У редакційних матеріалах найчастіше згадуються комунальні підприємства, лікарні, театри, музеї. Про приватний бізнес львівські журналісти пишуть вкрай рідко і лише у випадках, коли в них відбуваються скандали, замінування або розташування пунктів вакцинації. Натомість комерційна джинса та неналежно марковані тексти, хоча таких публікацій менше 1%, стосуються виключно великого бізнесу.
У моніторинг ІМІ потрапило 5 львівських сайтів: Zaxid.net, Вголос, 032, Твоє місто та Дивись.Інфо. Метою було визначити кількість згадок про українські компанії (в тому числі, місцевих) у редакційних публікаціях, комерційній джинсі та неналежно маркованих рекламних матеріалах. Враховувалися також згадки про комунальні підприємства, музеї, театри, ресторани, торгові центри тощо.
Загалом проаналізовано 1176 матеріалів, опублікованих журналістами з 10 по 14 січня включно. Українські компанії згадуються у 206 публікаціях, що становить 17,5% від загальної кількості матеріалів.
Так, 63 тексти із згадками українських компаній надруковані на “Zaxid.net” (20% від загальної кількості публікацій), 43 - на “Дивись.Інфо” (13,83%), 39 - на “Твоєму місті” (26%), 36 - на “Вголос” (14%), та 25 - на “032” (17%).
Майже без джинси
Лише один матеріал з ознаками комерційної замовності нам вдалося знайти на сайті “Вголос”. Від загальної кількості матеріалів це становить 0,1%. Журналісти надрукували публікацію про концерт групи “Ляпіс 98”, який організовує компанія “Lutsyshyn Promo і Promotions”. У рекламному тексті також згадується заклад “!FESTrepublic”, де відбуватиметься захід.
З чим є проблеми?
0,8%, або 9 публікацій від загальної кількості матеріалів становить неналежно маркована реклама. 4 з них опубліковані на сайті “Zaxid.net”. Зокрема, це публікації про “правильну картку” від “Кредобанку”, те, що Windrose” розігрує квитки для клієнтів лабораторії “Ескулаб”, капела “Дударик” із фолкгуртом “Курбаси” виступлять з Різдвяним концертом у театрі Заньковецької, а діти із Сходу отримали подарунки від компанії “АТБ”. До речі, аналогічний матеріал про “АТБ” є на сайті “032”. Також ЗМІ опублікувало рекламні тексти про будівельний дім “СІА” та концерт, який організовує “Lutsyshyn Promo і Promotions” у закладі !FESTrepublic.
Лише 2 неналежно марковані тексти є на “Твоєму місті”: про львівську гастрозустріч у Центрі пивної культури “Львіварня” та ідеатон, який відбудеться для громад зі всієї України у Будинку воїна. Інтернет-видання “Zaxid.net” та “032” публікували ці тексти у рубриках “новини компанії”. Натомість “Твоє місто” під текстами зазначало - “партнерська публікація”. В чому проблема? В порушенні закону. Згідно із Законом “Про рекламу” (стаття 9), вона має бути чітко відокремлена від іншої інформації і мати позначку “Реклама” або “На правах реклами”.
Взагалі не було неналежно маркованих публікацій, як і комерційної джинси, на сайті “Дивись.Інфо”.
ТОП-5 компаній у редакційних текстах
Редакційні матеріали із згадками українських компаній становлять 16,7% від загальної кількості публікацій або 196 текстів. Є публікації, у яких згадуються одразу декілька компаній чи підприємств.
Серед лідерів згадок в редакційних матеріалах:
• ЛКП “Львівавтодор” - 4,8% від загальної кількості згадок в редакційних матеріалах;
• театр імені Марії Заньковецької - 3,6%;
• ЛКП “Львівелектротранс” - 2,4%;
• гіпермаркет “Метро” - 1,7%;
• IT-компанія “SoftServe” - 1,7%.
Велику кількість згадок про ці компанії у ЗМІ можна пояснити інформаційними приводами та актуальністю теми. Наприклад, про ЛКП “Львівавтодор” та “Львівелектротранс”, про компанію “SoftServe” медійники писали у новинах, аналітиках про електронний квиток, який якраз почали запроваджувати у Львові. Театр імені Марії Заньковецької згадувався у новинах про смертьактора Євгена Федоренка, також журналісти публікували спогади друзів про Федоренка чи розповідали про аншлаги на виставах у закладі культури. А гіпермаркет “Метро” згадується у новинах про ймовірне замінування магазинів мережі.
Мар'яна Сич, регіональна представниця Інституту масової інформації у Львівській області
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.