на завод, який буде переробляти ці відходи, тільки для їх повторного використання, вивільнення енергії чи отримання додаткових властивостей тощо».

За словами Дмитра Скрильнікова, на практиці для втілення ідеї вивезення ТПВ до Польщі треба докласти просто титанічних зусиль.  «По-перше, має бути фірма чи компанія, яка здатна переробити певну кількість сміття в екологічно безпечний спосіб, як вимагає міжнародне законодавство. Така практика вивезення ТПВ за кордон існує, але дуже рідко, БО КРАЇНИ ЄВРОСОЮЗУ ПОБУТОВІ ВІДХОДИ МІЖ СОБОЮ НЕ ТРАНСПОРТУЮТЬ — це зазвичай незаконно. Якщо ми говоримо про легальний оборот, то має бути дозвіл країни, що вона може прийняти наші відходи. І, звісно, це коштуватиме нам грошей, плюс витрати на транспортування сміття на територію Польщі, — каже експерт. — Як на мене, перш за все, дозвіл від Польщі буде дуже важко отримати. Для цього треба довести, що у них є конкретний завод, де наші ТПВ будуть переробляти, а не видаляти. Маю сумніви, що поляки зможуть впоратись ще й з нашими відходами, маючи чимало своїх. Тому сьогодні говорити про те, що Польща буде приймати наше сміття, передчасно, бо ще немає жодного дозволу, крім того ми не маємо даних про кількість відходів, їхній склад, кількість поставок, а ці дані потрібні для отримання дозволу. До слова, такий дозвіл можна отримати не більше, аніж на 1 рік». 

Дозвільна процедура для вивезення сміття не така проста, як здається на перший погляд. Як пояснив Дмитро Скрильніков, згідно з Базельською конвенцією, відходи можна переправляти за кордон лише у випадку, що в тій країні не можна переробити в країні їхнього походження.  «Нині міський голова Львова Андрій Садовий апелює, що в нас полігони не приймають, в Україні це не можливо, теоретично це можна обґрунтувати. Як усе це має виглядати на практиці? Після того, як буде знайдено компанію в Польщі, яка готова прийняти відходи, з нею укладають угоду. Там прописують усі етапи: кількість відходів, умови переробки, через який пункт пропуску будуть транспортувати ці ТПВ. Потім слід звернутись в наше Мінприроди, щоб вони від імені держави, яка несе відповідальність за транскордонні переміщення, звернулись до польського уповноваженого органу, що має дати дозвіл на цей обсяг відходів. Коли дозвіл надано, польський уряд надсилає його Україні, а Україна, своєю чергою, дає дозвіл на вивезення таких відходів відповідно до кількості, зазначеної в документах. Це загальна процедура. Оформляються документи на перевезення, транспортна накладна, має бути відповідний транспорт, забезпечений ще й страхуванням. І врешті, Польща повинна повідомити нас, що певну кількість відходів, привезених зі Львова, вони переробили», — додав еколог. 

За словами Дмитра Скрильнікова, возити сміття за кордон невигідно. «Це коштує дуже великих грошей, часу, дозволів і не виплачується. Такі операції виплачуються, переважно, тільки коли вони є нелегальні. Але якщо ми це задекларували, очевидно, мерія має на це гроші», — сказав він. 

Уляна ДЕПУТОВИЧ, «Ратуша»