Marshrutky 2Міська рада одну за одною розриває угоди з приватниками. Активісти і перевізники вважають це незаконним, а комунальна АТП бере роботу конкурентів під контроль.

Львівська міська влада оголосила про припинення співпраці з компаніями-перевізниками, що дотепер обслуговували міські автобусні маршрути. У кінці червня першою своїх маршрутів позбулась компанія «Фіакр-Львів»: виконком ЛМР доручив комунальному АТП-1 перевозити пасажирів на десяти її маршрутах. А в липні управління транспорту ЛМР надіслало компаніям «АТП-1463» та «Міра і К» листи з повідомленням про одностороннє дострокове розірвання договорів. Tvoemisto.tv з’ясувало, що відбувається з приватними перевізниками і чи є це початком тотального переведення міських автобусних перевезень у комунальне управління.

Чому розривають договори з приватниками?

«Угоди розривають через неналежне виконання умов договору. Там чітко передбачено: якщо перевізник не виконує обов’язків – договір із ним розривають», – пояснив виконувач обов’язків начальника управління транспорту Ігор Собенко. За його словами, перевізники не мають достатньої кількості машин, і на них скаржаться львів’яни. Зокрема, на погану роботу маршрутів №12 і №35 («Міра і К») та №26 і №38 (АТП-14630).

«АТП-14630» обслуговує маршрути №№15, 19, 21, 23, 26, 31, 36, 38, 42, 44 (та №54 за окремою угодою). «Міра і К» працює на маршрутах №№ 7, 8, 11, 12, 14, 25, 27, 33, 35, 40.

Голова Асоціації перевізників Львівщини та співзасновник ТОВ «Міра і К» Іван Велійка критикує це рішення: «Я не дуже розумію логіку Ігоря Собенка, адже це він почав робити заяви про розірвання угод. Замість того, щоб забезпечити райони Львова нормальним транспортним сполученням, управління робить заяви. Щодо маршрутів треба ще розібратися: чи потрібен, наприклад, №35, який на 80% дублюється номером 53? Ми подавали пропозиції, як це змінити, на які ніхто не реагує упродовж дев’яти місяців. Простіше сказати, що погане "АТП-14630", погані “Фіакр” чи “Міра і К”».

Що буде, якщо договори розірвуть?

Поки що договори не розірвані: це може статись за два місяці по отриманні повідомлення, тобто у вересні. Якщо це станеться, поки що невідомо, хто перейме маршрути приватних перевізників.

Один із варіантів – передача їх у підпорядкування комунального АТП-1, як зробили раніше із перевізником «Фіакр Львів», вважає Святослав Товстига, керівник ГО «За якісний транспорт» та голова Громадської ради при управлінні транспорту ЛМР. Та, за словами Ігоря Собенка, АТП-1 не вистачить автобусів на всі ці маршрути, а на запитання, кому передадуть маршрути, відповідає, що «не володіє інформацією».

Проте мати власні автобуси не обов’язково – комунальне автотранспортне підприємство може наймати тих самих субпідрядників із приватними автобусами, які працювали з попередніми перевізниками. АТП-1 також працює з субпідрядниками.

За словами Святослава Товстиги, зараз ТОВ «Міра і К» і ПАТ «АТП-14630» зареєстровані в судовому реєстрі та оскаржують рішення про розірвання угод. «У вересні договори мають розірвати. Тож у Львові або з’явиться ще кілька перевізників-нелегалів, або ж укладуть тимчасові угоди, або ж передадуть маршрути у підпорядкування АТП-1. Це якщо угода буде розірвана, адже тривають суди і це ще надовго», – зазначає він. 

«Місто рухається в тому напрямку, що взагалі не буде чим їздити, крім комунального транспорту», – каже Іван Велійка. За його словами, на міських автобусних маршрутах бракує понад 400 водіїв. Раніше під час дискусії про міський транспорт, організованої Tvoemisto.tv, він нарікав на нечесну конкуренцію з АТП-1, яка заважає приватникам розвиватися та підвищувати якість своїх послуг.

На яких підставах маршрутки їздять зараз?

АТП-1 також не має угоди про надання послуг із управлінням транспорту – їздить на підставі рішення виконкому. Те ж рішення наприкінці червня визначило, що маршрути №№ 13, 17, 18, 22, 24, 30, 34, 39, 41, 43 приватного перевізника «Фіакр Львів», у якого закінчилися тимчасові угоди, передали АТП-1. Тодішній в.о. управління Олег Партика говорив, що підприємства зможуть співпрацювати методом суборенди. Водночас, у «Фіакрі» таке рішення назвали рейдерським захопленням.

Як розповів директор АТП-1 Ярослав Іванець, у підсумку таки вдалося знайти порозуміння: «У нас є угода з “Фіакром”. Вони обслуговують ті ж самі маршрути, що і раніше, але вже під нашою егідою».

Святослав Товстига називає таку форму співпраці незаконною: «Замовником послуг є управління транспорту, а не виконком. Між управлінням та АТП-1 і компанією “Фіакр Львів” немає жодної законної угоди. Тож Укртрансбезпека має право на кожен їхній автобус накласти штраф розміром 1000 гривень за незаконну діяльність. Таких автобусів є приблизно 300. Тож у випадку ДТП управління може сказати, що це їздить нелегал, а пасажир, який постраждає, нічого не зможе довести».

Ярослав Іванець заперечує: «Чому це незаконно? Є рішення виконкому, якому ми підпорядковуємося. На тому крапка. Є висновок наших юристів, які на незаконні кроки не підуть».

Чого чекати від осіннього конкурсу?

Львів уже кілька місяців не може визначитися з компаніями, які перевозитимуть пасажирів на 46 міських автобусних маршрутах: конкурс на визначення перевізників заблокований судовими процесами в кількох областях. У жовтні завершується договір із ТОВ «Успіх БМ», тож новий конкурс має бути проведений не пізніше жовтня, а оголошений вже зараз, вважає Святослав Товстига.

«У Львові сумарно є п’ять перевізників, тобто п’ять лотів. Тож у вересні по трьох лотах не буде визначено переможця. Конкурс, який був оголошений 5-го січня, має низку недоліків та зараз завис через суди, – говорить він. – Конкурс вирішили провести так само, як і попередні, – через коліно. Додали хіба штрафи, не прописавши процедуру їх стягнення. Минулого року вартувало запровадити низку важелів, які би впливали на ситуацію. Колишній керівник управління Віктор Щир обіцяв, що завдяки штрафам ситуація зміниться. У нових договорах штрафи передбачені, а процедура їх стягнення та конкретний рахунок – ні. Виходить, що зараз єдиний варіант-важіль для управління – це розірвання угод із перевізниками».

Іван Велійка вважає, що місту необхідно терміново налагодити роботу транспорту: як комунального, так і приватного: «Зараз вихід один – вносити кардинальні зміни до транспортної мережі. Інвестор, який прийде для запровадження електронного квитка, має чітко розуміти, хто і як працює на ринку перевезень. Як можна шукати інвестиційні кошти й оновлювати парк, якщо не знаєш, що буде завтра? От "Міра і К" і "АТП-14630" взяли по 5 мільйонів гривень кредиту, купили автобуси, а тепер не знають, що з ними робити».

У четвер, 3 серпня, відбудеться засідання Громадської ради при управлінні транспорту ЛМР. Активісти і влада мають спільно напрацювати нові правила проведення конкурсу, новий тип договору, а також чіткіше прописати умови компенсації за невиконання перевізниками своїх обов’язків.

«Треба напрацювати новий механізм співпраці між замовником, перевізником і громадою. Якщо все лишити, як є, то запровадження електронного квитка теж нічого не змінить», – додає Святослав Товстига.

Твоє місто