Минулоріч Львів за лізинговою схемою придбав 150 нових автобусів великого класу, проте частина із них іще жодного разу не виїздила на лінію. Все через нестачу водіїв, яку визнав навіть керівник Львівського комунального автотранспортного підприємства № 1.
На апаратній нараді, яка відбулася у Львівській міській раді директор ЛК АТП № 1 Орест Хамула повідомив, що досі іще 45 нових автобусів, які торік місто придбало за лізинговою схемою, не мають закріплених водіїв, а отже, фактично, простоюють на території ЛК АТП № 1 на вулиці Авіаційній.
Форпост вирішив порахувати, скільки автобусів на даний час має львівський комунальний автоперевізник. Отож, тільки автобусів великого класу віком до 3 років у ЛК АТП № 1 налічується 245 штук: перші 10 «Електронів» були придбані за тендером 2015 року і надійшли у 2016 році, іще 55 – за тендером проведеним у 2016 році, їх постачання тривало до середини 2017 року – ним навіть зацікавилася у свій час навіть військова прокуратура. 150 автобусів придбані у 2018 році – 100 білоруських МАЗ 203.069 і 50 «Електронів» А185 комунальний перевізник отримав за лізинговою схемою, яку фінансував державний «Укргазбанк».
Окрім цих автобусів великого класу, комунальний перевізник має іще автобуси виробництва Львівського автобусного заводу, які були придбані до «Євро-2012». Це 5 зічленованих автобусів ЛАЗ A292D1, 12 тридверних автобусів ЛАЗ A183D1, а також 13 дводверних частково низькопідлогових автобусів ЛАЗ A191F0. Отож загалом тільки відносно нових (віком до 10 років) автобусів великого класу у комунального перевізника налічується 245 одиниць. Є іще й старші автобуси європейського виробництва, які були придбані у 2012-3 роках. Хоча більшість із них теж низько підлогові, але вік їх уже наближається до 20 років.
Окрім автобусів великого класу, у ЛК АТП № 1 на балансі знаходиться іще 38 автобусів середнього класу – 18 автобусів «Еталон-Волошка А081», які придбані у 2014 році і 20 автобусів «Атаман А092Н6», які придбані у 2016 році. Отож загалом маємо 283 автобуси у віці до 10 років (у сусідній Польші комунальні автобуси експлуатуються, як мінімум, по 15 років).
Завдяки GPS-моніторингу вдалося встановити, що на маршрути виїздить (але це не значить, що знаходиться на них постійно) тільки 171 автобус великого класу (із 245 наявних) і 18 автобусів середнього класу (із 38 наявних). Уже давно (із 2016 року) простоюють без роботи найбільш місткі автобуси-гармошки ЛАЗ A292D1, які можуть перевозити до 150 пасажирів. Так само стоять на території ЛК АТП№1 і 12 автобусів ЛАЗ A183D1. Із 13 автобусів ЛАЗ A191F0 на автобусні маршрути (переважно «Експрес» до АС-Західна) виїздить тільки 4…
Щодо більш старих автобусів європейського виробництва, то їх керівництво ЛК АТП № 1 почало вивозити на територію тролейбусного депо ЛКП «Львівелектротранс» – цей факт зазнімкували небайдужі львів’яни і розмістили світлини у групі «Варта 1».
Отож, по факту ЛК АТП № 1 бракує водіїв не на 45 автобусів, як розповів Орест Хамула, а десь на 80 – 90… А це – біля 250 водіїв.
Натепер ЛК АТП № 1 обслуговує 20 автобусних маршрутів, із них на 5 маршрутах № 10, 20, 32, 37 і 40 (за неофіційною інформацією від водіїв) курсують орендовані у приватних перевізників автобусів. Загальна кількість автобусів ЛК АТП № 1, які мають працювати у будні дні становить 231 автобус (ці дані ми отримали просумувавши кількість машин, записану в паспортах маршрутів – їх оприлюднило видання «Твоє місто». Додавши іще 10% резерву (враховує поломки і планові ремонти) отримаємо необхідну для обслуговування цих маршрутів кількість автобусів – 254 автобуси. Як бачимо – ця цифра менша, а ніж наявна у ЛК АТП № 1 кількість автобусів. Іще біля 30 автобусів можна використати для обслуговування принаймні 2 маршрутів.
Виникає резонне запитання – чому ж досі на маршрутах № 10, 20, 32, 37 і 40 курсують орендовані у приватників автобуси, які по-перше не пристосовані для перевезення людей із інвалідністю, а по-друге уже дуже сильно зношені? Таких «орендованих» машин має налічуватися (за паспортами маршрутів) 61 машина…
Відповіді на це питання дуже прості. По-перше, автобуси Львівського автобусного заводу експлуатувалися «на знищення» і не проходили планового ремонту, тому частина із них уже не на ходу, те саме стосується і старших автобусів європейського виробництва. По-друге, позначається брак кваліфікованих водіїв. Відповідно, нові автобуси, за які місто сплачує не тільки їхню вартість, але й чималі відсотки по лізинговому договору, простоюють на території ЛК АТП № 1 і прибутку підприємству не приносять.
Як ми бачимо, ЛК АТП № 1 уже має надлишок автобусів для обслуговування закріплених договорами маршрутів, а Андрій Іванович іще анонсує закупівлю 100 нових автобусів. І знову ж – за кредитні кошти. На цей раз – Європейського інвестиційного банку.
Зауважимо тут іще таку деталь – автобуси львівського місцевого виробництва «Електрон» А185, які навіть не обладнані кондиціонером кабіни водія, вартують значно дорожче, а ніж інші українські аналоги.
«Головний транспортник» Львова Андрій Білий влітку озвучив ціну цих автобусів – 147 тисяч євро за машину. За паспортними даними ці автобуси обладнані двигунами «Cummins ISB6.7E5 285» американського виробника.
Аналогічні за технічними характеристиками автобуси «Богдан А701.32» із двигунами «IVECO NEF F4A-6», які придбав минулого року Івано-Франківськ, обійшлися цьому місту по 4,2 млн. грн. за автобус, тобто по 135 тис. євро за машину. Ці автобуси, між іншим, обладнані кондиціонером кабіни водія… А оскільки куплені вони не через лізингову схему, а через тендер у системі «Прозорро» за них Франику не доведеться виплачувати відсотки. А якщо заглянути до інших сусідів – у Тернопіль, то тут європейські вживані автобуси віком 10 років купують узагалі по ціні в 20500 євро за машину.
Тим часом приватні перевізники Львова, які у свій час купували автобуси великого класу для обслуговування маршрутів, потроху продають їх в інші міста України. Для прикладу, три автобуси MAN, які колись курсували на автобусних маршрутах № 18 і 53 придбала мерія Кам’янського (колишнього Дніпродзержинська). Після ремонту ці машини виїхали на маршрути міста – їх виїзд «піарив» сам міський голова Кам’янського. В нас же «ефективні менеджери» Андрія Садового вивозять автобуси на «останню стоянку» в тролейбусне депо. Це ж і зрозуміло – треба підтримувати виробника. Тільки от цікаво – власного чи білоруського?
Автор: Антон Лягушкін