18518637 1148575501915662 297671767 nПісля трагедії на сміттєзвалищі в Грибовичах близько 100 мільйонів бюджетних гривень роздали компаніям на вивезення львівського сміття на звалища по всій країні. Ці гроші розділили приховано, без жодного конкурсу. В Prozorro не опублікували жодного договору. А на єдиному порталі використання публічних коштів не має жодної транзакції про перерахунок коштів компаніям-перевізникам.

Львівська міська рада, порушуючи закон, місяцями ігнорувала запити журналістів, не надаючи жодної інформації про ці витрати бюджетних коштів. Доступ до інформації не отримували навіть депутати міськради. І досі всієї інформації про витрати бюджетних коштів немає.

«Наші гроші. Львів» зібрали всі відомі з офіційних джерел дані і з’ясували, що частину коштів освоїли фіктивні компанії, записані на підставних осіб, а договори підписували, надсилаючи їх поштою. До того ж, у комунальному підприємстві, яке було одним із отримувачів бюджетних коштів, не можуть правдоподібно пояснити, яким чином вони знайшли перевізників, зареєстрованих за місяць до трагедії на сміттєзвалищі.

***   

Значну частину інформації ми отримали із судового реєстру. Із загалу ми виокремили п’ять кримінальних проваджень щодо «львівського сміття» і проаналізували всі наявні ухвали.

Отже, 4 січня 2017 року Прокуратура Львівської області відкрила кримінальне провадження №12017140000000004. Правоохоронці підозрюють, що «службові особи суб’єктів господарювання, які здійснюють вивезення твердих побутових відходів з м. Львова, шляхом зловживання своїм службовим становищем, заволоділи коштами міського бюджету м. Львова, які виділялися для компенсації фактичних додаткових витрат на перевезення ТПВ в умовах форс-мажорних обставин».

Крім того, ще 2 листопада 2016 року Прокуратура Сумської області порушила кримінальне провадження №42016201280000101 щодо незаконного вивезення львівського сміття на територію Сумської області. Саме «сумська» частина історії дає можливість побачити механізм вивезення сміття зі Львова в форс-мажорних обставинах.

Нагадаємо, після пожежі на Грибовицькому сміттєзвалищі Львівська міська рада прийняла ухвалу № 907 від 14 липня 2016 року «Про затвердження Програми забезпечення вивезення та захоронення побутових відходів протягом 2016-2017 років».

Згідно з програмою, всі додаткові витрати на перевантаження та перевезення побутових відходів в умовах форс-мажорних обставин здійснюється за рахунок міського бюджету Львова. При цьому спосіб оплати обрали наступний – кошти з бюджету розвитку вносять на рахунок комунального підприємства «Транспортна фірма «Львівспецкомунтранс» як поповнення статутного капіталу підприємства і саме воно буде здійснювати подальші розрахунки з виконавцями послуг з вивезення ТПВ.

На даний час на вивезення сміття зі Львова за форс-мажорних обставин з міського бюджету витратили майже 95 млн грн. Таку суму озвучив депутатам під час засідання бюджетної комісії Львівської міської ради керівник Львівського комунального підприємства «Транспортна фірма «Львівспецкомунтранс» Тарас Стефанишин.

Водночас у відповідь на запит «НГ. Львів» ЛКП повідомило, що лише з січня по березень 2017 року відшкодування додаткових витрат на вивезення ТПВ коштувало бюджету Львова 67,38 млн грн. І це єдина офіційна цифра, яку оприлюднила «Транспортна фірма «Львівспецкомунтранс» у відповіді. Офіційна інформація щодо решти коштів відсутня.

Відшкодування додаткових витрат отримали такі львівські фірми: ТОВ «АВЕ- Львів» – 26,24 млн грн, ТОВ «Санком» – 16,12 млн грн, ТОВ «ДВ-Екосвіт» – 3,32 млн грн, ТОВ «Спецавтотранс-Львів» – 1,99 млн грн, ТОВ «Грінера Україна» – 5,04 млн грн, ЛКП «ТФ «Львівспецкомунтранс» – 14,67 млн грн.

Відшкодування здійснювалось «по факту», тобто підприємства просто виставляли рахунки, які оплачувало ЛКП «ТФ «Львівспецкомунтранс». Жодних тендерів на вивезення сміття у Львові не оголошували. Встановили лише граничні тарифи, згідно з якими розрахували, що вартість вивезення однієї десятитонної машини сміття на відстань 50 км від Львова становить 2 тис. грн. В такому випадку вартість вивезення сміття на відстань, скажімо, 750 км становить 32 тис. грн.

Разом з тим, майже 100 млн грн розподілили поза конкурсом і непрозоро, посилаючись на форс-мажорні обставини, не провівши навіть переговорної процедури закупівлі. Обійти конкурси дозволило лише одне слово «відшкодування».

Експерт з державних закупівель Мирослав Сімка, який є керівником ГО «Центр громадського моніторингу та досліджень», каже, що на «відшкодування» не поширюються норми закону «Про публічні закупівлі».

«Дії «Львівспецкомунтрансу» є законними. Адже в даній ситуації вони нібито не отримують послуг, тому не зобов’язані проводити конкурс, але в результаті процес є не прозорий. Через великі суми відшкодування виникло надто багато питань, на які чиновники не дають відповіді. Недостатньо оприлюднити загальні суми бюджетних витрат, адже важливими є не скільки сума, як важливим є розрахунок, якого ми не бачимо», – каже Сімка.

«Наші гроші. Львів» зателефонували до всіх приватних компаній, які фігурують у відповіді ЛКП, однак цифр також не почули. Вони відмовляються від коментарів, мовляв, будь-яка публічна інформація призведе до блокування їх діяльності. А в комунальному підприємстві «Львівспецкомунтранс» кажуть, що не можуть надати жодної інформації через обшуки та вилучення документів Прокуратурою Львівської області.

З іншого боку, саме завдяки вилученню документів комунального підприємства ми маємо дещицю інформації щодо перевізників сміття.

Відомо, що частину коштів міського бюджету комунальне підприємство «Львівспецкомунтранс» заплатило шахраям – маловідомій фірмі з підставними власниками «Крас Інвест».

Ми намагались з’ясувати, як саме львівським комунальникам вдалось знайти  цю фірму, але керівник «Львівспецкомунтрасу» Тарас Стефанишин від коментарів відмовився. А з відповіді на запит «НГ. Львів» випливає, що працівники підприємства знаходили фірми в телефонному режимі.

Тобто працівники комунального підприємства з «величезної кількості дзвінків  до потенційних перевізників» виокремили підприємство, яке було засновано лише за місяць до пожежі на львівському сміттєзвалищі. Як їм це вдалось? Перші згадки в мережі про це підприємство датовані лише лютим-березням 2017 року. І всі вони пов’язані зі скандалом довкола львівського сміття, жодної публікації щодо діяльності фірми поза цим.

Можна припустити, що менеджери «Крас Інвест» самі звернулись до львівського комунального підприємства, яке не мало особливого вибору, адже не проводило відкритого конкурсу і не повідомляло про потребу в перевізниках. У «Львівспецкомунтрансі» вирішили, що ніхто не прийде на конкурс через «специфіку вантажу, можливі блокади та арешти автомобілів, блокади полігонів тощо».

В результаті вони знайшли шахраїв. Скільки заплатили фірмі «Крас-Інвест»,  невідомо. Так само невідомо, чи вона реально вивозила сміття і куди саме. Є лише одна частина з великої історії. Йдеться про місто Глухів у Сумській області. Саме тут 29 жовтня 2016 року патрульна поліція зупинили два вантажних автомобілі через порушення правил дорожнього руху. І завдяки пильності сумських поліцейських ми дізнались про щонайменше 17 угод, які «Львівспецкомунтранс» підписало з шахраями.

На підставі згаданої вище ухвали щодо відшкодування, ми підрахували, що це коштувало місту щонайменше 544 тис. грн (відстань зі Львова до Глухова 750 км, відтак вартість однієї 10-ти тонної машини становить 32 тис. грн)

Отже, коли поліція зупинила дві вантажівки, то водії заявили, що везуть висівки макухи. Проте поліцейського насторожив не притаманний для макухи запах і він запідозрив наявність у машинах сміття. Далі більше – транспортні накладні, згідно з якими водії справді везли сміття на територію місцевого сміттєзвалища, виявились підробленими.

Це з’ясувалось в процесі слідства та допиту директора глухівського ТОВ «Зеленбуд», яке управляє місцевим сміттєзвалищем. Він заявив, що звалище не має угоди щодо прийняття львівського сміття.

Згідно з ухвалами в судовому реєстрі, з «Крас Інвест» працювало і ТОВ «Спецавтотранс – Львів», що зареєстрована у Винниках.

Вони надали слідству оригінали товарно-транспортних накладних про вивіз ТПВ зі Львова до  міста Глухів з відміткою печатки ТОВ «Крас Інвест» та підпису відповідальної особи в графі «Прийняв».

Директор «Спецавтотранс-Львів» Остап Годунько підтвердив слідчим, що його фірма укладала угоди на вивезення сміття безпосередньо з «Крас Інвест». За його словами, угода була укладена поштою. Представників фірми, з якою він підписав угоду, Годунько взагалі не бачив. Але згідно умов даного договору, за допомогою найманих автомобілів від львівського ТОВ «Транс Компані» фірма здійснювала вивезення ТПВ з майданчику на вулиці Городоцька.

«Перевезення ТПВ здійснюється за вказівками TOB «Крас Інвест» до різних полігонів, з якими останнє має договірні відносини щодо утилізації. Куди саме та до яких організацій TOB «Крас Інвест» здійснює вивезення ТПВ і яким чином їх утилізує мені не відомо», – це слова Остапа Годунька з матеріалів у судовому реєстрі.

Менеджери його фірми також говорили, що маршрути вивезення сміття зі Львова визначали представники львівського комунального підприємства «Транспортна фірма «Львівспецкомунтранс».

В свою чергу допитана менеджерка з логістики ЛКП «Львівспецкомунтранс» стверджувала, що жодних маршрутів для львівського сміття у міста Сумської області не визначили.

Фірма «Крас Інвест» з’являється у іншому кримінальному провадженні – щодо незаконного викиду сміття поблизу міста Ромни, що також у Сумській області.

Тут поліція зупинила ще дві вантажівки зі сміттям що «маскувались» під зерновози. Належали вони тій самій львівській фірмі «Крас Інвест», а на товарно-транспортних накладних були мокрі печатки ЛКП «Спецкомунтранс». При цьому замовником перевезення вказано ТОВ «ДВ-Екосвіт».

Відтак, щонайменше два приватних перевізника, окрім комунального підприємства, користувались послугами фірми «Крас Інвест».

Отже, маловідома київська фірма «Крас Інвест» взялась вивезти сміття зі Львова попри блокади активістів, проблеми з оплатою тощо. Хто вони, ці сміливі люди?

Засновано «Крас Інвест» було лише у квітні 2016 року киянкою Галиною Коваленко та Віктором Романчуком, мешканцем села Ушковичі Перемишлянського району. Адресою реєстрації вказано вулицю Обсерваторну в Києві. Як встановило слідство, за цією адресою фірма не проводила жодної статутної діяльності. Але це не завадило їй 1 вересня 2016 року укласти низку угод на вивезення львівського сміття.

Нам не вдалось встановити, хто така Галина Коваленко, але вдалось знайти родину Віктора Романчука в Перемишлянах. Як розповіла «НГ. Львів» його сестра, яка і сьогодні живе в Перемишлянах, брат давно поїхав на заробітки та з родиною не спілкується. Останні відомості про нього – працює десь на будові в Києві.

 

Сестра також була заскочена інформацією про те, що її старший брат є засновником цілої низки підприємств в Києві. Адже за даними аналітичної платформи YouControl, Віктор Романчук протягом квітня-липня 2016 року заснував сім підприємств у дуже різних галузях, зокрема, торгівлі, логістики та охоронної діяльності. Частина з них також зареєстровані на вулиці Обсерваторній в Києві.

Сьогодні власником «Крас Інвест» вказано мешканку села Іванків (Черкаська область) Тетяну Березовську.

Ще 11 листопада слідчі прокуратури провели обшук за адресами здійснення підприємницької діяльності ТОВ «Крас Інвест» у місті Київ на вулиці  Обсерваторна буд. 23, офіс 17 та в місті Бориспіль, вул. Запорізька, 38. Вони встановили, що ТОВ «Крас Інвест» не здійснює за вищевказаними адресами будь-якої діяльності.

Сам процес вивезення сміття, у всякому випадку його частини, ми можемо прослідкувати на прикладі автомобілів, які затримала поліція Сумської області. Відбувався він як втеча від переслідування – з плутанням слідів.

Один з водіїв ТОВ «Транс Компані», транспортної компанії, в якої «Крас Інвест» орендувало автомобілі або водіїв, розповів, що один із рейсів в Сумську область відбувався так: водії їхали до Києва, де пересідали за кермо вантажівки зі сміттям.

З Києва водії їхали у напрямку Чернігова, нібито до міста Прилуки, але вже в дорозі вони отримали повідомлення про зміну маршруту у напрямку Сумської області. Крім того, ще на території Чернігівської області до кабіни автомобілів, якими вони керували, сіли невідомі чоловіки та почали детально керувати подальшими діями водіїв. Коли машини доїхали до села Ярмоленці (Сумська область), вони просто вивантажили сміття і поїхали геть. В показах водій сказав: «На виконання іншого замовлення».

Пізніше, вказане водієм місце оглянули спеціалісти Державної екологічної інспекції в Сумській області. Це виявилась територія колишньої ферми, де знайшли п’ять куп твердих побутових відходів загальною площею 150 кв. м. Сміття ідентифікували як «львівське» через наявність чеків з магазинів Львова. За підрахунками екологів, довкіллю було нанесено шкоду у розмірі 8,8 тис. грн.

Правоохоронці також встановили, що попри відсутність офіційних договорів з ТОВ «Зеленбуд», що управляє глухівським сміттєзвалищем, посадові особи останнього дали усний дозвіл на утилізацію ТПВ зі Львова.

«Встановлено, що посадові особи ТОВ «Спецавтотранс – Львів» за попередньою змовою з посадовими особами ТОВ «Крас Інвест» (м.Київ) та ТОВ «Зеленбуд» (м. Глухів) організували перевезення ТПВ з м. Львов у м. Глухів за підробленими документами», – йдеться у матеріалах кримінальної справи.

Один з львівських водіїв «Транс Компані» підтвердив, що в один з рейсів, він привозив  та вивантажував сміття саме на території глухівське сміттєзвалища після 22:00.

Міський голова Глухова Мішель Терещенко повідомив  правоохоронців, що за негласною інформацією, яка надходить до нього з різних джерел, до організації завезення Глухова вантажівок з львівським сміттям можливо причетні Олексій Савицький, генеральний директором Національного заповідника в м. Глухів, один з місцевих інспекторів ДПС, який супроводжував вантаж та Валерій П‘ятигор, заступник директора КП «Путивльський агролісгосп» та помічник на громадських засадах народного депутата Андрія Деркача.

Ще однією фіктивною фірмою, яка фігурує у вивезенні львівського сміття є також київське підприємство «Аралія Груп». Фірма була зареєстрована у серпні 2016 року киянином Вадимом Білозубом. Але менше ніж за місяць підприємство перереєстрували на мешканця села Перемога (Вінницька область). Він же офіційно був і директором, і бухгалтером підприємства.

Пізніше слідчі встановили, що фірма має «ознаки фіктивності». Директор підприємства заявив, що він, «особа пенсійного віку», до заснування фірми не має жодного стосунку, мовляв, втратив паспорт ще 6 років тому.

Розрахункові рахунки київська фірма відкрила у Дніпрі. Як встановило слідство, на ці рахунки в період з грудня 2016 по березень 2017 прийшло 2,65 млн грн. Всі ці кошти надійшли «за надання послуг по захороненню сміття» лише від двох львівських фірм – ТОВ «Аве-Львів» та ТОВ «Санком». Пізніше, «Аралія Груп» перерахувала ці кошти різними сумами на рахунки восьми підприємств, діяльність яких в основному пов’язана з будівництвом.

А от основним видом діяльності «Аралії Груп» зазначено «надання в оренду нерухомого майна». Послуги з захоронення твердих побутових відходів, у видах діяльності відсутні. Також фірма не має у володінні місця для захоронення сміття, найманих працівників, транспортних засобів, складських приміщень чи земельних ділянок.

«Вказані обставини свідчать про ознаки фіктивності ТОВ «Аралія Груп», а відповідно господарські відносини ТОВ «АВЕ Львів» та ТОВ «Аралія Груп» також можуть бути фіктивними і здійснюватися з метою заволодіння бюджетними коштами, які виділялися із міського бюджету міста Львова, шляхом проведення безтоварних операцій та конвертування безготівкових коштів у готівку», – зазначають у матеріалах кримінальної справи слідчі прокуратури Львівської області.

Чи перераховували львівські фірми ще кошти на рахунки «Аралії Груп» – невідомо. Але «АВЕ-Львів» та «Санком» отримали з бюджету найбільші суми відшкодувань – 26,24 млн грн та  16,12 млн грн відповідно.

***

В прес-службі Прокуратури Львівської області «НГ. Львів» запевнили, що вже після 20 травня правоохоронці будуть готові коментувати кримінальні провадження, порушені після пожежі на Грибовицькому сміттєзвалищі проти «посадових осіб підозрюваних в розтраті коштів міського бюджету».

Наталя Онисько, "Наші гроші.Львів"

Матеріал підготовлено за підтримки «Міжнародного фонду «Відродження»