В 2018 році має розпочатись будівництво дорожнього пункту пропуску Мальговиці — Нижанковичі поблизу Перемишля. З огляду на формальні перешкоди, під загрозою опинилася можливість пропуску пішоходів, велосипедистів і ролеристів на цьому переході, без чого цей пункт пункт пропуску не матиме більшого сенсу.
Пішохідний рух тут обіцяли вже в 2013 році
Пункт пропуску в Мальговіцях будує повністю за свої гроші Польща (за участю коштів ЄС). Він буде розташований тільки на території Польщі і буде функціонувати у формулі спільного пункту пропуску — українські службовці будуть здійснювати митний та паспортний контроль разом із поляками на польській території. На таких самих основах вже функціонують пункти пропуску Долгобичів — Угринів та Будомєж — Грушів.
Польща і Україна уклали угоду про будівництво цього пункту пропуску в далекому 2010 році і вона за радянською традицією не передбачала функціонування там руху пішоходів та велосипедистів. У січні 2013 року стартувала наша громадянська кампанія “Пішохідні пункти пропуску”, в рамках якої ми звернули увагу на абсурдність заборони пішохідного руху на польсько-українському кордоні. З нашими аргументами погодилися як поляки, так і українці. Ефектом було рішення, що всі існуючи дорожні пункти пропуску будуть поступово перебудовувати так, щоб добудувати до них пішохідний коридор (якщо будуть на це гроші), а всі нові пункти пропуску будуть вже будувати з урахуванням інфраструктури для пішоходів та велосипедистів.
Першим з-поміж планованих пунктів пропуску, який підійшов під це правило, став саме ПП Мальговіце — Нижанковичі. Рішенням Підкарпатського воєводи та Комісії з питань облаштування державного кордону при МВС Польщі з 2013 року, в обґрунтовані до проекту будівництва цього переходу передбачили також будинок пропуску пішоходів і велосипедистів.
Формальні перешкоди — МЗС забуло змінити дипломатичну ноту
Залишилось ще тільки змінити дипломатичну ноту, так щоб дописати там чотири слова: “та пішоходів і велосипедистів”. Польські чиновники обіцяли в 2013 році, що це суто формальна справа, яка ось-ось буде вирішена.
Як виявилось, не була, бо чиновники МЗС... забули вирішити це питання, хоча мали на це 3 роки. Причому не те, щоб хтось цю справу цілеспрямовано блокував. Просто — забули.
Унаслідок того, відкриття пішохідного руху опинилося під загрозою. Наш портал написав про це на польській мовній версії і попросив депутатів та посла Яна Пєкло про інтервенцію. Про справу ми повідомляли на ФБ-сторінці “Пішохідні пункти пропуску”. Наше прохання солідарно підтримали депутати як владного ПіС, так і опозиційних Громадянської платформи, “Сучасної” Ришарда Петру та руху Кукіз-15.
МЗС Польщі: справа буде позитивно вирішена
Інтервенція депутатів принесла позитивний ефект. Щойно прийшла відповідь з польського МЗС на депутатські інтерпеляції. Тут — одна з них:
“МЗС підтримує всі ініціативи, метою яких є розвиток інфраструктури пунктів пропуску між Польщею та Україною, що призведе до дальшої активізації туристичного руху, розвитку економічної співпраці, а також міжлюдських контактів. Слід погодитись з оцінкою Пана Депутата, що важливу роль в їх розвитку безсумнівно відіграють пункти пропуску, доступні для осіб, котрі перетинають кордон пішки.
Інфраструктура планованого пункту пропуску Мальговиці — Нижанковичі буде повністю розміщена на території РП, що було враховане в міжурядовому порозумінні про його утворення з 19.09.2012. Хоча це порозуміння не передбачало пішохідного руху, враховуючи масштаб потреб, Комісія з питань облаштування державного кордону постановою номер 9/2015 від 6.08.2015 прийняла функціонально-операційну концепцію інфраструктури переходу, передбачаючи також пропуск у Мальговіцях пішоходів.
Зміна формули руху була в жовтні 2015 року погоджена співголовами Комісії з питань пунктів пропуску і інфраструктури Польсько-української міжурядової координаційної ради з питань міжрегіонального співпробітництва, що дозволило Підкарпатському воєводі розпочати вступні інвестиційні дії. В 2016 році Воєвода представив функціонально-операційну програму будівництва дорожнього пункту пропуску в Мальговицях, котрий передбачає інфраструктуру для обслуги пішохідного руху. Цю програму погоджено також з українською стороною” - читаємо у відповіді польського МЗС на депутатські інтерпеляції.
Пішохідний рух дуже потрібен
Допущення пішоходів і велосипедистів до руху на цьому переході важливе з багатьох причин.
По-перше, це довзволить відвантажити пішохідний пункт пропуску Медика-Шегині, на якому творяться великі черги.
По-друге — це значно скоротить шлях для польських туристів, які їдуть в українські Карпати та до Трускавця. Зараз вони користуються пішохідним пунктом пропуску в Медиці і їдуть маршруткою до Мостиськ або Львова і там пересідають на маршрутку до Самбора або Стрия і звідти далі в напрямку Карпат. Через Нижанковичі буде набагато ближче.
І третя річ - це туристичний маршрут шляхом фортів І світової війни. Можна буде в'їхати на ровері (або перейти пішки) в Україну через Шегині, подивитись форти та інші пам'ятки архітектури Мостиського і Старосамбірського району - і повернутись до Перемишля через Нижанковичі. Це значно посприяє розвитку туризму в цій частині України та дасть місцевим мешканцям можливість чесного заробітку, альтернативу для контрабанди.
Якуб Логінов,PortEuropa