Поки влада на Львівщині повідомляє про громадські слухання щодо зростання тарифів на проїзд у приміських та міжміських обласних маршрутках, перевізники потирають руки в очікуванні нових прибутків. Окремі навіть «деруть» більше, не дочекавшись громадського обговорення. Адже розуміють, усі ці слухання – фільчина грамота, від думки людей юридично нічого не залежить. І навіть, якби висновок слухань був негативним, вартість проїзду все одно зросте.
Іще важливо: цього разу вперше перевізники піднімають тарифи самостійно – без погодження з ОДА. Таке право їм надано постановою Кабінету Міністрів України №240 від 25 березня 2015 року.
До чого призведе така безконтрольність перевізників, з’ясовувала кореспондент IA ZIK.
Встановлювати тарифи без погоджень дозволив Кабмін
Постановою Кабінету Міністрів України №240 від 25 березня 2015 року скасовано регулювання тарифів на пасажирські автобусні перевезення. Цим документом внесено зміни до постанови Кабміну №1548 від 25 грудня 1996 року «Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)». Зокрема, виключено пункт про те, що обласні органи державної виконавчої влади, а також Київська та Севастопольська міськдержадміністрації мають право встановлювати і регулювати тарифи на перевезення пасажирів і багажу автобусами, які працюють у звичайному режимі руху, в приміському та міжміському, внутрішньообласному сполученні. Львівські перевізники вперше використовують таку можливість. Востаннє їм дозволили збільшити вартість проїзду навесні 2015 року. Тоді ще це відбулося відповідно до розпорядження голови ЛОДА.
Про чергове зростання тарифів у приміських та міжміських пасажирських перевезеннях Львівщини маршрутними заговорили у листопаді 2016 року. Перед новим роком вони попередили пасажирів: підвищення проїзду на 30-40% відбудеться вже з 10 січня. Голова ЛОДА Олег Синютка тоді запевнив: зростання можливе лише після громадського обговорення. А 11 січня на сайті облдержадміністрації оприлюднили графік слухань, які пройдуть 11-13 січня. Тим часом, як повідомляють пасажири, деякі перевізники підняли тарифи, не дочекавшись обговорення. Зокрема, у маршрутках, що курсують з Городоцького району розміщені оголошення про зростання вартості проїзду з 10 січня. А мешканка Городка пані Ірина повідомила, що в маршрутці Львів-Зелений Гай (перевізник «Львівське АТП 14631») вранці 11 січня з Городка до Львова заплатила 13 грн, а не 10, як раніше.
Вартість проїзду зросте з дня на день
Голова ЛОО ВГО «Всеукраїнська асоціація автомобільних перевізників» Іван Велійка підтвердив: окремі перевізники підняли тарифи з 10 січня. Але більшість підприємств таки пішла на компроміс з владою і зараз спільно з РДА проводитиме у районах громадські слухання. Відтак, прогнозує представник перевізників, накази про зміну тарифів керівники АТП підпишуть вже 12-13 січня, а запровадять їх після громадських обговорень – з 15 до 18 січня.
«Тариф підняли до 42 коп. за кілометр пробігу на міжміському сполученні. Було 35-38 коп. за кілометр (без ПДВ, станційного, страхового збору, – ZIK). Більше наразі не буде», – каже І.Велійка та додає: «Основні фактори, які впливають на зміну тарифу – зросла вартість пального орієнтовно на 15% від тої вартості, яка закладалася у попередні тарифи, змінилася база оподаткування, мінімальна заробітна плата зросла у два рази».
Що цікаво, у Львові перевізники, багато з яких працюють і на обласних маршрутах, наразі не ініціюють зростання вартості проїзду, хоча названі фактори однакові для всіх. На це І.Велійка пояснює: «У місті одна ситуація, в області – зовсім інша. В області є віддалені села, погані дороги та інші фактори, які сильно впливають на вартість перевезень. По місту наразі ситуація більш-менш стабільна, але, думаю, що і місто ця чаша не омине. Хоча коли це буде – зараз важко спрогнозувати».
Окрім того, не приховує співрозмовник, у місті тарифи регульовані, їх неможливо підняти без рішення міськвиконкому, а на «примісті» і «міжмісті» – тарифи вільні, підвищити їх простіше – погодження влади не потрібне. У Львівській області згадана постанова Кабміну застосовується вперше.
Як обласна влада може впливати на перевізників?
Голова Львівська ОДА Олег Синютка просить повідомляти про випадки, якщо перевізники підняли ціни, не дочекавшись обговорення з громадою. Хоча визнає: юридично керівники АТП мають право без будь-яких громадських слухань видати свій наказ і за ним працювати.
Так виглядає, що обласна влада тепер може впливати на перевізників лише на рівні усних прохань, домовленостей, попереджень…
«Ми всі живемо в одній області. Перевізники прекрасно розуміють, що люди сьогодні не є заможними. Якщо тарифи зробити надто високі, люди просто не поїдуть, і перевізники замість прибутків отримуватимуть збитки, – каже О.Синютка. – З одного боку, транспорт не може бути збитковим, бо це є комерційний проект. З іншого боку, рентабельність має бути мінімальною. Ми домовились, що наступного тижня ми ще раз зберемось. Якщо на якихось маршрутах буде некоректне підняття, яке не відповідатиме здоровому глузду – ми обов’язково перевіримо ці факти».
Щодо методів впливу на перевізників голова ЛОДА лише зазначає: «Думаю, перевізники не захочуть, щоби ми застосовували якісь засоби впливу».
У цій ситуації керівник Львівщини не бачить потреби створювати комунальні АТП, вважає, що на ринку мають працювати приватні гравці.
«Місто Львів створює комунальне АТП, але це не впливає на зміну ціни, а навпаки інвестуються великі кошти з бюджету, – пояснює О.Синютка. – Я вважаю, що, навпаки, на цьому ринку має існувати конкуренція серед приватних перевізників, яка не дозволятиме їм піднімати ціни. Станом на сьогодні на деяких маршрутах тарифи нижчі, аніж ті, які були затверджені раніше ЛОДА. Тобто, унаслідок конкуренції перевізники йшли на нижчі тарифи, аніж ті, які були гранично затверджені. Тому не треба допускати монополізму будь-якого перевізника».
Щодо того, чому перевізники піднімають тарифи в області, не ініціюючи їх зміну у Львові, О.Синютка зазначає: «А скажіть, будь ласка, чому у місті виїжджає 10% транспорту?! Це те саме питання – дизпаливо, автобуси… Вважаю, з одного боку, маємо бути коректними щодо бізнесу (у питанні тарифів, – ZIK), а, з іншого боку, не дозволити знущатися над людьми».
Постанова Кабміну – палиця з двома кінцями
У постанові Кабміну, відповідно до якої міжміські перевізники можуть змінювати тариф на свій розсуд, без погодження з владою, є свої плюси і мінуси, переконаний активіст ГО «За якісний транспорт» Святослав Товстига.
«Це палиця з двома кінцями, – пояснює С.Товстига. – Якщо ОДА раніше не допустила монополізації ринку у районах і там працює декілька перевізників, це дасть позитивний ефект – буде конкуренція за пасажира, а відповідно – здоровий тариф. Це стимулюватиме перевізників ставити вищий клас автобусів і зменшувати тарифи, щоб перевозити більше людей. Але якщо у деяких районах є монополізація – один перевізник – це не дасть нічого кращого, окрім безконтрольного підняття тарифу. Перевізник, який тариф обґрунтує, такий і поставить. А у нашій країні можна обґрунтувати все, що завгодно».
Відповідно у районах Львівщини, де є хоч якась конкуренція перевізників, можна очікувати «притомних» тарифів. Якщо ж ринок монополізував один перевізник або підконтрольні йому фірми – чекайте зростання вартості проїзду в енну кількість разів.
«Тому у цьому є і позитив, і негатив, – каже С.Товстига. – Брався за приклад досвід Польщі та інших країн, де є здорова конкуренція, автобуси їздять з інтервалом у 5 хвилин та є доволі різні тарифи». У наших реаліях пасажирських перевезень це виглядає доволі спотворено.
Окрім того, додає активіст, відповідно до чинної процедури проведення конкурсів для перевізників, створити конкуренцію на ринку проблематично. «Перевага надається чинному перевізнику. При оголошенні конкурсу йому надається 11 балів, а новому перевізнику 0, – пояснює С.Товстига. Він висловлює сподівання, що зміниться законодавство, запрацює чесний механізм на обласних перевезеннях і не буде домовленостей, які зараз процвітають.
«На даний момент розірвати цю монополізацію у районах досить проблематично», – констатує активіст.
Як спинити свавілля маршрутників?
На захланність перевізників можна скаржитися на «гарячу лінію» 112 до Львівської ОДА. А іще – писати скарги в Антимонопольний комітет.
Як зазначає голова Львівського тервідділення АМКУ Андрій Басараба, чинна процедура не передбачає жодних погоджень тарифів у маршрутках з боку АМКУ, однак тервідділення комітету зобов’язане реагувати на скарги та звернення громадян, зокрема, якщо йтиметься про обґрунтованість тарифів.
«Підняття цін має бути обґрунтованим, але наразі інформації немає – чи вони обґрунтовані чи необґрунтовані, – каже А.Басараба. – У нас вже були випадки, коли зверталися, зокрема, журналісти, відкривалися справи, і порушників було зобов’язано привести тарифи у відповідність».
Наталія Шутка, ZIK