46412658 1617461418355682 8653138072302518272 nНаступного тижня Верховна Рада розгляне проект Бюджету-2019 у другому читанні. Уряд закликає ухвалити кошторис держави до 1-го грудня. Саме тоді стануть відомими суми, які Україна в наступному році витрачатиме на ту чи іншу галузь. Хоча вже зараз є добрі новини для більшості громадян. Адже, незалежно від регіону проживання, конфесії, політичних поглядів і того, українські чи європейські номера на автомобілі, добрі дороги потрібні всім.

Власне, якщо говорити про конкретні цифри, то в 2019-му році на ремонт автошляхів виділять рекордні 56 мільярдів гривень. Приблизно третину з них (17 мільярдів) - скерують на дороги місцевого значення.

Загалом ремонт доріг теперішній уряд обрав за власну візитівку. Попередники в списку пріоритетів піднімали автошляхи не надто високо. Як наслідок - плачевне сполучення по всій Україні. Сам Голова Уряду Володимир Гройсман ще два роки тому стверджував: зі 170.000 кілометрів українських доріг, понад 90% - у критичному стані.

Першими кроками стало розблокування рахунків Укравтодору та створення Дорожнього фонду, який забезпечує гарантоване фінансування ремонтних робіт. Якщо в 2016-му було відновлено 900 км. доріг, то в наступному - вже понад 2100 км. А це - найкращий результат з 2005-го року. Навіть у рік, що передував Євро-2012, країна, що готувалася прийняти гостей з усього континенту, полагодила доріг менше.

Львівщині від дорожнього пирога також перепало. В минулому році область отримала чотири сотні кілометрів нового шляхового покриття. Найбільша ділянка - на трасі Львів-Самбір-Ужгород у Самбірському та Старосамбірському районах. Також були відремонтовані критичні відрізки на важливих напрямках Львів-Тернопіль, Львів-Радехів-Луцьк, та Київ-Чоп. Всього на 3 млрд. гривень.

У 2018-му все ще масштабніше. 46 млрд. гривень і до 4000 кілометрів відремонтованих доріг. Але справа, звичайно, не лише в фінансуванні. Аби вберегтися від щупалець корупції і таки доставити гроші на місця, всі тендери тепер проводять через систему ProZorro. Крім того, замість розподілу коштів “у ручному режимі”, запроваджено чітку структуризацію.

Це означає, що “Укравтодор” тепер відповідає за утримання та ремонт доріг лише державного значення. Коли структура займалася всіма шляхами - руки до багатьох доріг не доходили роками, а то й десятиліттями. Принцип - не магістральні, а отже не важливі.

В рамках децентралізації всі дороги були поділені. Майже 47 тис. кілометрів - це дороги національного та міжнародного значення, і вони залишилися під опікою “Укравтодору”. За решту - а це 123105 км. - тепер відповідають місцеві органи влади, які отримують гроші на ремонт через Дорожній фонд. А це означає, що тепер, аби полагодити невелику ділянки обабіч траси, не потрібно виклянчувати гроші в Києва. Кожен регіон вже отримав ресурси і самостійно визначає, який саме відрізок потребує робіт по відновленню в першу чергу.

І, звичайно, ж як не згадати про легендарну якість робіт дорожніх служб. Чи, точніше, її відсутність. “Ямкові ремонти”, особливо проведені в дощову погоду, стали темою для жартів. Хоч смішного насправді тут мало. Мільярди гривень витрачалися на роботи, результат від яких сходив навесні разом зі снігом. Утім є надія, що всі ці анекдоти вже за кілька років застаріють і стануть незрозумілими. Адже Кабінет Міністрів декларує бажання поступово відмовитися від “ямкових”. Зробити це різко, звісно, можливості немає. Бо, якщо розібратися, насправді це й  ремонт узагалі. Просто метод, яким тимчасово забезпечують проїзд дорогою в критичному стані. Таким чином минулого року доступними для українських автомобілів стали 40 000 кілометрів шляхів. Але заходи ці тимчасові, вони дозволяють зберегти рух дорогами, поки ті очікують ремонту нормального.

Зрештою, самі визначення “нормального ремонту” також змінюються. “Укравтодор” зробив вимоги до підрядників жорсткішими. Тепер за всіма контрактами на середній ремонт - гарантія не менше п’яти років, на капітальний - не менше десяти. Якщо протягом цього часу будуть виявлені дефекти, підрядники зобов’язані безкоштовно їх виправити. Більше того - попередні контракти (із трирічним терміном гарантії) тепер переглядають.

Щодо планів, то, якщо вірити главі уряду, вже через 5 років якісними дорогами з’єднають усі обласні центри. Для Львова - це в першу чергу завершення реконструкції траси Львів-Тернопіль і Львів-Луцьк. Зрештою, для мешканців Львівщини важливим є і інший керунок, який із обласними центрами не пов’язаний. У планах на 2019 рік ремонт траси М-09 (Львів-Рава-Руська), добре сполучення на цьому популярному напрямку полегшить добирання до кордону з Євросоюзом.