22 11 17 3 1038x584 Сьогодні питання змін до правил ввезення товарів громадянами вчергове набуло гострої актуальності. Прикро, що в нас чомусь вважається, що для того, щоб тебе почули, потрібно перекрити дорогу, а ще краще міжнародного значення, яка веде до кордону. Останнім часом зазначений шлях обирається для вирішення різноманітних проблем, починаючи від виплати заборгованості по заробітній платі, завершуючи питанням євроблях. Сьогодні дійшла черга і до змін в законодавство.

Проте трохи дивним для мене є висновки активістів, що «ніби-то ситуація з перекриттям кордонів, координується митниками, прикордонниками і так далі. Ще й напряму з Києва, бо за 3 дні каса отримання з кожного буса у них впала до критичної межі».

З іншого ж боку дописувачі у Facebook стверджують, що «цей закон чергу не виправить, люди як їздили так і будуть їздити, лише митникам на лапу більше прийдеться давати». Тобто вчергове митниця стала улюбленою невісткою, яка винна у всіх бідах. Не виключаю, що організатором таких акцій можуть бути не місцеві люди, а ті, хто зацікавлені в дестабілізації ситуації на кордоні України з ЄС.

Проте масовку створюють в тому числі жителі прикордоння, львівяни, бо понад половина людей готові до протесту за закликом, де будуть слова «влада», «хабарники», «митниця», «контрабанда». При чому не залежно в якій послідовності.
Сьогодні прочитав багато коментарів у Facebook і найбільше мені сподобався наступний: «Якщо виходять якісь нові закони, які призводять до зменшення їх заробітків - вони перекривають кордон. Ну це ж не митниця цей закон ввела і проголосувала, правильно? Вона лише виконує його. Але треба перекрити кордон, щоб прості люди стояли в чергах від 10 годин».

Очевидно, що майже неможливо, щоб зміни в законодавство, особливо, які встановлюють додаткові обмеження на застосування пільг влаштовували всіх. Звісно, що будуть люди, які втрачаючи можливість додаткового заробітку будуть невдоволені, але хіба це дає їм право на створення перешкод іншим громадянам, що їдуть по справах, у подорож чи для лікування.


Не сприймаю закликів стосовно того, що перекриваючи дорогу, прості люди не дають можливість високопосадовцям перевозити контрабанду фурами, бо якщо «нам не дають, то і їм не дамо». Залишається незрозумілим для мене, яким чином ці громадяни визначають, що є контрабандою, а що є сировиною для заводу, де працюють тисячі людей. Як на мене це лише спроба виправдати свої дії перед іншими людьми. І до речі щось я не помітив, щоб при блокуванні сьогодні дороги мітингувальники пропускали легкові автомобілі, які точно не мають жодного відношення до фур.

Разом з тим повністю підтримую позицію, що за блокування доріг в цьому випадку слід притягувати до відповідальності. Я не є великим спеціалістом, щоб надавати поради поліції, але все таки неодноразово були випадки порушення кримінальної справи за ст.279 КК України, в тому числі і у випадках постійного перетину дороги на пішохідному переході. А відповідальність за вказане порушення передбачена від штрафів до обмеженням волі на строк до трьох років. Як приклад наводжу інформацію нижче туттут і тут

Окрім того ніхто не обмежує працівників поліції в праві регулювати рух, в тому числі і на пішохідних переходах. Адже, згідно з п.8.3. Правил дорожнього руху Сигнали регулювальника мають перевагу перед сигналами світлофорів та вимогами дорожніх знаків і є обов’язковими для виконання. Водії та пішоходи повинні виконувати додаткові вимоги регулювальника, навіть якщо вони суперечать сигналам світлофорів, вимогам дорожніх знаків і розмітки.


Звісно, що важко починати регулювати рух і домогтися його виконання людьми, які шукають не вирішення проблеми, а хочуть лише її загострення. Однак, на мою думку, це все одно слід робити. Окрім того за непокору пішоходів сигналам регулювальника передбачено відповідальність за ст.127 КпАП України. Через це, на моє переконання, люди, які очікують розблокування доріг мають повне право вимагати від правоохоронних органів порушення кримінальної справи, повідомляючи про злочин, передбачений ст.279 КК України за телефоном, а також регулювання дорожнього руху, навіть у тих випадках, коли рух перекривається з використанням пішохідного переходу.


Категорично не сприймаю заклики щодо блокування всіх пунктів пропуску в інші дати, як спосіб вирішення проблеми, оскільки:

1. такі дії в будь-якому разі збільшують напруження у суспільстві та є деструктивними. Однак якщо є пропозиції, то їх слід скеровувати народним депутатам, які представляють відповідні округи для внесення на розгляд парламенту;

2. відповідні зміни можуть бути прийняті лише ВР України, яка приступить до пленарних засідань лише 16 січня 2018 року.
Багато експертів, вважають, що запроваджені зміни у Податковому кодексі не будуть ефективними у боротьбі з контрабандою. 

Так, на думку економіста Андрія Новака, найбільше нелегального товару, який не оподатковується належними чином, на території України опиняється у вагонах та фурах. «Звичайно, що ці зміни до Податкового кодексу направлені не на боротьбу з контрабандою, тому що основна контрабанда перевозиться не у сумках чи рюкзаках, а у вагонах та фурах. Саме там треба шукати один з найвищих відсотків контрабанди в Україні.

Тому це крок, чесно кажучи, дивний, особливо, враховуючи, що 2018 рік – це передвиборчий рік, а подібні кроки не належать до популярних, оскільки він б’є практично по усіх жителях прикордонних територій, при чому як на сході, так і на заході, які перетинають кордон з метою купити дешевше якісь товари. Це по-перше. А по-друге, це додаткові перешкоди для заробітчан, які час від часу, відвідуючи свої родини в Україні, хочуть приїхати не з порожніми руками.

Подібні обмеження створюють додаткові незручності великій кількості українців. А з іншого боку – вони не принесуть особливих додаткових надходжень до бюджету, тому що об’єми контрабанди у сумках та рюкзаках були незначними. Влада спрямувала боротьбу з контрабандою не в тому напрямку. Бо напрямок, повторюся, це вагони і фури, а не ручна поклажа», – сказав Андрій Новак.

Безумовно, що боротьбу з незаконним переміщенням товарів через кордон слід проводити і при переміщенні їх фурами. Більш того в цьому напрямі теж ведеться робота, починаючи від закупівлі сканерів, завершуючи налагодженням он-лайн обміну інформації з суміжними країнами (на жаль, поки що не з країнами ЄС). Однак, чомусь навіть в європейських заможних країнах норма безоподатковуваного ввезення товарів є меншою, ніж в Україні.

Зрозуміло, що для місцевого населення, яке жило з човникового бізнесу слід шукати компенсатори. Однак останнім часом було важко знайти бажаючих працювати за середню заробітну плату, можливо, тому й інвестори не здійснювали будівництво великих заводів у цих районах, передбачаючи складнощі з набранням робочої сили. Окрім того малий та середній бізнес повинен мати можливість ввести законно необхідний йому товар. При цьому на мою думку, не сплата ПДВ чи мита ускладнювала йому ведення бізнесу, а необхідність зібрання значної кількості дозволів суміжних служб. І саме в цьому напрямі (скороченні кількості дозвільних документів) повинні працювати державні органи.

На завершення кілька слів щодо щодо сьогоднішнього блокування дороги перед пунктом пропуску «Рава-Руська», мітингувальники ставили дві вимоги: перша – це розяснення, друга – повернення старих правил.Так, як зазначив у коментарі «Гал-інфо» один із організаторів акції Віктор Пехник «Перша вимога вже не актуальна, ба нам роз’яснили правила, а друга – повернути старі норми, – актуальна».

У коментарі «Львівській газеті» він також підтвердив, що активісти не мають наміру відмовлятися від своєї акції 10 січня. Віктор Пехник зазначив, що мітингувальникам вдалося сьогодні поспілкуватися з митниками, які роз’яснити нові правила перетину кордону, однак надалі вони вимагатимуть скасувати ці зміни.

Вказану позицію мітингувальників в будь-якому разі слід враховувати як подорожуючим та субєктам ЗЕД при плануванні перетину кордону, так і правоохоронним органам.


P.S. Кожен, хто вважає, що вказані закони є антинародними і такими, що не відповідають їх інтересам раджу все таки звертатись до народних обранців, які уповноважені їх приймати. Для цього надаю посилання з інформацією стосовно поіменного голосування депутатів за відповідний закон.

При цьому особисто вважаю, що дану норму слід було змінювати вже давно, а відсутність черг сьогодні на пішому переході в Шегинях, лише зайвий раз підтверджує правильність обраного шляху.