З нового року Львів може поринути у транспортний хаос. Так, ще більший транспортний хаос, ніж той, до якого львів’яни уже звикли. І якщо раніше не було зрозумілим, чому міська влада (обходячи усі процедури і жертвуючи комфортом містян) затягує конкурс на міські перевезення, тепер головоломка склалася докупи.
Чому варто очікувати на хаос?
31 грудня завершуються договори у 4 перевізників на міських маршрутах. Згідно із законодавством, конкурс мали би оголосити за два місяці до завершення терміну дії договорів, тобто у жовтні, аби при завершенні чинних договорів, нові автоматично вступили в силу. Втім в міському управлінні транспорту і зв’язку вирішили провести конкурс аж у січні 2017 року. Такий крок там мотивують тим, що з 1 січня управління транспорту і зв’язку стане юридичною особою і зможе виступати як безпосередній замовник перевезень, тоді як раніше це був департамент житлово-комунального господарства. Якщо до початку конкурсу з перевізниками укладуть тимчасові договори, то вони опиняться в рівних умовах, а за нинішніх умов виграє той, у кого буде більше автобусів. А це означає, що навіть перевізник, який неякісно надає послуги, купивши кілька нових автобусів, виграє конкурс.
До того ж, чим би не керувалося управління, своїм рішенням воно з 1 січня поставить більшість львівських перевізників поза законом. До чого це зможе призвести пояснює юрист Олег Мицик. «Порядком проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженим Кабінетом міністрів України, чітко передбачено, що організатор повинен провести конкурс не пізніше ніж за два місяці до моменту закінчення строку дії договору (дозволу). Фактично (у випадку відсутності у договорах відповідних перехідних положень) перевізники здійснюватимуть свою діяльність незаконно. Як наслідок, при наданні послуг перевізниками після закінчення строку дії договору, відсутня буде будь-яка можливість контролювати якість надання цих послуг чи вживати санкції до перевізників», – каже юрист.
Конкурс переноситься
Та й загалом, очільники Львова, які на публіку «лягають кістьми» за е-квиток і прозорі фінансові відносини між пасажирами й перевізниками, тепер самі порушують закон. Ситуація виглядає парадоксальною. Відтак, на неї навіть звернули увагу міські обранці.
«Конкурс досі не оголошено, конкурсний комітет для його проведення досі не сформовано. Громадські слухання не проводились, тобто містян фактично позбавили можливості внести свої пропозиції», – йдеться у зверненні депутата міської ради Мирослава Данилківа. Він звертає увагу й на іншу проблему.
«На конкурс планують виставити 46 маршрутів, які розділять на чотири великі лоти, в кожному з яких від 10 до 16 маршрутів. Таким чином, здобути перемогу в конкурсі зможуть лише чотири перевізники, що в подальшому призведе до неможливості змінити перевізника у зв’язку з невиконанням ним умов перевезення на одному з маршрутів. Перевезення пасажирів в місті здійснюється в режимі маршрутного таксі, в якому визначається час відправлення автобусів тільки з початкового та кінцевого пунктів маршруту. Натомість, для мешканців Львова зручнішим і доступнішим є варіант перевезення пасажирів у звичайному режимі руху, який дасть можливість зробити похвилинний графік по кожній зупинці кожного автобусного маршруту. Крім того, найдієвішим методом покращення надання перевізниками послуг з перевезення пасажирів є запровадження відповідальності за невиконання чи неналежне виконання ними своїх зобов’язань. Адже, за даними gps деякі перевізники виконують лише 35-65 % рейсів», – додається у зверненні.
ІА Дивись.info теж поцікавилася у транспортного управління датою майбутнього конкурсу. Згідно відповіді управління транспорту та зв’язку ЛМР на інформаційний запит, станом на 1 листопада склад конкурсного комітету ще формувався. «На даний час склад конкурсного комітету формується, а умови проведення конкурсу ще не визначені. Про результати розгляду та запитувану інформацію буде повідомлено до 22.11.2016 р.» – йдеться у відповіді управління.
Звичайно, редакція вирішила дочекатись обіцяного списку, однак 22 листопада прийшла нова відповідь: «На даний час склад конкурсного комітету формується, а умови проведення конкурсу ще не визначені». Цього разу без прогнозів щодо дат. Натомість, надворі уже грудень і незабаром почнуться новорічні й різдвяні свята. Кому яке діло буде до конкурсу на міські перевезення?…
Представники громадської ради при управлінні транспорту цією ситуацією не надто здивовані. Іван Велійка, голова Львівського обласного відділення Всеукраїнської громадської організації «Всеукраїнська асоціація автоперевізників», голова Громадської ради при управлінні транспорту та зв’язку Львівської міської ради висуває свою версію перенесення дати конкурсу: «Така ситуація з конкурсами на Львівщині –звичне явище. Є закон про автомобільний транспорт і постанова кабінету міністрів №1081, ними має керуватися орган місцевої влади, який є замовником перевезень. Наскільки я чув, перенесення зробили для того, щоб за кілька місяців не вносити зміни в договори, які б мали бути вже укладені. Чи є це порушенням? Трактовку мають давати юристи. На громадській раді це питання наразі не розглядалося», – прокоментував він ситуацію.
Чому переноситься конкурс?
За останній рік на ринку перевезень Львова сталось чимало катаклізмів. Це і зміни з кінцевими зупинками, й АС «Західна», і страйк власників маршруток…
Для повного бачення ситуації варто пригадати те, що в страйку маршрутників брали активну участь представники комунального АТП-1, а після його завершення перевізники, цілком імовірно, розірвуть частину договорів оренди із ненадійними власниками автобусів. Однак, варто нагадати собі, що саме кількість автобусів за нинішніх умов є одним із важливих критеріїв відбору переможців у конкурсі.
Також варто пригадати, що комунальне АТП-1 отримає 20 автобусів «Електрон», придбаних за кошти міського бюджету.
При цьому, раніше журналісти Дивись.info уже оприлюднювали документи, що свідчать про те, що АТП-1 закуповувало пальне за ціною, що на 2 грн/літр була вищою за середню. Тоді ми поцікавились цим фактом у самого керівництва АТП-1, на що отримали відповідь, що це їхня комерційна діяльність і розкривати те, як вони керують своїми коштами, вони наміру не мають. Що ж, на «золоте» пальне грошей вистачає, а от оновлення автопарку – коштом громади, а там вже й на нове «золоте» пальне можна заробити…
Наразі виходить, що комунальне АТП-1 матиме суттєву перевагу (разом із новими закупленими автобусами) над іншими потенційними міськими перевізниками.
І, судячи із останньої заяви Садового, це все – частина плану. «Вкотре переконуюсь, що всіма перевезеннями в перспективі має займатись виключно комунальне підприємство. Так і робимо», – написав Андрій Садовий у своєму Фейсбук.
Комунальне – значить якісне?
При цьому, всупереч думці міського очільника про якість перевезень комунальниками, навіть GPS-датчики встановлені не на всіх маршрутах, що обслуговує АТП-1. Згідно із даними сайту easy.in.ua, на трьох із 17-ти міських маршрутів немає GPS-відслідковування. Це найбільше кількість маршрутів без GPS серед перевізників Львова (хіба АТП-14360 може похвалитись таким же антирейтингом).
Ще трохи про якість. ГО «За якісний транспорт» розробило рейтинг сумлінних перевізників. «Ми зробили рейтинг і відзначили всі АТП, які обслуговують львів’ян у номінації «Найкраще автотранспортне підприємство Львова згідно з кількістю транспорту на маршруті відповідно до GPS» за період січень-травень 2016», – написали вони на своїй сторінці у Фейсбук. І додали рейтинг:
ТОВ « Успіх Бм», середній показник транспорту складає 88,896 %;
ТОВ « Фіакр Львів», середній показник транспорту складає 83,124 %;
Львівське комунальне АТП 1, середній показник транспорту складає 77,216 %;
ТзОВ “Міра і К”, середній показник транспорту складає 71,06 %;
ПАТ “Львівське автотранспортне підприємство 14630”, середній показник транспорту складає 67,984 %.
Ключове запитання
Хто в умовах монополії, до якої нас штовхають, балансуватиме міське комунальне АТП-1, коли воно, отримавши усі маршрути та апелюючи до нових автобусів (придбаних, нагадуємо, коштом міського бюджету), до високих показників виходу на рейси (хоча ми бачимо, що вони не ідеальні і, більше того – не найвищі), та й навіть до недавньої тези мера про те, що він помітив суттєве покращення якості надання послуг комунальними перевізниками (де, пане Голово, ви то помітили?) захоче підвищити тариф? Отож-бо й воно.
Володимир ГАЛЕЧИК, Дивись.Інфо