How it’s made? Клєрки ДФС через МінФін/КабМін, за вказівкою запускають зміни в ЗУ "Про митний тариф" (хто ж там розбиреться в тих цифрах, кодах; але ті хто треба розбираються). І до конкретики...
Зауважу, що в цивілізованому світі є "продукти для відгодівлі тварин". Вони відрізняються за вмістом крохмалю, але у всіх ставка мита на рівні 10%. В Україні є аналогічна група, але вводиться ще товарна підкатегорія "Премікс" зі ставкою мита 2%... Виявляється, "Продукти для відгодівлі тварин" можна назвати "преміксом"... Звісно, не за просто так.
Аналогічні маневри з бітумом, який по своїй суті є антикорозійним, але з’являється правка в законі, де "Мастику бітумну" ділять на товарні підкатегорії "антикорозійну" та "іншу" зі ставками мита 10% і 2% відповідно.
А далі по схемі — в ручному режимі визначаємо, яку компанію оформлюємо по 2%, яку по 10%. І все згідно з чинним законодавством.
Позиції, підпозиції, категорії, підкатегорії — це терміни із Української класифікації товарів, в якій код складається з 10-ти цифр. В цивілізованому світі ці коди складаються з 8-ми цифр. Кому цікаво: то з 01.01.2017 в Україні діє версія Гармонізованої системи опису та кодування товарів (ГС) (кодування на рівні 6 знаків) та версія Комбінованої номенклатури ЄС 2017 (КН ЄС) року (кодування на рівні 8 знаків). Але в нас досі придумуються дві останні цифри на рівні Закону, які і створюють можливість для маніпуляцій, надання привілеїв чи здирництва.
От ще приклади: пальмоядрова олія та її фракції, а також кокосова для виготовлення харчових продуктів (найчастіше використовується при виготовленні кондитерських виробів, в т.ч. Рошен, Конті), які класифікуються за кодами 1516209811, 1516209812, 1516209813, 1516209819, мають ставки ввізного мита 0%. Хоча такі ж олії, але для інших цілей (не для харчових) – за ставками 5% і 10%. «Совпадєніє»???
Зрозуміло, що потреба зміни Закону виходить від зацікавленої сторони і узгоджується з першими керівниками ДФС і не тільки. Компанія або “ходить” під якимсь чиновником, або платить чиновникам-жебракам, щоб потрапити у список, де нижча ставка.
Спеціалізована антикорупційна прокуратура НАБУ, думаю буде цікаво, найвищий рівень корупції, ще й все задокументовано)) достатньо перевірити ініціаторів правок в ЗУ "Про митний тариф", перевірити, які компанії оформляли товарні позиції, що не потребують поділу на підкатегорії в найнижчій ставці мита. Знайти взаємозв’язок між ініціаторами правок в Закон і компаніями, які оформлялись за цими правками.
Таких кейсів є сотні: від харчування до гральних автоматів і машинобудування. Все це поливають соусом захисту вітчизняного виробника, протекцією галузі, але на ділі воно монополізує ринки і є інструментом для договорняків.