843940У 2022 році, розуміючи важливість діяльності волонтерів та благодійних організацій, враховуючи рівень гуманітарних викликів, Кабінет Міністрів України прийняв низку невідкладних заходів для спрощення бюрократичних процесів у сфері ввезення та надання гуманітарної допомоги. Одним із таких важливих рішень було надання можливості виїзду за межі України волонтерам та громадянам призовного віку, які займались перевезенням гуманітарної допомоги. Це забезпечило ввезення на територію нашої держави мільйонів тонн гуманітарних вантажів, що стало однією з ключових передумов стійкості України в боротьбі з окупантами.

Разом з цим, зважаючи на недосконалість нормативно-правового регулювання та програмно-технічного забезпечення, можливість виїзду чоловіків призовного віку за межі України крім забезпечення гуманітарної і оборонної стійкості держави принесла також непоодинокі факти різного роду зловживань.

Впродовж 2022 - 2023 роківКабінет Міністрів України намагався неодноразово врегулювати питання виїзду військовозобов’язаних за кордон, а саме 18 разів вносились зміни в підзаконні нормативно-правові акти.На жаль, станом на сьогодні, чинними нормативно-правовими актами досі не передбачено територіального принципу розподілу повноважень між обласними військовими адміністраціями, не розмежовано повноважень Мінінфраструктури та обласних військових адміністрацій щодо надання дозволу про виїзд за межі України, та не передбачено юридичної відповідальності за перевищення строків перебування громадян України за кордоном.

Інформаційна система «ШЛЯХ» була створена та проходила тестування ще до початку війни в 2021 році за наказом Державної служби України з безпеки на транспорті з метою усунення корупційних ризиків у сфері видачі дозволів та ліцензій на міжнародні вантажні перевезення. Після повномасштабного вторгнення росії цю систему почали використовувати як цифровий майданчик для передачі даних про волонтерів (водіїв) від військових адміністрацій та Міністерства інфраструктури України до Державної прикордонної служби України.

Однак до сьогодні система належним чином не пристосована під відповідні технічні завдання, обласні військові адміністрації не отримали інформації щодо ліцензування, сертифікації та захисту персональних даних в системі. Відсутня також інформаційна взаємодія між системами «ГАРТ» та «ШЛЯХ», яка вирішила б питання здійснення оперативного контролю щодо дотримання строків перебування водіїв гуманітарних вантажів за кордоном.

Зважаючи, що Львівщина це область через яку надходить левова частка гуманітарних вантажів в Україну, з березня 2022 року за результатами розгляду понад 20 тисяч звернень (16 724 листи у 2022 році та 6 264 листів у 2023 році) для здійснення перевезення медичних вантажів та вантажів гуманітарної допомоги обласною військовою адміністрацією прийнято рішення про надання права виїзду за межі України 21 713 осіб (48 995 дозволів) (19 766 осіб у 2022 році та 1 947 осіб у 2023 році) (* 2022 р. - 37 879 дозволів, 2023 р.- 11 116 дозволів) та внесено відповідну інформацію про осіб у інформаційну систему «ШЛЯХ».

Беручи до уваги кількість звернень та відсутність будь-якого покращення нормативно-правового врегулювання проблемних питань, які виникають під час прийняття рішення про надання дозволу на виїзд за межі України в умовах правового режиму воєнного стану, обласною військовою адміністрацією у листопаді 2022 року розпочато переформатування організації роботи щодо розгляду звернень про надання права виїзду за межі України. Зокрема:

1. Напрацьовано та скеровано до Кабінету Міністрів України пропозиції щодо нормативно-правового врегулювання проблемних питань, що виникають під час розгляду питань щодо надання дозволу на перетин державного кордону України в умовах правового режиму воєнного стану, що лягли в основу проекту постанови КМУ «Про внесення змін до Правил перетинання державного кордону громадянами України».

2. Організовано громадські обговорення з волонтерським середовищем щодо обов'язкової умови застосування ЕЦП під час подання звернень до обласної військової адміністрації для уникнення фактів підроблення відповідних документів. Запроваджено обов’язкове використання ЕЦП.

3. Оновлено склад комісії з метою підвищення рівня неупередженості та незаангажованості роботи комісії, залучено представників правоохоронних органів. Рішення щодо надання права виїзду за межі України в умовах правового режиму воєнного стану начальником обласної військової адміністрації приймається виключно з врахуванням пропозицій комісії.

4. Інформуються правоохоронні органи по фактах можливого підроблення документів юридичних осіб щодо надання дозволу на виїзд за межі України водіїв в умовах воєнного стану.

5. Оперативно надається уся наявна інформація на виконання ухвал про тимчасовий доступ до речей і документів та запити правоохоронних органів, що може мати значення для встановлення важливих обставин у кримінальних провадженнях, порушених по фактах незаконного перетину державного кордону України та або незаконного використання вантажів гуманітарної допомоги (понад 270 листів, ухвал та запитів).

6. Скасовано право виїзду за межі України водіям, якими за офіційно отриманою інформацією було порушено терміни перебування за кордоном та/або не підтверджено мету поїздки (1 769 осіб).

7. Запроваджено механізм перевірки відповідності фактичної мети перетину державного кордону декларованій (перевірка митних декларацій, актів прийняття-передачі, тощо).

Тарас Грень, комендант Львівщини