Львівське комунальне підприємство «Львівавтодор» орендує для свого директора Олега Берези джип KIA Mohave за шість тисяч гривень на місяць. Договір оренди знайшовся в системі публічних закупівель ProZorro. Джип здає в оренду… сам Олег Береза. Від імені підприємства підпис під договором поставив заступник директора Євген Калитич. Окрім орендної плати, «Львівавтодор» зобов’язується заправляти, обслуговувати і ремонтувати машину свого шефа бюджетним коштом. Tvoemisto.tv знайшло відповіді на запитання, що виникають у пересічного громадянина до цієї історії.
«Найвищій посадовій особі в підприємстві гарантований автомобіль, – відповідає Олег Береза. – Зараз у підприємстві немає вільних автомобілів у належному технічному стані. Я шість років використовував свій власний, оплачував бензин. І вирішив, що буде правильно, якщо постійні витрати покриватиме підприємство. Це практикується в усіх компаніях: якщо фірма не може забезпечити людині авто, людина може використовувати власне, а їй покривають витрати й виплачують винагороду».
Він додає, що підприємству вигідна така співпраця, адже придбати такий автомобіль і винаймати водія коштувало би значно дорожче, ніж шість тисяч гривень на місяць. Олег Береза обіцяє призупиняти договір на час відпустки, коли не використовуватиме джип у службових цілях, і розірвати його остаточно, коли в підприємству повернуть машини, які зараз здані в оренду.
Юрист Андрій Петришин підтверджує, що закон гарантує начальнику комунального підприємства службовий автомобіль. Але чому це має бути саме джип? «Не думаю, що він має моральне право вибирати собі автомобіль: чи це новий джип, чи стара волга… Що дозволяє бюджет, на тому він і повинен їздити», – каже правник.
А ось його колега Андрій Тищенко, який представляє Олега Березу, запевняє, що вибирати собі транспортний засіб для використання в господарській діяльності підприємства закон керівникові не забороняє. Адвокат Олег Мицик уточнює: порушення не було б, якби Береза витрачав гроші, отримані за договором оренди, на бензин, запчастини й ремонт. Проте в цьому випадку близько п`яти тисяч гривень після сплати податку з доходу фізичних осіб залишаються в кишені власника авта.
Андрій Петришин, посилаючись на Кодекс України про адміністративні правопорушення і закон «Про запобігання корупції», вбачає в цій ситуації конфлікт інтересів. «Стаття 22 закону передбачає чітке обмеження щодо використання службових повноважень чи свого службового становища з метою отримання неправомірної вигоди в приватних інтересах. Ми маємо особу публічного права, яка на посаді керівника підприємства з метою одержання прибутку використала своє службове становище. На це щонайменше мали би зреагувати правоохоронні органи. Особи, які про це дізналися, мали б повідомити Національне антикорупційне бюро, поліцію та прокуратуру, яка має право звернутись до суду», – каже він.
Олег Береза заперечує: він – не лише посадова особа. «Я поєдную статус керівника підприємства зі статусом приватного підприємця, – каже він. – Так що з мого боку немає зловживань. У мене немає статусу чиновника і я маю право займатись підприємницькою діяльністю». А отже, здавання авта в оренду – підприємницька діяльність, із якої він годує родину.
Юрист Олега Берези Андрій Тищенко вважає, що директор ЛКП не повинен був повідомляти міську раду про конфлікт інтересів, якщо сам його не відчуває. «Факт використання службових повноважень з метою одержання неправомірної вигоди встановлюється ріщенням суду, – заперечує юрист Олега Берези. – Закон вимагає від посадової особи повідомити керівництво про наявність у неї реального чи потенційного конфлікту інтересів. Тут важливе значення має суб’єктивне ставлення особи до факту наявності чи відсутності конфлікту інтересів: чи усвідомлює вона його. Якщо особа вважає, що конфлікту немає, вона не може бути притягнута до відповідальності за неповідомлення про конфлікт».
Олег Береза каже, що міськраду не повідомляв, бо там йому дозволили використовувати кошти ЛКП на власний розсуд. «Це дуже мізерна сума, – каже він. – Юристи сказали, що така угода не потребує узгодження. Мене перевіряли органи прокуратури і порушень не знайшли».
Однак на запит Tvoemisto.tv у прокуратурі Львівської області відповіли, що Олега Березу не перевіряли. Водночас з'ясувалось, що на балансі в комунального підприємства знайшлося чотири авта:
Автовишка ГАЗ-52 1986 року випуску для обслуговування світлофорів, які перебувають на балансі «Львівавтодору»;
53-метрова автодрабина на шасі автомобіля «Мерседес», передана в оренду Державній службі з надзвичайних ситуацій;
Легковий седан ГАЗ-3110 2004 року випуску для обслуговування світлофорів;
Renault Duster 2010 року випуску для обслуговування майданчиків для паркування: щоденної інкасації та невідкладного ремонту паркоматів. Окрім відділу паркування, «Рено» використовує бухгалтерія, а за потреби – інші відділи підприємства.
Юрист Ірина Бабій каже, що оскільки на балансі підприємства є автомобілі, директор не мав права брати в оренду ще один і повинен був обирати з того, що є. До того ж, максимальна вартість оренди автомобіля становить 60 тисяч гривень на рік, а Олег Береза платить собі 72.
Андрій Тищенко з таким трактуванням закону не погоджується. Мовляв, закон встановлює максимальну суму орендної платні на рік у розмірі не менш ніж 10% вартості орендованого майна за результатами незалежної оцінки. За словами юриста Олега Берези, незалежний експерт оцінив джип КІА у 727,9 тисяч гривень. Щоправда, в інтернеті можна знайти оголошення про продаж таких автомобілів за 600 тисяч гривень і дешевше, але, можливо, ці машини не в такому відмінному стані, як джип Олега Берези. На запитання Tvoemisto.tv в управлінні Національної поліції повідомили, що це авто жодного разу не потрапляло у дорожньо-транспортну пригоду.
Нагадаємо, із початку лютого Олег Береза – депутат Львівської міської ради від партії «Самопоміч». Він отримав мандат після того, як обраний 2015 року депутат Назар Бичишин склав повноваження. Речниця львівської «Самопомочі» Уляна Сурмай каже, що фракція позицію Олега Берези підтримує.