Спостерігаючи за новинами, які постійно з'являються чи в ЗМІ, чи просто у стрічці Facebook, в мене складається враження, що питання «блях» одне з найактуальніших та таке, на яке люди реагують чи не найбільш «по-різному».
Одні категорично засуджують всіх «бляхарів», роблячи їх винними чи не у всіх бідах, які є в Україні, починаючи від заторів, зростання вартості палива, кількості ДТП, кількості злочинів, в тому числі із використанням «блях» та завершуючи чергами на кордоні. Інші ж (в першу чергу ті, хто користуються такими автомобілями) стверджують, що використання ними «блях» навпаки зменшує смертність на дорогах (через використання авто, що мають кращі системи пасивної безпеки порівняно з вітчизняними транспортними засобами, які можна придбати за цю ж ціну в Україні), створюються додаткові робочі місця та забезпечує можливість додаткового заробітку в умовах високого безробіття (починаючи від використання цих авто, як таксі чи Uber або Uklon, завершуючи користуванням для особистих потреб).
При цьому останнім часом з даного приводу висловлюються і керівництво держави. Так, на підсумковій прес-конференції на питання, як прем’єр ставиться особисто до автомобілей на литовських номерах, він відповів:
"Я вважаю, що закон має бути один для всіх. Не має бути когось обраного на будь-яких номерах".
"Має бути загальна система розмитнення в Україні. Якщо є якісь ставки непомірні, давайте про це говорити", - додав він.
"Але завозити автомобілі, які ніде ніким не реєстровані, і на яких часто скоюються злочини, і по яким неможливо нічого з’ясувати - це ненормально", - запевнив прем’єр.
Він повідомив, що з цього питання ведеться робота в комітеті парламенту.
"Треба буде радитися з фракціями, для того щоб навести в цьому питанні лад. Ніхто не хоче нічого злого по відношенню до автомобілістів, але треба знаходити правильні рішення, які будуть робити всіх рівними перед законом. Я думаю, що більшість українців з цим погоджуються", - резюмував Гройсман.
Очевидно, що якесь рішення має бути, бо існуючий стан речей не влаштовує ні «бляхарів», ні їх противників, і вже давно вийшов за межі просто економічного рішення, а набув яскравих політичних фарб.
Дивлячись останні відео сюжетів, розміщених Авто Євро Силою, зокрема і при зупинці члена цієї організації працівниками патрульної служби звернув увагу на один момент. Так, під час захисту члена своєї організації перед працівниками поліції я не почув жодного слова про законність перебування вказаного авто на території України, чи використання його відповідним водієм. Всі аргументи зводились до незаконності дій працівника поліції, який почав зясовувати, коли і як заїхав на територію України відповідний автомобіль. Тобто навіть члени цієї згуртованої організації розуміють, що перебування їх на території України впродовж одного року на авто, ввезених нерезидентами є порушенням митного законодавства, і фактично використовують недоліки законодавства щодо їх виявлення та фіксування.
Зовсім нещодавно парламент вніс зміни щодо порядку притягнення до відповідальності за невірне паркування. І в багатьох ЗМІ прозвучала теза про те, що завдяки цьому нарешті буде наведено порядок з «бляхами», які будуть вилучатись на штраф-майданчики, а забрати їх звідти без наявності іноземця, що його ввіз буде неможливо.
Про це зокрема повідомляють у «Дорожньому Контролі». Так, на думку цих експертів, забрати вилучений автомобіль зможе лише особа, яка ввозила машину в Україну або керувала цим автомобілем на момент вчинення порушення. Як тільки цей автомобіль потрапить на штрафмайданчик, забрати його звідти буде неможливо. Якщо водій-українець почне доводити поліції, що він водій цього авто – йому загрожує ст. 485 Митного кодексу: «Дії, спрямовані на неправомірне звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру, а також інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів», що передбачає штраф 300% від суми митних платежів, а це сотні тисяч гривень.
Не ставлячи під сумнів авторитет цих експертів, хочу висловити свою позицію щодо цього. Будь-яка дія змушує шукати протидію осіб, яких такий стан речей не влаштовує. І фактично нічого не забороняє особі (українцю), «бляхи» якого вилучили, приїхати на штраф-майданчик з нотаріально-посвідченою довіреністю іноземця на отримання відповідного авто та на лаветі його забрати (оскільки використовувати його фактично цей українець не може).
На сьогоднішній день будь-яка жорстка боротьба з наслідками (наявністю великої кількості «блях» на території України), на мою думку, вже не буде ефективною через їх значну кількість та гарну самоорганізацію. Проте це не означає, що слід закрити очі на відповідні порушення. І тут згадуються мені слова з Євангелії: «Чому дивишся на скалку в оці твого брата, колоди ж у власнім оці не відчуваєш?». Так, порядок слід наводити спочатку з себе. Як можна засуджувати поведінку «бляхарів», і в той же час спокійно реагувати на інформацію, що значна кількість держслужбовців сама ними користується. Суспільний резонанс питання «блях» пов'язаний ще й з тим, що багато людей переконані, що власники єврономерів мають можливість уникати відповідальності за скоєні ДТП, залишаючи авто, що звісно частково є правдою. Однак все таки поведінка водія на дорозі в першу чергу залежить не від того за кермом якого авто він є (хіба ж мало є водіїв люксових транспортних засобів на українських номерах, що дико себе поводять), а від свідомості та виховання учасників дорожнього руху.
Тому обговорення теми "блях" слід починати з пошуку кореня проблеми та причин утворення самого явища. Зовсім нещодавно взяв участь у круглому столі, організованому Відділенням Асоціації правників України у Львівській області на тему «Закон і «Бляхи» міфи та реальність». Так, за результатами цього заходу дійшли згоди, що причиною появи «блях» стало не відсутність відповідальності, а в першу чергу високий рівень оподаткування та екологічні обмеження. Саме тому для вирішення питання «блях» слід спочатку лібералізувати законодавтсво, що дасть змогу узаконити відповідні автомобілі, а вже лише потім боротись з тими, хто не схоче скористатись наданою можливістю, а й далі буде продовжувати незаконні дії. Як на мене, одними із найкращих існуючих законопроектів, що вирішують цю проблему є #5561 та #5562. При цьому значна кількість обласних рад вже підтримала необхідність прийняття цих проектів.
Звісно, я частково розумію позицію громадян, що придбали авто, сплативши великі суми податків, і, які вважають, що будь-яке зменшення їх розмірів, буде автоматично шахрайством з боку держави стосовно них. Однак, так завжди було, що встановлення якихось пільг для громадян сприймалось негативно групою, які не змогли ними скористатись. Згадайте, як при піднятті розміру допомоги у звязку із народженням дитини, «ображеними» були матері, які народили до 1 січня відповідного року та не отримали допомогу у збільшеному розмірі. То ж хіба це є підставою для невжиття заходів, що полегшують життя іншим чи роблять його кращим. Не вийшли ж з пікетами власники електрокарів, у звязку із скасуванням ПДВ на їх ввезення. Більш того, прийняття наведених законопроектів призведе до додаткових надходжень до Держбюджету, на зразок тих, які були отримані в казну від зниження акцизів відповідно до Закону № 3251, що набув чинності з 1 серпня 2016 року. А ці додаткові кошти при правильному використанні стануть вже благом для всіх.
Як висновок, вважаю, що в 2018 році питання «блях» повинно бути вирішено у парламенті, інакше нас очікує чергове загострення цієї проблеми.
Левко Прокіпчук, начальник Львівської митниці ДФС, перебуває у відпустці