За 10 років у Львові, попри обіцянки міської влади, не збудовано жодної автостанції для автобусів приміського та міжміського сполучення.
Обіцянка – цяцянка
Ще 2009 року ухвалою Львівської міськради було визначено чотири локації, де мали постати нові автостанції – для відправлень автобусів Золочівського, Яворівського, Городоцького та Бібрського напрямків.
Але віз і нині там: замість обіцяних автостанцій для приміських маршруток – звичайні зупинки просто неба і МАФи.
Конкурс на визначення інвесторів для будівництва АС для відправлення автобусів у Бібрському та Ходорівському напрямках на вул. Пасічній-Зеленій та Городоцького напрямку на вул. Городоцькій-Збиральній, оголошений у 2015 році, завершився нічим – конкурсна комісія не змогла обрати переможця. Відтоді будівництво АС відклали у довгу шухляду.
Як зазначає у коментарі IA ZIK директор департаменту дорожнього господарства, транспорту та зв’язку Львівської ОДА Роман Кокотайло, на сьогодні жодних зрушень щодо будівництва нових автостанцій у Львові немає, новий конкурс досі не оголошено. Згідно з договорами, приміські та міжміські маршрутки курсують до існуючих автостанцій – «Західна», №1 (Центральний автовокзал на вул. Стрийській), №2 (Автовокзал «Північний»), №3 (вул. Петлюри), №4 (вул. Шевченка), №5 (вул. Луганська), №8 (площа Двірцева). Хоча повноцінною з цього переліку можна назвати лише одну – АС №2.
До слова, обласних чиновників та депутатів теж, як виглядає, мало хвилює ця проблема. Концепція пасажирських перевезень в області напрацьовується вже кілька років. Як запевнив Р.Кокотайло, документ врешті цього року буде подано до обласної ради. «Концепція готується, буде подана, думаю, до кінця серпня 2018 року», – запевнив Р.Кокотайло.
ЛМР продовжує товкти воду в ступі
Щодо будівництва нових автостанції у Львові – жодної конкретики. Начальник управління транспорту ЛМР Олег Партика у розмові із кореспондентом IA ZIK повідомив: Львівська міськрада напрацьовує концепцію щодо автостанцій, яка передбачатиме, щоб «не просто була автостанція, а всеохоплюючий хаб». Тобто, міські чиновники вкотре починають все спочатку.
«Ми проаналізували АС, які є Львові і де вони є. Найбільш проблемні – це на вул. Личаківській, на вул. Шевченка, на вул. Зеленій (ДСК кільце). Бачення по ДСК – перенести навпроти, по Шевченка – винести далі в Рясне, вул. Личаківська – триває пошук місця, – каже О.Партика. При цьому щодо майбутніх автостанцій він зазначає: «Це не має бути павільйон, платформи і все. Хочемо комплексно підійти до цього питання – щоб там був паркінг, завести туди громадський транспорт».
Крайній термін напрацювання концепції, з його слів, – до кінця 2018 року. Опісля має бути новий конкурс на пошук інвесторів.
На запитання, чому так повільного рухається справа, відповідає: «Я не готовий говорити про те, що робилося до мене, про те що робилося колись… Думаю, у нас все вийде».
«АС-2 облаштована, у принципі, cучасна. По інших напрямках ведеться робота з підприємцями, щоб вони це робили. Мінімальні кроки – смітники, лавочки. А в концепції передбачимо, щоб усе розвивалося», – додає посадовець.
Зі слів О.Партики стало зрозуміло, що міська рада відмовилася від ідеї будівництва нової АС на вул. Городоцькій-Збиральній (біля ТЦ «Метро»).
«Приватний підприємець хоче розширювати АС «Західна». У них є бачення щодо цього питання, – каже О.Партика, зазначаючи, що у такому вигляді, як зараз, бути не може, – автостанція має мати належну інфраструктуру».
Немає нічого більш постійного, ніж тимчасове
У серпні 2015 року дав згоду на відкриття тимчасової автостанції «Західна» на вул. Городоцькій, 359 для обслуговування автобусних маршрутів Городоцького, Мостиського, Самбірського, Старосамбірського та Турківського напрямків.
Тимчасову АС запустили у 2016 році у досить незручному місці – на перехресті поблизу великої гуртівні, відтак через територію автостанції постійно курсує легковий транспорт і вантажівки. Туди їздять автобуси згаданих вище напрямків, окрім Городоцького. Сама автостанція – МАФ. За ці два роки вона нічим не змінилася у плані покращень для пасажирів та водіїв. Хоча вже обросла іншими МАФами – торговими точками швидкого харчування. Заробляють тут на всьому, навіть туалет лише платний – безкоштовні біотуалети, які тут стояли деякий час, прибрали. Автобуси заїжджають на незручні платформи, де ями майже по коліна. Укртрансбезпека забороняла діяльність двох автостанцій у Львові – №3 (на вул.Петлюри) та АС «Західна», однак вони продовжують роботу.
До всього, зазначають водії, із появою АС «Західна» армагеддон у годину пік на виїзді зі Львова на вул. Городоцькій посилився. Автобуси, що виїжджають із АС, зупиняються й стоять ще на зупинці міського громадського транспорту, що поблизу ТЦ «Метро». Відтак міські маршрутки через брак місця часто проводять посадку-висадку пасажирів просто посеред проїжджої частини, утворюються затори й аварійні ситуації.
Директор АС «Західна» Тарас Солтис повідомив кореспонденту IA ZIK про наміри розширювати і розбудовувати автостанцію на цьому ж місці. Тобто, із тимчасової автостанція переходить у постійну.
«Готовий проект. Готові документи для подачі на отримання містобудівних умов та обмежень для будівництва автостанції, – каже Т.Солтис. – Але є проблема, чому це зараз не робиться. Через нашу територію заїжджає на гуртівню як вантажний, так і легковий транспорт. Була вже прийнята перша ухвала сесії для відведення нам земельної ділянки для будівництва дороги. Планується, що у вересні буде друга сесія, нам ту ділянку віддадуть, де ми дорогу об’їзну за автостанцією побудуємо. Тоді ми зможемо те все закрити і почати будівництво самої автостанції».
Нову дорогу на гуртівню планують прокласти через березовий гайок, що за автостанцією, із виходом на вул. Городоцьку.
Щодо нової автостанції, зі слів Т.Солтиса, «це буде триповерхова будівля з усією сферою обслуговування». «Будівництво дороги розпочнеться, коли сесія ЛМР затвердить технічну документацію, необхідну для будівництва. До кінця цього року плануємо збудувати дорогу, а до кінця 2019 року – облаштувати територію, платформи, перший поверх будівлі», – додав він.
Хоча складно повірити у втілення грандіозних планів керівниками, які за два роки не спроможуться бодай залатати ями на автобусних платформах на своїй території.
Наразі ж чергова транспортна реформа від Львівської мерії завершилася «видворенням» приміських та міжміських маршруток на околиці – у місця, які для цього абсолютно не пристосовані. Обласна влада зреагувала на це мовчазною згодою, а могла поставити питання руба: вкорочення маршрутів з районів – лише після будівництва нових АС. Хоча деякі приміські автобуси, зокрема Городоцького, Мостиського напрямків, всупереч рішенням чиновників, продовжують їздити по-старому – до Привокзальної. Хаос у цій сфері триває.
Наталія Шутка,
IA ZIK