AutoEuro27
фото умовне
Кілька разів хотів написати свої думки щодо законопроекту 3704, але не бачив, що він планується до розгляду, тому й не писав. Зважаючи на ситуацію, вирішив описати своє бачення. Ото ж.

1. Скасування акцизу на авто в середньостроковій перспективі не призведе до зменшення загальної суми податків, що стягується при митному оформленні автомобілів. У структурі новіших авто частка акцизу є незначною, а старіші авто везуть не в тій кількості, в якій є потреба ринку, і відповідно не сплачують ні акциз, ні ПДВ, ні мито. При зростанні імпорту старіших авто, втрати акцизу будуть повністю компенсовані сплаченим митом та ПДВ. Окрім того законопроект містить компенсатори таких втрат (наприклад, через зменшення мінімального ліміту вартості для сплати податку на розкіш; фактичного розблокування реалізації конфіскованих автомобілів, які через велику суму податків (саме акцизу) ніхто не купує; зростання кількості реалізації вже ввезених авто через прогнозоване зменшення їх вартості).

2. Значно більш небезпечним для прогнозованих доходів бюджету є запропонована пільга (по сплаті всіх податків) для учасників бойових дій та інших пільгових категорій, які згадуються в проекті. В пояснювальній записці до проекту вказано, що таких громадян є близько 400 тис. Фактично вказаний проект відкриває можливість для нової пільгової схеми ввозу таких автомобілів. Запропоновані блокатори для унеможливлення зловживання цією пільгою є недостатніми або неконкретними. Так проектом пропонується, щоб пільгу можна було застосовувати у разі, якщо загальна сума належних до сплати митних платежів за одну одиницю транспортного засобу складає понад 43 розміри мінімальної заробітної плати, встановленої законом на відповідний рік. Тобто якщо брати теперішній розмір мін. зарплати і теоретично, що 200тис. таких авто буде ввезено, то розмір втрат бюджету буде становити 43 млрд.грн. (200тис. * 5тис. * 43). Разом з тим запропонована конструкція дозволяє маніпулювати з розміром податків через заниження митної вартості. І хоча піднімати це питання вкрай політично не вигідно, однак у разі прийняття такого проекту слід застосувати інші блокатори (наприклад, щось подібне, як є в гуманітарній допомозі - максимальний об’єм до 2000 куб.см. + вік понад 5-8 років). Окрім того фактично закон не передбачає обмежень передачі в користування таких (пільгових) авто іншим суб’єктам. Тобто буде дозволено ввезти пільгово автомобіль і передати техпаспорт іншій особі. Для унеможливлення цього (використання УБД для пільгового ввезення авто у власних цілях) необхідно прописати таке обмеження і з обов’язковою додатковою відповідальністю в КУпАП.

3. Надзвичайно позитивним, на мою думку, є скасування драконівських ацизів та коефіцієнтів для вантажних автомобілів. Це дозволить суттєво оновити вантажний автопарк в Україні. Ввезенню сільськогосподарської техніки сприятиме також пропозиція розстрочити сплату ПДВ для таких транспортних засобів на 36 місяців.

4. Абсолютно вірним є те, що до об’єкту оподаткування т.зв. податком на розкіш проектом пропонується додати відповідні водні транспортні засоби, однак дискусійним є збільшення терміну сплати цього податку для всіх власників з 5 до 8 років, особливо враховуючи стійку тенденцію до зростання курсу долара. На даний момент, запропонований в проекті ліміт в 200 мінімальних заробітних плат – це орієнтовно близько 35 тис.дол. США. Фактично, якщо хтось придбає в автосалоні такий автомобіль, то він буде змушений ще 8 років платити цей податок на розкіш. При запропонованій ставці та теперішній мінімальній заробітній платі – це 5 років по 30 тис. грн. та ще 3 по 15 тис. грн. Очевидно це негативно вплине на реалізацію та імпорт таких авто.

5. Норма про обов’язковість технічного контролю для легкових авто потребує уточнення, бо дослівне її використання призведе до необхідності технічного контролю як для автомобілів з екологічним стандартом нижче «Євро-4», так і тих, які вище «Євро-4»

6. Безумовним плюсом даного законопроекту є включення до документів, що засвідчує відповідність транспортних засобів вимогам технічних регламентів та національних стандартів реєстраційних документів на транспортний засіб, виданий реєстраційним органом країни реєстрації такого засобу, в якому визначено рівень екологічних норм, якому відповідає транспортний засіб та доповнення переліку автомобілів, на які не поширюється дія Закону України «Про деякі питання ввезення на митну територію України та проведення першої державної реєстрації транспортних засобів»(окрім пільгових категорій, які передбачені цим же проектом).