1517555253 1478505798 shkola 890x395Як то каже наш народ – один весняний день рік годує? Мабуть, так не лише у хліборобів. Цього року сміливо можна стверджувати, що в освітян квітневий тиждень наступні 5 років гоТує. Чи визначає. Та й годує теж. А точніше – майже тиждень, від 17 до 27 квітня. Це 9 робочих днів, впродовж яких закладається основа наступних 5 років, адже підручники у наших школах оновлюються кожні п’ять років.

І якщо в більшості шкіл дійсно напружена пора, триває реальний вибір, то, готова посперечатися, в інших закладах професійної (технічної) та вищої освіти, які забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти (тобто в колишніх училищах і технікумах), панує тиша і спокій. Хоча, інструктивно-методичні матеріали для здійснення вибору проектів підручників мали бути заздалегідь підготовлені і надані всім закладам, які видають своїм випускникам атестати про загальну середню освіту. Принаймні, так вказано у Наказі МОН України від 21.02.2018 № 176 “Про проведення конкурсного відбору проектів підручників для 5 та 10 класів закладів загальної середньої освіти”.

Отже, логіка процесу така.

1. На сайті Інституту модернізації змісту освіти (ІМЗО) у електронній бібліотеці вже розміщені по 60 сторінок усіх макетів підручників, які подолали перший етап конкурсу і матимуть гриф МОНУ.

2. Кожен бажаючий (учителі, учні, батьки, «відповідальні особи усіх рівнів» і просто небайдужі люди) можуть їх побачити, завантажити, почитати, порівняти, осмислити. Без паролю, без реєстрації.

3. Але все ж, для усвідомленого вибору, варто спочатку детально ознайомитися з новими програмами і сформувати своє уявлення про завдання, які вони ставлять перед тими, хто буде навчатися і навчати.

4. Якщо ви вчитель – порадьтеся з колегами, як мінімум – із тими, котрим за цими підручниками працювати у наступні роки. І дізнайтеся в адміністрації свого навчального закладу, які предмети будуть вивчатися профільно. Бо як оберете зараз підручник рівня стандарту, то де потім візьмете профільний… і навпаки. Освітяни розуміють, що і плановане педагогічне навантаження саме зараз варто «приміряти».

5. Якщо ви не вчитель, але хочете, щоб ви, ваша дитина, брат-сестра тощо навчалися за справді новим, цікавим і корисним підручником – порадьте цей підручник вчителю. Чи запитайте у вчителя про його вибір. Якщо виявите, що освітянин не готовий до цієї «процедури» (а- не знав, б- не було команди, в- чекає вказівки, г- зневірений – мовляв, що не обирай, пришлють все одно щось інше, та ще й нікудишнє, д- ваш варіант) — розкажіть, що під лежачий камінь вода не тече, а заливає зверху))). І що потім на батьківських зборах, на вчительських нарадах-семінарах-тренінгах, у коментах в соцмережах у всьому звинувачувати погані підручники не пасуватиме. Була можливість обрати «з кількох зол менше».

6. Навчальних предметів багато, проектів підручників теж. Є з чого вибрати. Якщо вам, як вчителю, не подобається жоден макет підручника і не можете віднайти раціонального зерна в авторських роботах, що робити? Вихід є. Подивіться на свій диплом про вищу педагогічну освіту і не будьте безпорадними. Пошукайте у власному методично-дидактичному вчительському досвіді улюблені «прийомчики», і приміряйте, до якого проекту підручника вони підійдуть хоч трохи. І сідайте писати власний підручник. Спробуйте, створіть і покажіть іншим, як то мало бути.

7. Все-таки, вибір підручника — то відповідальна справа, бо це робочий інструмент на кілька наступних років. Багато вчителів організовуються, обговорюють, узгоджують свої дії. То нормально. Нормально, якщо вчителі-колеги з кількох домовляться між собою про один підручник, їм легше буде обмінюватись своїми розробками. Це їх вибір. Нормально, якщо одна школа з кількох сусідніх захоче інший підручник, це теж їх вибір, можна буде порівнювати. Ненормально, якщо вчитель не цікавився, не знав, погодився з тим, що йому нав’язали згори чи збоку. Ненормально, якщо вчитель обрав підручник, який пройшов успішно усі етапи і був допущений до друку, а отримав у вересні інший. Але навіть тоді можна наполягти і отримати те, що замовляли, були такі прецеденти у минулі роки.

8. Далі – про вчителів історії і тих, хто буде викладати з наступного року «Громадянську освіту». Знову, як і торік, вони у особливих умовах, бо мусять переглянути мінімум 22 проекти. Для п’ятого класу – 5, для десятого: з громадянської освіти – 4, з історії України – 6, із всесвітньої історії – 5, з курсу «Історія: Україна і світ» - ще 2. А, може, профільні підручники глянути? Тоді ще 2, з кожної історії. Хочеться правознавство профільне – проаналізуйте ще 3 проекти. Всього – 27, чи не так? Важкувато? А поступати на історичний факультет не складно було? Справились тоді і тепер подужаєте)))))

9. Отже, вибір зроблено. Хтось шукав нового підручника, такого, щоб був максимум роботи для учнів із прекрасно поданим матеріалом і відсутністю висновків, бо висновки учні повинні вчитися робити самі, за підказкою вчителя. Хтось обирав за «давно модним» прізвищем, не переймаючись його якістю і оновленням. Хтось шукав «щоб коротше», бо учні слабенькі, не думаючи, що коли наступного року прийдуть сильніші, їм того буде мало. Сильний і впевнений у собі вчитель шукав нове, шукав простір для втілення власних ідей, а не вдовольнявся тим, що пропонували відомі «бренди». Хтось втішився, що підручник улюбленого автора збагатився новими «фішками». Все? Ні. За умовами конкурсу, проекти підручників повинні набрати доволі велику кількість замовлень, щоб бути надрукованими за державний кошт і потрапити у бібліотеки шкіл, гімназій, ліцеїв, училищ і коледжів. Хочете саме цей підручник – переконайте колег, що він вартий і їхньої уваги. Тому що зараз, на цьому етапі конкурсу, від авторів уже нічого не залежить. Доля цих підручників у ваших руках – тих, хто буде навчати і навчатись.

10. Від 23 по 27 квітня у навчальних закладах рішенням педрад має бути зафіксовано ваш вибір, згодом протоколи мають бути оприлюднені на сайтах навчальних закладів, передані вище щаблями освітянської драбини «нагору». Остаточні підсумки побачимо 18 травня.

І наприкінці кілька слів про «Громадянську освіту». Це новий-новий навчальний предмет, інтегрований курс, у якому об'єднано знання з основ соціології, економіки, права, медіаграмотності, міжнародних відносин. Має дати випускникам шкіл базові знання і навички, необхідні повноцінному громадянину: про самовизначення особистості, життєві пріоритети, сім'ю, права людини та їх захист, про вибори і політичні партії та громадські організації, про громаду, місцеві громадські проекти, петиції і звернення, економіку ринкову та економіку домогосподарства, про цензуру і свободу слова та як розпізнати замовні матеріали в мас-медіа, про місце України у світовій та європейській спільноті і навіть про гуманітарне право — так зване "право війни". Думаю, очевидно, що сьогодні актуальність такого курсу є величезною. І важливо обрати той підручник, з яким вчителю, який не є фахівцем одночасно у всіх цих сферах, буде зручно та цікаво формувати в учнів необхідні вміння і навички. Звичайно, важко судити про весь підручник за його частиною. Але знайомство з програмою допоможе. Головні нюанси — у передмові до програми.

Особливістю курсу «Громадянська освіта» є його орієнтація на діяльнісний підхід — тобто застосування набутих теоретичних знань на практиці. Саме тому наш авторський колектив запропонував учителям і учням велику кількість практичних завдань для індивідуальної та колективної роботи, запитань і проблем для обговорення. Для прикладу, вивчаючи теми про демократичне суспільство, вчитель разом із учнями може підготувати та отримати відповідь на інформаційний запит, створити власну або ж підтримати пропоновану електронну петицію, зрозуміти процедуру участі громадян у “Громадському бюджеті” та навіть спробувати підготувати власний проект. Як відрізнити фейкову інформацію від справжньої, як розпізнавати замовний матеріал в мас-медіа, як безпечно поводитись у соцмережах, як визначитися у власних життєвих цінностях, як формувати родинний та власний бюджет і багато інших цікавих та корисних тем чекають десятикласників при вивченні цього курсу. Підручник, співавтором якого я є («Громадянська освіта (інтегрований курс, рівень стандарту)» для 10 класу закладів загальної середньої освіти, автори Васильків, І. Д.; Кравчук, В. М.; Сливка, О. А.; Танчин, І. З.; Тимошенко, Ю. В.; Хлипавка, Л. М. — «Астон», 2018) є зручним у користуванні, з життєрадісними ілюстраціями, містить чимало гіперпосилань на корисні для формування власної думки матеріали.

Пам’ятайте, що цей предмет викладатиметься в обсязі 2 уроки в тиждень, а учні 10 класу – готові до обговорень і сприйняття інформації. Вони вартують мати такий підручник, який дасть їм знання, вкаже, де знайти на просторах інтернету додаткову інформацію, щоб сформувати власну думку, підкаже цікаві проекти та запропонує корисні завдання. А ви, як вчитель, додасте до процесу навчання свої «родзинки».