Комісія вченої ради Львівського національного університету імені Івана Франка оприлюднила свої висновки щодо «Детального плану території у районі вул. Січових Стрільців, вул. Університетської, вул. Листопадового чину», розроблений Державним інститутом проектування міст.
Відповідно до висновків комісії:
- В проекті відсутнє належне обґрунтування доцільності реконструкції площі, прилеглої до навчального корпусу Львівського національного університету імені Івана Франка, і, особливо, будівництва підземного паркінгу. Головним мотивом, поданим у меті проекту, є “... створення сприятливих умов для пішоходів та учасників дорожнього руху ... із збереженням ландшафтного комплексу парку ім. Івана Франка - пам’ятки садово-паркового мистецтва”. Це означає, що наявні умови на площі перед Університетом несприятливі ні для пішоходів, ні для студентів, ні для учасників дорожнього руху. Будівництво ж паркінгу у межах природно-заповідного об’єкту, яким є парк ім. Івана Франка - один з найдавніших парків України, заборонено Законом України “Про природно-заповідний фонд України”. Пропоноване будівництво паркінгу на 350 автомобілів жодним чином не вирішує проблеми паркування у центральній частині міста, де щодня паркуються тисячі автомобілів (за прогнозними оцінками Львівавтодору потребують паркомісць 7200 автомобілів).
- Проектом практично ігнорується розташований впритул до майбутнього паркінгу головний корпус Університету - пам’ятка архітектури. Університетська будівля і партерна частина парку ім. Івана Франка формують надзвичайно важливий природно-історичний ансамбль, який потрібно зберегти для прийдешніх поколінь.
- Ділянка проектованого будівництва розташована у складних інженерно- геологічних умовах. Геоморфологічно це сильно антропогенно змінена заплава р. Полтва. Тут до господарського освоєння була низка забагнених старичних озер і джерел, перекритих пізніше шаром техногенних грунтів значної потужності, води яких у вигляді окремих потоків рухаються у бік русла р. Полтва і формують суцільний (четвертинний) водоносний горизонт, який залягає на глибині 2,6-4,0 м у чутливих до зневоднення заторфованих суглинках. Зниження рівня цього горизонту може призвести до нерівномірного осідання будівель і споруд.
- На глибинах 2,3-4,7 м залягають тріщинуваті мергелі верхньої крейди різної міцності та кора їхнього звітрювання, складена мергелистими глинами.
- У мергелях поширений артезіанський водоносний горизонт з висотою напору 0,8-2,7 м. П’єзометричний рівень вод цього горизонту фіксується на абсолютних позначках 270,0-273,0 м. Широкий діапазон коливання рівня дає підставу говорити про вірогідність меншої глибини його залягання у місцях, не зафіксованих свердловинами.
- Як вказано у висновках Геотехнічного інституту, цей водоносний горизонт залягає на глибинах на 3,0-4,0 м вище підошви проектованих фундаментів, тому при влаштуванні котловану потребує виконання промислового водозниження. Його проведення призведе до формування депресійної лійки, у межах якої, як показав досвід будівництва стовбура шахти підземного трамваю, що був розташований в аналогічних умовах, за Палацом Потоцьких, зазнали різного ступеня ушкодження понад 100 споруд. У зв’язку з цим роботи з прокладання тунелю були припинені. У межі депресійної лійки, яка утвориться внаслідок відпомповування води з котловану, потрапить не лише корпус Університету, але й низка прилеглих до нього будинків по вул. Листопадового Чину та Січових Стрільців, значна частина яких є пам’ятками архітектури. Найбільше занепокоєння викликає стійкість будівлі Університету, яку може чекати доля Палацу ГІотоцького, який був розташований в епіцентрі водозниження і тривалий час знаходився в гостро аварійному стані. Як показують спеціальні спостереження деформаційні процеси у його будівельних конструкціях не припинилися дотепер. Не зважаючи на обґрунтовані застереження Геотехнічного інституту щодо недопустимості заглиблення споруди понад 4,5 м, проектом все ж передбачається її глибина до 6,0 м, що тягне за собою великі ризики. Жодних превентивних заходів із запобігання такому сценарію проектом не передбачено. Натомість уже зараз університетський корпус знаходиться у незадовільному технічному стані, а на забезпечення його стійкості та функціональної придатності Міністерством освіти і науки України виділено понад 78 млн. грн.
- Проектом не передбачено жодних заходів із забезпечення функціонування потужного каналізаційного колектора, площею поперечного перерізу понад 4 м2, що проходить поблизу пам’ятника Іванові Франку, виведення з ладу якого може загрожувати важкими наслідками. На нинішній час однозначно не встановлена навіть глибина його закладання.
- В проекті відсутні дані про систему вентиляції паркінгу, яка відіграє дуже важливу екологічну роль.
- Оцінка наявного екологічного стану навколишнього середовища в районі будівництва практично не проводилася. Наведені дані про викиди в атмосферу від автотранспорту в цілому для міста Львова не мають жодного відношення до району забудови. Ділянка будівництва розміщена у межах глибокої улоговини, яка дуже погано провітрюється, а ступінь забруднення атмосфери у її межах набагато вищий ніж,по^за її межами. Проектований паркінг буде додатковим, достатньо потужним, притягальним для автотранспорту об’єктом, функціонування якого призведе до суттєвого погіршення екологічного стану атмосфери у парку та біля Університету.
- Проектом передбачається зрізування 54 дерев із 68 - розташованих у партерній частині парку. Натомість у задекларованій меті наголошується на збереженні існуючого ландшафтного комплексу парку. Яке ж це збереження?
- Враховуючи розташування проектованого паркінгу в історичному ареалі, наявність численних пам’яток архітектури, а також пам’ятки садово- паркового мистецтва, підвищену пожежну (екологічну) небезпеку самого об’єкту, проект повинен містити Оцінку впливу проектованого будівництва на навколишнє середовище і пройти екологічну експертизу, що передбачено п. 5 інвестиційного проекту. Ні першого, ні другого в проекті немає. Жодних екологічних заходів, окрім робіт з озеленення та благоустрою, також не передбачено.
- Влаштування грандіозного будівельного котловану потребуватиме вивезення від 40 до 50 тис м3 ґрунту (у залежності від прийнятого варіанту), а також спорудження бетонних конструкцій, що буде здійснюватися важким транспортом, генеруватиме потужне (недопустиме) газове та віброакустичне навантаження на дороги, будівлі, мешканців цього району, працівників і студентів Університету, створюватиме серйозні труднощі в реалізації навчального процесу впродовж майже 2-х років (терміни будівництва). Це, по суті, великий будівельний майданчик з довготривалим, комплексним негативним впливом на нормальне функціонування мешканців прилеглих вулиць, Університету і парку ім. Івана Франка.
- Пропоноване авторами проекту створення сприятливих умов для пішоходів та учасників дорожнього руху насправді призведе до суттєвого погіршення існуючого стану для парку, будівлі Університету, прилеглих до нього територій і жодним чином не вирішить ні транспортної проблеми, ні проблеми паркування.
Враховуючи вище наведене, академічна спільнота Університету, його студенти і працівники категорично проти реалізації пропонованого проекту плану реконструкції території", - йдеться в повідомленні.
Висновки підписані членами комісії та надіслані міському голові Львова Андрієві Садовому.
Раніше Форпост писав "Перед головним корпусом ЛНУ ім.Франка планують збудувати підземний паркінг"