Нещодавно в усіх районах Львова завершились конкурси на оператора вивезення сміття. Їхні результати очікувано продемонстрували суттєвий перерозподіл ринку. Дрібніші фірми або цілком були витіснені з бізнесу, або отримали крихти від колишніх об’ємів. Натомість на перший план вийшли скандальна, вічно у дотаціях ЛКП «Львівспецкомунтранс» і потужний нахабний новачок ТзОВ «Грінера Україна» з відкритою судовою справою щодо конкурсу в Галицькому районі та закритою інформацією про джерела фінансування. Найсильніший до того гравець у цій сфері «AVE Львів» ледве втримав свої позиції, пише ZIK.
Про результати конкурсу 28 лютого повідомили у прес-службі Львівської міськради.
Отож, з 1 березня 2017 року у шести районах міста будуть працювати п’ять перевізників ТПВ:
Шевченківський район: ТзОВ «Санком-Львів», ТОВ «AVE Львів» та ЛКП «Львівспецкомунтранс».
Залізничний район: ТОВ «AVE Львів» та ЛКП «Львівспецкомунтранс».
Франківський район: ТзОВ «Спецавтотранс Львів» та ТОВ «AVE Львів». Діючою залишається угода з ЛКП «Львівспецкомунтранс».
Личаківський район: ЛКП «Львівспецкомунтранс» та ТзОВ «Грінера Україна».
Сихівський район: ТОВ «AVE Львів» та ТзОВ «Грінера Україна».
Галицький район: ТзОВ «Грінера Україна».
Сама ситуація, яка на сьогодні склалась у Львові в питанні вивезення сміття, диктувала певні умови: якщо ти дрібний чи слабкий перевізник, то не зможеш втриматись на ринку. На перше місце на цей момент вийшли: домовленість зі звалищами по Україні, запас міцності та наявність аргументів у боротьбі з лобі ЛМР.
З когорти львівських перевізників випав «ДВ Екосвіт», який і в простіші часи не міг похвалитись особливими здобутками. Саме його, а також «Санком-Львів» постійно згадували серед тих операторів, які найгірше давали собі раду з вивезенням сміття.
Ситуація з ТзОВ «Санком-Львів» також заслуговує особливої уваги. Колись успішна фірма стала заручником відсутності державної стратегії поводження з відходами. Збудувавши, із залученням інвестора, сміттєпереробний завод у Рівному, вона так і не змогла повноцінно запустити його через відсутність тарифу на переробку відходів. Не маючи можливості ані переробляти, ані захоронювати сміття зі Львова у базовому для них Рівному, «Санком-Львів» стикнувся з проблемами відсутності полігону. Така ситуація вилилась у перебої з вивезенням та хаотичним пошуком майданчика для перевантаження відходів. Саме намагання кулуарно перевантажувати відходи на території одного з приміських сіл переросло у чималий скандал, який вдалося залагодити лише завдяки втручанню голови ОДА Олега Синютки.
Та все ж «Санком-Львів» вдалося втриматись на плаву та отримати частину ринку вивезення ТПВ в одному з районів. У такій же ситуації опинився і ТОВ «САТ Львів» – невелика фірма, яка декілька попередніх років справно і акуратно виконувала свою роботу, але зараз в умовах гострої та жорсткої конкуренції опинилась, поки не за бортом, але вже на узбіччі ринку.
Значно краще вдалося втриматись у цій форс-мажорній ситуації ТОВ «AVE Львів». Не в останню чергу завдяки якісно поставленій роботі. Фактичну у всіх чотирьох районах, де представлена AVE, вона буде виконувати роботи паралельно з «улюбленцями Садового» ЛСКТ та «Грінера». Андрій Іванович знає, що може розраховувати на фірму Гайовишина (Олега Гайовишин – власник ТОВ «AVE Львів» – ред.) у разі, якщо котрась з них завалить свою роботу, що у випадку з «Львівспецкомунтрансом» Тараса Стефанишина зовсім не виключено. Адже навіть у найскладніших умовах саме до AVE ніколи не було претензій.
Трохи більше про ЛКП «Львівспецкомунтранс». Як стверджують обізнані з темою джерела, це була завжди найгірша на ринку вивезення сміття фірма. Найгірша спецтехніка, найгірші контейнери, постійні борги перед ЛКП «Збиранка» за утилізацію сміття, постійні дотації з міста. Не покращилась ситуація і з часів урядування Тараса Стефанишина, який є керівником підприємства вже близько п’яти років.
«Декілька років тому при ЛКП «Збиранка» з’явився один з перевізників сміття ЛКП «Транспортна фірма «Львівспецкомунтранс». На цей момент підприємство не мало не лише достатньо засобів для повноцінного функціонування, а й було обтяжене значними боргами. Тоді воно отримало доступ до ринку вивезення сміття на найкращих умовах, допомогу від «Збиранки» технікою та контейнерами, ще й цілковите сприяння міської влади».
Зараз же ЛКП «Львівспецкомунтранс» (далі ЛСКТ – ред.) та його керівник Тараса Стефанишин – цар і бог у царині вивезення сміття у Львові. Увійшовши після трагедії на звалищі у структуру ЛКП «Збиранка», ЛСКТ було анульовано усі борги перед ними. Далі, зусиллями міського голови, депутати проголосували за визначення саме ЛСКТ об’єктом, який отримає та буде розпоряджатись кредитом ЄІБ на рекультивацію звалища. А наразі саме через руки Тараса Стефанишина проходять усі кошти, які йдуть на компенсацію перевізникам ТПВ з міста, а це, за останніми підрахунками, понад 120 млн грн. При цьому ні депутати, ні тим більше журналісти його не бачать, звітувати він і не збирається – постійно або занятий, або хворий.
Як інформує джерело, офіс ЛСКТ, який розміщений на території «Збиранки» на вул. Жовківській, перебуває під посиленою охороною. При чому п. Стефанишина бережуть переважно від журналістів. Бодігарди при вході на територію в першу чергу питають у відвідувачів, чи, часом, не пов’язані вони зі ЗМІ. Сам шеф, якщо і з’являється в офісі, то лише на авто, щоби, боронь Боже, не потрапити комусь на очі. З відвідувачів приймає хіба директорів фірм-перевізників, які періодично навідуються до нього «на поклін», щоби виторгувати кошти на компенсацію вивезення відходів.
Таким чином за кілька місяців, здавалося б, вкрай не вигідного вивезення ТПВ за тридев’ять земель, ЛКП, яке відповідальне за розподіл цих коштів, з вічного боржника перетворилось на потужного гравця на сміттєвому ринку Львова.
Чи є в тому заслуга менеджерських якостей п. Стефанишина, вкрай сумнівно, адже впродовж усіх років, поки він очолює ЛКП, йому ніколи не вдавалось добре працювати у конкурентному середовищі, навіть за постійного сприяння мера.
Та все ж головною несподіванкою конкурсів стала ТзОВ «Грінера Україна». Фірма нізвідки з’явилась в мутних водах ринку сміття Львова лише останнім часом. Богдан Михалусь був то радником, то другом Садового, але активізувався лише після трагедії на звалищі і початку перерозподілу ринку.
Спочатку «Грінера» зі скандалом отримала перемогу на конкурсі у Галицькому районі. Непорозуміння переросло у кримінальну справу, щодо організаторів конкурсу. Розслідування ще тривають, а у цей час фірма спокійно перемагає ще у двох районах. Звідки гроші у новачка на ринку вивезення відходів? Адже щоби з нуля ввійти лише на Галицький район треба було купити ультрадорогі смітники, а ще пару машин. Зараз же, щоби працювати ще у двох районах – цього добра потрібно щонайменше втричі більше. Як і коли такий бізнес може окупитись?
Напрошуються три варіанти відповідей:
Місто щедро компенсує «Грінері» з тої понад сто мільйонної суми, про яку нічого не хоче говорити п. Стефанишин;
В перспективі на львів’ян очікує такий тариф на сміття, що буде сторицею компенсувати витрати молодої компанії. Також, очевидно, в майбутньому їм буде відрізано значно більший шмат від пирога під назвою «сміття зі Львова»;
За ними стоїть потужна бізнес-структура, яка може працювати на перспективу у кілька років. А там, читай другий варіант – високий тариф і весь тортик, йдеться в аналізі агенції.