Львівська міська комісія з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій, посилаючись на Закон України «Про зону надзвичайної екологічної ситуації», звертається до державних органів влади щодо оголошення Львова зоною надзвичайної екологічної ситуації. Цей ривок є не першим для мерії та бургомістра Львова Андрія Садового, проте тепер це не лише балачки та анонсування, а документально підтверджений намір.
Само собою зрозуміло, що перш ніж говорити про введення надзвичайної екологічної ситуації міські управлінці повинні були підготували міцне підґрунтя. Так, минулого тижня з’явилося і одразу поширилося у ЗМІ розпорядження міського управління Держпродспоживслужби, що зобов’язало міську раду Львова до 12 червня вивезти усі відходи.
На запитання Львівського порталу, чи впорається міськрада за декілька днів з тисячами тоннами сміття, у відомстві відповіли, що безсумнівно. А якщо таки не вивезуть (що можна було передбачити на 100%), то що робити далі – ніхто не знає. Але ж таки знали, бо майстерно все спланували, і тепер з цуценячими очима, не виконавши розпорядження Держпродспоживслужби, міська рада Львова звертається до державної влади щодо оголошення Львова зоною надзвичайної екологічної ситуації.
Львівський портал опрацював документ та виокремив те, що собі зможе дозволити мер Львова в разі застосування цього закону на території Львова.
Про строки
Тут нічого особливого:
Стаття 6 ЗУ «Про зону надзвичайної екологічної ситуації» говорить, що окрема місцевість України оголошується зоною надзвичайної екологічної ситуації Президентом України за пропозицією Ради національної безпеки і оборони України або за поданням Кабінету Міністрів України. Указ Президента України про оголошення окремої місцевості зоною надзвичайної екологічної ситуації затверджується Верховною Радою України протягом двох днів з дня звернення Президента України.
Про гроші
Як же без грошей? Та ще й бюджетних! Таким чином Андрій Садовий може ратувати за виділення додаткового фінансування не лише з державного та місцевого бюджетів, а й з резервного фонду Кабінету Міністрів. Більше того, якщо Андрію Івановичу і цього виявиться мало, то він може просити Президента та уряд ініціювати зміни до Державного бюджету!
Згідно статті 8, запровадження відповідного правового режиму зони надзвичайної екологічної ситуації передбачає виділення державою та/або органами місцевого самоврядування додаткових фінансових та інших матеріальних ресурсів, достатніх для нормалізації екологічного стану та відшкодування нанесених збитків.
10-та стаття закону говорить, що запровадження правового режиму зони надзвичайної екологічної ситуації передбачає обов’язкове виділення коштів з державного та місцевих бюджетів, резервного фонду Кабінету Міністрів України чи інших джерел, не заборонених законом. За недостатністю цих коштів Кабінет Міністрів України подає Президенту України законопроект про зміни до Державного бюджету України, який подається до Верховної Ради України для позачергового розгляду як невідкладний. Також в межах видатків, передбачених місцевими бюджетами на відповідні цілі, органи місцевого самоврядування виділяють фінансові та інші матеріальні ресурси, а за необхідністю – додаткові кошти, з дотриманням вимог, встановлених статтею 67 Закону України «Про місцеве самоврядування».
Про доведення до надзвичайного стану
Якщо все піде дуже погано, то Андрій Іванович може надзвичайну екологічну ситуацію перетворити навіть на надзвичайний стан у Львові, а це вже – набагато важчий випадок:
Та ж 8 стаття документу наголошує, що за наявності достатніх підстав у межах зони надзвичайної екологічної ситуації може бути введено правовий режим надзвичайного стану в порядку, встановленому Законом України «Про правовий режим надзвичайного стану».
Про заборони
Надзвичайна ситуація дозволить пану Садовому застосовувати певні заборони, як от на в’їзд і виїзд у Львів і зі Львова, «шмон» автомобілів. Також бургомістр зможе ініціювати заборону на проведення у Львові масових заходів, для прикладу – ALFA JAZZ FEST. Принагідно зауважимо, що чимало активістів були би надзвичайно втішені з такого кроку.
Також Андрій Садовий зможе пробувати забороняти будову нових підприємств, мобілізовувати ресурси діючих, примусово відчужувати об’єкти права приватної власності та переселяти з місця на місце своїх і не своїх виборців:
Згідно статті 10-ї цього закону на відповідній території встановлюється:
– особливий режим в’їзду і виїзду
– обмеження руху транспортних засобів та проведення їх огляду з метою необхідної їх обробки, тимчасової затримки в разі виявлення можливого небезпечного їх впливу на життя і здоров’я людей або загрози погіршення екологічної ситуації;
– посилення охорони громадського порядку та об’єктів, що забезпечують життєдіяльність населення;
– встановлення обмежень чи заборони на проведення масових заходів, у тому числі у разі загострення епідеміологічної обстановки, крім заходів, заборона та проведення яких встановлюється судом;
– відселення людей з місць, небезпечних для їх проживання, з обов’язковим наданням їм жилих приміщень для постійного або тимчасового проживання;
– встановлення тимчасової заборони на будівництво нових і розширення діючих підприємств та інших об’єктів, діяльність яких не пов’язана з ліквідацією надзвичайної екологічної ситуації або із забезпеченням життєдіяльності населення;
– встановлення карантину та здійснення інших обов’язкових санітарно-протиепідемічних заходів;
– запровадження особливого порядку розподілення продуктів харчування і предметів першої необхідності серед населення;
– проведення мобілізації ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, зміна режиму їх роботи та профілю виробничої діяльності в межах, необхідних для проведення аварійно-рятувальних та відновлювальних робіт;
– примусове відчуження об’єктів права приватної власності з обов’язковим наступним повним відшкодуванням їх вартості.
Про обмеження
Не менш важливо те, що на час дії надзвичайної екологічної ситуації, Андрій Садовий може спробувати заборонити будь-яке будівництво чи будь-яку іншу діяльність у Львові:
Згідно статті 12-ї документу можуть встановлюватися обмеження на здійснення певних видів діяльності шляхом встановлення тимчасової заборони на:
– будівництво та функціонування об’єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку;
– функціонування санаторно-курортних закладів;
– провадження будь-якої іншої діяльності, що становить підвищену екологічну небезпеку для людей, рослинного, тваринного світу та інших природних об’єктів.
Про потерпілих та відшкодування шкоди
І на останку, хто інший, як не міський голова Львова Андрій Садовий, може першим претендувати на статус потерпілого та вимагати від держави відшкодування за заподіяну його здоров’ю шкоду:
Статті 14 та 15 закону про зону надзвичайної екологічної ситуації говорять, що потерпілими від надзвичайної екологічної ситуації відповідно до закону визнаються юридичні та фізичні особи, яким заподіяно шкоду внаслідок виникнення цієї ситуації або проведення робіт з ліквідації її наслідків. А також особам, які постраждали від надзвичайної екологічної ситуації, відшкодовується заподіяна матеріальна шкода та надається інша необхідна допомога.
Олена ЖОЛКЕВСЬКА, Львівський портал