Купуючи комп’ютерне обладнання для навчальних класів, Пустомитівський відділ освіти РДА «розділив» велику закупівлю з надпороговою вартістю на декілька малих закупівель, що може свідчити про ймовірне уникнення відкритих торгів, а також віддав перемогу на торгах фірмі, що не підтвердила досвід виконання аналогічних договорів. Про це повідомляє Центр громадського моніторингу та досліджень.
На закупівлі мультимедійних засобів навчання для шкільних кабінетів, яку освітяни провели у серпні, ми виявили неправомірне визначення переможця торгів. Перемогу отримало ТОВ «Лабора», з яким підписали угоду на 811 тис. грн. Як показав аналіз, у пропозиції переможця відсутнє підтвердження виконання аналогічних договорів. У договорах, які надало ТОВ «Лабора» для підтвердження свого досвіду, йдеться про поставку «мультимедійного обладнання» та «навчального приладдя», а предметом закупівлі були «навчальні засоби» (відповідно до Єдиного закупівельного словника).
На цій же закупівлі серед техніки, яку хотіли придбати освітяни, а саме смарт-дошки, проектори, акустична система та різноманітні навчальні прилади, ми знайшли й комп’ютери (3 шт. – 36 тис. грн). Комп’ютерна техніка має свою назву в Єдиному закупівельному словнику – «машини для обробки даних (апаратна частина)», а смарт-дошки та інша техніка для навчання визначається окремим кодом класифікатора, як «навчальні засоби». Та й загалом код ДК 021:2015: 80520000-5 — «Навчальні засоби» включає лише «Послуги, пов’язані з навчальними програмами» та «Навчальні семінари», що не було предметом закупівлі.
Такої ж помилки освітяни допустились і у жовтні, де серед усього переліку мультимедійного обладнання для навчальних класів вказали ще й ноутбук (1 шт.), вартістю в 14 тис. грн.
Відповідно до «Порядку визначення предмету закупівлі», затвердженого наказом Мінекономрозвитку, предмет закупівлі визначається замовником за показником четвертої цифри основного словника і відповідно товари з різним призначенням не можуть бути предметом однієї закупівлі.
А вже наприкінці року відділ освіти Пустомитівської РДА підписав в один день дві прямі угоди з ФОПом Миколою Луцюком на поставку комп’ютерного обладнання, яке у закупівельному словнику значиться під класом «машини для обробки даних (апаратна частина)».
Загальна вартість двох прямих угод – 195 тис. грн. Якщо до цієї суми ще додати вартість комп’ютерів та ноутбука, які освітяни купували у серпні та жовтні, то ми отримаємо 245 тис. грн. Нагадаємо, що вартість товарів, які перевищують 200 тис. грн, відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», необхідно закуповувати шляхом проведення відкритих торгів. Тож, ймовірно, такі дії відділу освіти можуть свідчити про умисне уникнення відкритих торгів.
Після звернення журналістів аудитори перевірили та підтвердили виявлені порушення щодо незаконного визначення переможця торгів та повідомили, що перевірять ймовірний розподіл предмету закупівлі час наступного планового контрольного заходу.