Міністр інфраструктури України Володимир Омелян звернувся до директора Національного антикорупційного бюро України Артема Ситника з проханням розслідувати факти масштабних зловживань на ПАТ «Укрзалізниця». Копії звернення оприлюднив народний депутат України Віталій Купрій, передає кореспондент Львівського порталу.
«Масштаби корупції там вражають. Як і імена топ-корупціонерів. Рекомендую уважно почитати цю заяву. Для себе зробив висновок: як все запущено в нашій державі», – наголосив В.Купрій.
В заяві до НАБУ систематизовано факти системної корупції в діяльності посадових осіб держпідприємства. Серед іншого, детективам звертають увагу на те, що ПАТ «Укрзалізниця» запровадило схему відмивання коштів шляхом використання підставних компаній.
«Основними учасниками цієї схеми є ТОВ «Експозиція» та ТОВ «АРГО», однак кінцевими бенефіціарами останніх ланок є юридичні особи – вигодонабувачі за наявної інформації афільовані з Я.Дубневич та Б.Дубневич», – наголошується у документі. Попри відкриття кримінального провадження ще на початку 2016 року, «співпраця» «Укрзалізниці» із зазначеними компаніями досі триває.
«Як наслідок, за 2016 рік до «конвертаційних центрів» через ТОВ «Експозиція» та ТОВ «АРГО» було спрямовано близько 1 мільярда гривень ПАТ «Укрзалізниця»», – йдеться у зверненні.
Окрім іншого, НАБУ звертають увагу на зловживання під час здійснення процедур закупівель ПАТ «Укрзалізниця». Так, під час оборудок із закупівлею дизельного пального держпідприємством орієнтовна сума втрат ПАТ «Укрзалізниця» у 2016-2017 рр. становить 150-200 млн грн. Махінації з закупівлею елементів верхньої будівлі колії призвели до орієнтовних втрат на суму більш ніж 20 млн грн, з закупівлею бандажів – теж більше ніж на 20 млн грн., кабельної продукції – 80 млн грн.
У документі також детально розписані зловживання під час реалізації металобрухту, кадрових призначень, залучення експертів, судових «маніпуляцій». Наголошується також на непрозорості корпоративних витрат, надання знижок на транспортні перевезення та інше.
«Фактично ПАТ «Укрзалізниця» контролюється рядом олігархів чи наближених до них осіб. На ключових посадах працюють «потрібні люди». Так, зокрема, член правління Сергій Михальчук у 2009-2011 роках був заступником гендиректора Укрзалізниці М.Костюка, який відомий тим, що запатентував разом із Дубневичами рейкові скріплення, на які залізниця щороку сплачувала мільйони гривень. Заступник директора філії «Центру забезпечення виробництва» Е.Пушкаренко є помічником Я.Дубневича. Головний інженер Департаменту колії та споруд В.Яковлєв є помічником Я.Дубневича. Заступник начальника департаменту з матеріальних ресурсів Т.Олійник є ТОВ «Експозиція» і є працівником Комітету ВРУ з питань транспорту (голова комітету – Я.Дубневич). Корупція не тільки зменшується, а й процвітає. Кошти, які мають бути спрямовані на покращення надання послуг громадянам, задіюються у відповідних схемах», – наголошується у документі.
Відтак урядовець просить директора НАБУ «взяти питання щодо зловживань у ПАТ «Укрзалізниця» під особистий контроль та вжити відповідних заходів реагування».
Раніше Львівський портал повідомляв, що на «Укрзалізниці» повний провал структурних реформ, через зацікавлених «друзів». Також стало відомо, що за підсумками 2016 року орієнтовна вартість закупівель ПАТ «Укрзалізниця» в компаній народних депутатів України Ярослава та Боглана Дубневичів складала близько мільярда гривень. Окрім того стало відомо, що «Укрзалізниця» планує порізати на брухт майже 15 тисяч вагонів.