Одразу зазначу, що загалом мої учні успішно склали цьогорічне тестування з української мови та літератури: пороговий бал (хай яким він буде) вони долають, достатньо буде й високого рівня. Одним словом, сиди й радій, але мені не сидиться... Хочу залучити тих фахівців, які є моїми друзями у ФБ, до обговорення деяких проблемних питань. Цьогоріч це питання з літератури.
1. Запитання 42 про кульмінацію твору "Мартин Боруля". Коли ми вчора з дітьми перевіряли тест (до оголошення офіційних результатів), я не могла ніяк пояснити, що просто не знаю точної відповіді на це запитання. І хто скаже, що нічого страшного в тому немає, мабуть, ніколи не бачив, з якою швидкістю міняються погляди учнів, коли вони усвідомлюють, що вчителька не може дати правильної відповіді... В одних очах - сум, у других - зневага, у третіх - сумнів... Сім років я завойовувала авторитет цих дітей, щоб в одну мить його втратити. Та що вже там говорити? Здається, сьогодні все стало на свої місця, коли оголосили офіційні результати. Виявляється, в тому питанні немає однозначної відповіді! Моє реноме врятовано, але, як то кажуть, "осад залишився".
Так ось що мене турбує з цього приводу: хто отримав зарплату за те, що не зміг якісно підготувати тест? Готуючи дітей до ЗНО, я провела протягом останнього року безліч уроків та позаурочних занять, я склала й розрукувала мільйон тестів з мови й літератури, а ГРУПА фахівців не змогла підготувати тест, у якому всього-на-всього 57 завдань, так, щоб до нього не було претензій! Я вбачаю в цьому зневагу до своєї праці й до праці моїх учнів, бо впевнена, що якби ота експертна група не спала стільки ж ночей, скільки наші діти, готуючися до ЗНО, то тест був би бездоганним!
2. Запитання 34, яке й стало причиною того, що я пишу цей пост.Один з моїх учнів питає: "Пісня, уривок з якої було подано в тесті, не входить до програми ЗНО. Повністю я її не знаю. Орієнтуюся лише на подану строфу, у якій ідеться про те, що дівчина журиться, бо її любимого козака немає. Зрозуміло, що він пішов на війну та й загинув. Значить, я роблю висновок, що в пісні співається про суспільний устрій козацьких часів, а отже, це козацька соціально-побутова пісня". Його логіка мені зрозуміла, більше того, я погоджуюся з нею...
Шановні колеги, поясніть мені, будь ласка, як спростувати логіку учня. Про всяк випадок наводжу визначення з посібника О. Авраменка, де він роз'яснює особливості суспільно-побутових пісень: "У соціально-побутових піснях відтворено життя наших пращурів, яке через різні обставини примушувало українців... залишати домівку та йти в козацькі походи..." До речі, ми саме цим посібником користуємося при підготовці до ЗНО, адже на сьогодні він є найкращим серед подібних видань.
3. Питання від мене. а) Чи не вважаєте ви, що в тестовому запитанні 34 (у тій формі, як воно було сформульовано) також немає чіткої відповіді? б) Якщо так, то як можна вплинути на те, щоб відповідь "суспільно-побутова пісня" також було зараховано як правильну?
P. S. З 2008 року готую дітей до ЗНО, а так і не збагнула: навіщо до програми ЗНО вносять одні теми, а потім питають зовсім інші? Інколи здається, що так над дітьми та вчителями просто насміхаються...