З 10 грудня 2021 року Львів достроково почав отримувати перші низькопідлогові трамваї українського виробництва, закуплені за кошти від Європейського інвестиційного банку (ЄІБ). Це стало можливим завдяки участі Львова у проєкті «Міський громадський транспорт України», що є рамковим кредитом від ЄІБ. У межах проєкту місто отримало 12 млн євро на закупівлю десяти п’ятисекційних низькопідлогових трамваїв.
«Закупівля нових трамваїв у Львові за кредитні кошти Європейського інвестиційного банку сприятиме розвитку екологічно чистого та сталого транспорту. Добре функціонуюча трамвайна мережа може зробити вагомий внесок у зменшення кількості автомобілів і заторів на дорогах і, таким чином, знизити забруднення довкілля та послабити кліматичні зміни, що є надзвичайно важливим для ЄІБ як кліматично-орієнтованого банку ЄС. Крім того, поступова модернізація транспорту сприятиме соціальному та економічному розвитку Львова й інших міст, що є однією з наших головних цілей в Україні», – зазначив Жан-Ерік де Загон, голова представництва Європейського інвестиційного банку в Україні.
Профінансована Європейським Союзом технічна підтримка у розмірі 3,5 млн євро у межах проєкту «Міський громадський транспорт України» допомагає Міністерству інфраструктури й містам-учасникам, зокрема Львову, у впровадженні європейських стандартів для підтримки сталої міської мобільності.
Клое Алліо, керівниця відділу «Економічна співпраця, енергетика, інфраструктура та довкілля» Представництва ЄС в Україні зазначила: «Якісний громадський транспорт є невід’ємною складовою сталого розвитку міст. ЄС радий підтримати модернізацію міської мобільності в регіонах України за допомогою більш комфортних і екологічних транспортних засобів. Це сприятиме поліпшенню якості транспортних послуг, а також зробить громадський транспорт більш привабливим для українських громадян».
«Трамвай є одним із найбільш екологічних та енергоефективних видів громадського транспорту. Поступове збільшення частки рейкового транспорту й тролейбусів дозволить знизити рівень викидів і забруднення довкілля в містах, а також наблизить Україну до реалізації Європейського зеленого курсу. Також, важливо, що ці трамваї українського виробництва відповідають усім принципам безбар’єрності. Доступність транспорту для усіх категорій громадян – ключовий елемент усіх нових проєктів Міністерства інфраструктури», – зазначила Анна Юрченко, заступниця Міністра інфраструктури з питань європейської інтеграції.
«Львів уже багато років є лідером в Україні за оновленням транспорту. І одним із пріоритетів такого оновлення є збільшення частки саме електротранспорту, оскільки він є більш екологічним і вигідним з економічної точки зору. Нові трамваї, придбані завдяки підтримці ЄІБ і ЄС, допоможуть нам у досягненні нашої мети, а також зроблять пересування містом доступним і зручним для всіх мешканців і гостей Львова», – зазначив Львівський міський голова Андрій Садовий.
Трамваї для Львова виготовляють підприємства машинобудівної корпорації «Електрон». У вересні 2020 року ЛКП «Львівелектротранс» було підписано контракт на поставку 10 нових трамваїв, а також набір обов’язкових запчастин та витратних матеріалів, обладнання та інструментів для їх технічного обслуговування та ремонту. Спочатку, відповідно до графіку поставок у вищезгаданому контракті, планувалось, що Львів отримає перші 5 трамваїв у червні 2022 року, проте нещодавно стало відомо, що перші трамваї будуть поставлені вже у грудні 2021 року.
«Підприємства концерну «Електрон» майже десять років виробляють сучасний міський транспорт, зокрема і трамваї. Тож маємо чималий досвід і наша техніка отримує схвальні відгуки від експлуатуючих організацій і, головне, від пасажирів. Ми з кожним роком нарощуємо свої потужності, оновлюємо обладнання і вдосконалюємо технології, інвестуємо в розширення виробництва та створення нових робочих місць», – прокоментував президент-голова правління ПрАТ «Концерн-Електрон» Юрій Бубес.
«Нові трамваї «Електрон» – це великий крок на шляху до оновлення трамвайного парку у Львові. Завдяки проєкту ми зможемо суттєво змінити якість громадського транспорту, забезпечити комфортне перевезення всіх наших пасажирів, зокрема маломобільних людей. Крім того, це чудова можливість для розвитку українських машинобудівних підприємств, як-от «Концерн-Електрон», що виготовляє усі 10 трамваїв, закуплених в межах проєкту», – сказав в.о. директора львівського комунального підприємства «Львівелектротранс» Володимир Ковалів.
Довідка
Європейський інвестиційний банк (ЄІБ) – державна фінансово-кредитна установа Європейського Союзу. В Україні банк працює з 2007 року. Дотепер ЄІБ надав Україні кредитів на загальну суму понад 7 млрд євро. Банк ЄС прагне підтримати Україну та допомогти створити умови, необхідні для досягнення економічної стабільності. Найважливіші сфери кредитування ЄІБ в Україні – це соціальна та економічна інфраструктура, транспорт і сполучення, розвиток місцевого приватного сектору, енергоефективність, інновації та протидія кліматичним змінам.
Трамвай «Електрон» T5L641 – це п`ятисекційний однопросторовий комфортний вагон з системою кондиціонування салону і кабіни водія, з пониженим рівнем вібрації та шуму, технічний рівень якого відповідає сучасним європейським вимогам до міського електротранспорту. Широкі двері і низький рівень підлоги вагону дозволяють прискорити швидкість посадки-висадки пасажирів, особливо зручні для пасажирів з дітьми та осіб з обмеженою здатністю пересування. Кількість місць для сидіння - 56, загальна пасажиромісткість трамвая - 265 осіб. Особливостями трамваю «Електрон» є раціональне розташування приладів і органів управління з врахуванням вимог безпеки, вбудована система діагностики оперативного контролю роботи всіх вузлів і систем вагону, застосовані виконані на сучасній елементній базі асинхронні тягові електродвигуни, що відзначаються надійністю в експлуатації, меншими масогабаритними показниками та відмінними енергетичними і динамічними характеристиками. В режимі гальмування передбачена можливість рекуперації електроенергії в контактну мережу (економія електроенергії становить до 40%). Підлога вагону в зоні дверей салону обладнана системою підігріву, що виключає обмерзання та намерзання снігу в зимовий період. Спеціальне покриття вікон зберігає тепло у холодну пору року і відбиває ультрафіолетові промені сонця у спеку.
Трамвай обладнаний зовнішніми та внутрішніми відеокамерами панорамного огляду: пасажирського салону, майданчиків поблизу пасажирських дверей та зон позаду вагона, що забезпечують ширшу зону оглядовості та контроль водія за дорожньою ситуацією, посадкою-висадкою пасажирів.
Комфортні умови праці водія забезпечує ергономічна кабіна з регульованим сидінням, окремим кондиціонером і сенсорними органами управління. Вагон має задній пульт управління для руху заднім ходом з кнопкою, яка імітує функції «педалі безпеки», встановленої в кабіні водія.