mediacoordВ середньому, прозорість львівських медіа становить 4,7 бала з 7 можливих. До когорти “абсолютно прозорих” увійшли два телеканали та три сайти. Ще 7 ЗМІ можуть носити звання “прозорих”. Однак, є питання до фінансової звітності та інформації про менеджмент медіа.

 За даними дослідження Інституту масової інформації, який експерти проводили у лютому цього року, львівські онлайн-медіа показали найвищий рівень прозорості серед 10 досліджуваних регіонів - 58%. У відсотковому співвідношенні прозорість львівських телеканалів становина 61%. І хоча ця цифра більша ніж у сайтів, але серед телевізійних каналів вони посіли друге місце після ТБ на неокупованій території Донецької області. Попри високі результати, експерти ІМІ все ж мали певні зауваження до ЗМІ. Що змінилося за півроку?

У моніторинг потрапили 5 місцевих телеканалів (Перший Західний, НТА, UA:Львів (філія Суспільного мовника), ПравдаТУТ Львів, ТРК “Броди”) та 10 онлайн-ресурсів (Вголос, 032, Zaxid.net, Форпост, Твоє місто, Дивись.інфо, Гал-інфо, Діло, Львівський портал і Еспресо Захід).

Методологіядослідження охоплювала аналіз наявності контактних даних, відомостей про засновників, менеджерів, головного редактора, присутність інформації про аудиторію (лічильник для онлайн-медіа), оприлюднення редакційної політики (статуту для телеканалів) та фінансових даних. Якщо інформація щодо певного пункту присутня – ЗМІ отримало 1 бал, якщо відсутня – 0 балів, якщо присутня не в повному обсязі – 0,5 бала. Максимально можна було отримати 7 балів.

Одразу зазначимо, що вимоги до телеканалів є обов'язковими й регламентуються законом, тоді як щодо новинних інтернет-видань таких вимог не існує, але ця інформація є суспільно важливою і її публікація є виявом поваги до читача.

У підсумку за методологією ІМІ, телеканал “Перший Західний” (7 балів) та “UA:Львів” - абсолютно прозорі (6 балів), прозорими є “НТА” (5,5 балів) та “ПравдаТУТ Львів” (4,5 бали). Абсолютно непрозорим залишається ТРК “Броди” з результатом 1,5 бала.

Що ж до сайтів, то цього разу абсолютно прозорих побільшало - “Твоє місто” (6,5 бала), “Форпост” та “032” (по 6 балів). Прозорими залишаються “Діло” (5,5 бала), “Дивись.Інфо” (5 балів), “Вголос” та “Zaxid.net” (по 4 бали), “Гал-інфо” (3,5 бала), непрозорим - “Львівський портал” (2,5 бала) та абсолютно непрозорим “Еспресо Захід” (1,5 бала). А тепер про всі по порядку.

Контактні дані

Найменше проблем у сайтів і телеканалів є із контактними даними, за якими можна знайти редакцію чи зв'язатися з нею. Виняток - лише “Еспресо Захід”. Редакція з'явилася у Львові минулого року. Вона має свою окрему кнопку на загальному сайті телеканалу “Еспресо”. І знайти її львівські контакти ще той квест. Потрібно відкрити новину, дочитати її і під публікацією є лінк на сторінку у Facebook. А вже на пабліку можна знайти електронну пошту видання та карту з місцем розташування ЗМІ.

Також карти з локаціями медіа є на сайтах видань “Дивись.Інфо”, “032”, телеканалів “Першого Західного”, “НТА”, “UA:Львів”. Серед зручних опцій для читачів та глядачів є й те, що написати редакції, повідомити новини можна через форму одразу на ресурсах таких ЗМІ: “Форпост”, “Zaxid.net”, “Дивись.Інфо”, “Перший Західний”. На сайті “UA:Львів” є кнопки “потрапити на Суспільне з проєктом, з пропозицією, зі скаргою”.

Як позитивну характеристику відзначимо, що львівські онлайн-видання і телеканали на своїх ресурсах мають активні іконки або лінки на соціальні мережі, через які також можна зв'язатися з редакціями. Так, в когось соцмереж більше, в когось менше, але вони наповнюються, контент трансформується для різних платформ. І це може свідчити про те, що ЗМІ йдуть в ногу з часом, через соцмережі розширюють свою аудиторію та хочуть бути з нею ближчими.

Власник та засновник ЗМІ

Засновників (власників) медіа переважно вказували. 8 з 10 сайтів називали або імена людей, або товариства, або приналежність до медіахолдингу. На сайті “Вголосу” опублікувано структуру власності медіа. Досі жодної інформації про це не можна знайти на “Гал-інфо” та “Львівському порталі”.

На “Дивись.Інфо” є документ із структурою власності, однак, ця інформація уже не актуальна. У серпні цього року журналісти опублікували матеріал про те, що новим власником медіа став СЕО “Львівська інвестиційна компанія” Назарій Бербека. Бербека є ще й депутатом Львівської міської ради від “Європейської Солідарності”.

Структуру власності опублікували телеканали “Перший Західний”, “НТА”, “ПравдаТУТ Львів”. На ресурсі “UA:Львів” вказано, що це є філія акціонерного товариства “Національної суспільної телерадіокомпанії України”. ТРК “Броди” на своєму сайті зазначає, що її засновником була Бродівська районна рада. А про те, що зараз телерадіокомпанія є комунальним підприємством Бродівської міської ради, хіба можна дізнатися із Facebook-сторінки медіа або ж з відкритих ресурсів.

Менеджмент медіа

Куди гірша ситуація з інформацією про те, хто є директором (керівником) чи головним редактором (продюсером) ЗМІ. А це - не менш важливі дані, що розуміти, хто безпосередньо впливає на контент та визначає напрямок руху ЗМІ.

6 з 10 онлайн-видань вказують, хто керує ЗМІ і називають головних редакторів. Не має даних про керівництво на “Захід Еспресо”, “Zaxid.net”, “Львівському порталі”, “Гал-інфо”. Андрій Маринюк на ресурсі “Гал-інфо” вказаний як головний редактор, хоча він є ще й керівником товариства. На сайті “Вголосу” про те, що гендиректоркою є генеральна продюсерка телеканалу “НТА” Наталія Струк, можна дізнатися лише з документів про структуру власності. Натомість про головних редакторів не повідомляють “Захід Еспресо”, “Вголос”, “Zaxid.net”, “Львівський портал”.

Що ж до телеканалів, то інформація про менеджмент є на “Першому Західному”, “НТА”, “UA:Львів”. На ресурсах цих трьох телекомпаній можна познайомитися і з колективом медіа у рубриках “Наша команда”, “Обличчя”, “Команда” відповідно. Про те, що директором “ПравдаТУТ Львів” є Сергій Смаль, а головною продюсеркою Оксана Гнатишин дізнатися можна хіба з їхніх інтерв'ю, якщо добре і довго пошукати на сайті. Жодного слова про менеджмент не має на сайті ТРК “Броди”. Керівником комунального підприємства нині є Сніжана Демчук.

Інформація про аудиторію

Для онлайн-медіа передбачені лічильники. І з цим проблем у видань немає, окрім сайту “Захід Еспресо”. Редакція “Гал-інфо” ще й опублікувала у формі презентації інформацію про аудиторію та рейтинги в розділі “Реклама”.

Також у вигляді презентацій рейтингів, даних про аудиторію можна знайти на “Першому Західному” (рубрика “Презентація ТРК”), “НТА” (рубрика “Реклама”), “ПравдаТУТ Львів” (рубрики “Про медіагрупу”, “Реклама”). ТРК “Броди” та “UA:Львів” про свою аудиторію не розповідають. Щоправда, рейтинги та дані про аудиторію є на загальному сайті “Суспільного”.

Редакційна політика (статут)

Для телевізійних каналів є вимога оприлюднення редакційного статуту. Такий документ можна знайти на сайті “Першого Західного”. На “НТА” лише вказано, що “канал працює в напрямку інформаційного мовлення з чітким проукраїнським позиціонуванням. Інформаційно-аналітичні проєкти оперативно і неупереджено розповідають глядачу про актуальні проблеми сьогодення”. А “ПравдаТУТ Львів” зазначає, що їхня місія інформувати, допомагати та бути корисним медіаресурсом. ТРК “Броди” не оприлюднили навіть такої інформації. Окремого редакційного статуту “UA:Львів” не має, оскільки для всіх філій правила однакові і цей документ опублікований на загальному сайті “Суспільного”.

Що ж до сайтів, то про принципи роботи можна прочитати на 9 з 10 видань. Одні - публікують коротку інформацію, інші - розлогу. Жодної інформації про редакційні принципи немає на “Еспресо Захід”. З пабліку у соцмережі можна дізнатися, що є це “львівський погляд на світ”. На сайті вказано лише на які теми журналісти готують матеріали.

Фінансова звітність

Найгірша ситуація у львівських медіа залишається із фінансовою звітністю. Відсутність такої інформації може впливати на довіру читачів, яким важливо розуміти, хто і як фінансує ЗМІ. “Перший Західний” опублікував останні фінзвіти датовані 2018 роком, хоча є цьогорічний план закупівель. Рубрику “Документи” почала наповнювати регіональна філія Суспільного. У них, наприклад, йдеться про обгрунтування закупівель послуг, проєктів, конструкційних матеріалів чи одягу для ведучих. Інші дані про фінансування є на загальному сайті мовника. Інформація про фінансування на трьох інших телеканала - відсутня.

Аналогічна ситуація із сайтами. Згадки про фінансування з 10 сайтів є лише на “Твоє місто”, “Форпост” та “032”.

Мар'яна Сич, регіональна представниця Інституту масової інформації у Львівській області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.